مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان:

دشمن اسیر آزادگان شد

نویسنده : میرزاده
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: حضور پررنگ آزادگان در دوران اسارت، باعث شد که دشمن اسیر این عزیزان شود و رشادت‌های آزادگان و برخوردهای خوب و اخلاقی آن‌ها با نیروهای دشمن،  زیرساخت‌های فکری دشمن را در عراق نابود کرد. به گزارش «خراسان رضوی» حجت الاسلام و المسلمین «حسین معصومی» در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن سالروز ورود آزادگان در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار شد، افزود: صدام تلاش می‌کرد خود را «سردار قادسیه» معرفی کند. اما رشادت‌های رزمندگان و ایثارگری‌های آزادگان باعث شد که سربازان دشمن، اسیر رفتارهای آن‌ها شوند و کار به جایی رسید که افسر بعثی که تحت تأثیر اخلاق و رفتار مرحوم ابوترابی از آزادگان دفاع مقدس قرار گرفته بود، در نبرد با داعش به شهادت می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: بخشی از اتفاقاتی که در جریان نبرد با داعش در عراق اتفاق افتاد، نتیجه تأثیراتی بود که آزادگان در دوران اسارت، روی فکر و فرهنگ سربازان عراقی گذاشتند. حجت الاسلام معصومی ادامه داد: گسترش فرهنگ استقامت در روزهایی که هجمه‌های زیادی علیه انقلاب اسلامی وجود دارد، ضروری است و این کار نیز توسط نمایندگان رسانه‌ها انجام می‌شود. وی افزود: امسال با همت مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان و انسجام بخشی به فعالیت‌هایی که قرار است انجام شود، برنامه‌هایی از جمله برگزاری مسابقات رالی «مشهد» تا «فردوس» ویژه سالروز ورود آزادگان، کوه پیمایی خانوادگی، دیدار و تجلیل از خانواده‌های آزادگان را در دستور کار داریم. وی تأکید کرد: هر فعالیتی که ما در این زمینه انجام دهیم، نمی‌تواند قطره‌ای از دریای بیکران سختی‌ها و رنج‌هایی را که این عزیزان تحمل کرده‌اند، جبران کند.
ارائه همه خدمات بنیاد به خانواده شهدای مدافع حرم
در ادامه این نشست خبری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در پاسخ به خبرنگار ما درباره وضعیت رسیدگی به خانواده‌های شهدای مدافع حرم در استان گفت: با توجه به این که پرونده شهدای مدافع حرم از طریق سپاه قدس در اختیار بنیاد شهید قرار می‌گیرد، از مجموع 254 شهید مدافع حرم در استان، تا کنون پرونده 160 شهید در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته و تمام خدماتی که برای خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس ارائه می‌شود، در اختیار خانواده‌های شهدای مدافع حرم نیز قرار می‌گیرد. وی افزود: پرونده باقی مانده این شهدا پس از طی مراحل لازم در سپاه قدس، در اختیار بنیاد شهید قرار می‌گیرد و پیگیری‌های لازم درباره آن‌ها نیز انجام می‌شود و اداره منطقه 2 بنیاد شهید استان، به صورت اختصاصی به موضوع شهدای مدافع حرم رسیدگی می‌کند. حجت الاسلام معصومی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که چرا خانواده‌های برخی جانبازان پس از فوت آن‌ها جزو خانواده‌های شهدا به حساب نمی‌آیند، گفت: تصمیم گیری درباره احراز شهادت یا جانبازی، در اختیار ستاد مرکزی است که در این زمینه تشکیل شده است. وی افزود: جانبازان 70 درصد به بالا اگر به هر دلیلی فوت کنند، شهید محسوب می‌شوند. اما در خصوص دیگر جانبازان، در صورتی که پس از بررسی مشخص شود که فوت بر اثر عارضه‌های ناشی از جانبازی بوده، آن مرحوم، شهید محسوب می‌شود،  در غیر این صورت، جانباز متوفی به حساب می‌آید. وی همچنین درباره آخرین وضعیت به‌سازی گلزار شهدای استان نیز گفت: 48 درصد گلزار شهدای استان سامان دهی شده‌اند. وی افزود: با دستور استاندار قرار است بازسازی گلزار 589 شهید تک مزاری در استان، تا پایان سال به اتمام برسد و در این زمینه، جلسات لازم با شهرستان‌ها نیز برگزار شده است. حجت الاسلام معصومی خاطرنشان کرد: به سازی گلزار شهدای آرامستان بهشت رضا نیز مربوط به شهرداری است. وی در ابتدای این نشست با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار به نمایندگان رسانه‌های گروهی استان، خبرنگاری را هنر و خبرنگار را هنرمند دانست که با هنر خود، می‌تواند جلوه‌های زیبای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را برای عموم مردم بیان کند. وی افزود: اگر انقلاب تا امروز باقی مانده و مردم با انقلاب آشنا شده‌اند، این به برکت زحمات خبرنگاران است.
3300 آزاده خراسانی
در ابتدای این نشست خبری نیز «علی اکبر عرفانی» از آزادگان دفاع مقدس و مدیر مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان گفت: از مجموع 43 هزار و 290 آزاده در کشور، سه هزار و 300 نفر متعلق به استان خراسان رضوی هستند. 
وی همچنین به بیان نکات و خاطراتی درباره آزادگان پرداخت. عرفانی همچنین از  برگزاری همایش عمومی آزادگان در حرم مطهر رضوی، غبارروبی مزار شهدای غریب اسارت، برگزاری شب خاطره توسط حوزه هنری، برگزاری نمایشگاه عکس در نگارخانه مجتمع امام رضا، برگزاری همایش در شهرک آزادگان،راه‌اندازی کارناوال اتوبوس آزادگان در خیابان توسط ارتش، اکران تصاویر شهدای غریب اسارت در شهر، برگزاری دعای ندبه و تجلیل از آزادگان توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، برگزاری مراسم کوه پیمایی خانوادگی و تجلیل از خانواده‌های آزادگانی که دعوت حق را لبیک گفته‌اند، به عنوان برخی از برنامه‌های بزرگداشت سالروز ورود آزادگان در استان نام برد.