دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان :

تصرف اراضی ملی از سوی افراد سودجو بیانگر غفلت مسئولان است

فردی طی چند سال چندین هکتار اراضی ملی به ارزش سه هزار میلیارد تومان را به بهانه معارض از دولت دریافت کرده است
نویسنده : کلاته
 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بابیان این که دریکی از شهرستان‌های استان پنج هزار هکتار اراضی دولتی و عمومی را فرد زمین‌خوار تصرف کرده که بخش زیادی از این شهرستان را شامل می‌شود، افزود: تصرف اراضی ملی از سوی افراد سودجو و زمین‌خوار بیانگر کوتاهی و غفلت مسئولان است. به گزارش خراسان رضوی، غلامعلی صادقی ظهردیروز در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال که با حضور جمعی از مسئولان در محل تالار بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمار، شورای حفظ حقوق بیت‌المال در سطح شهرستان و استان جزو جلساتی بوده که خروجی‌های خوبی برای حراست و حفاظت از حقوق مردم داشته است. وی افزود: در فعالیت‌های جهاد گونه شورای حفظ حقوق بیت‌المال عقب‌ماندگی‌هایی داریم و مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به فعالیت‌های ما نمره خوبی نمی‌دهند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان  ادامه داد: به دلیل کم‌کاری، بخشی از حقوق بیت‌المال در اختیار دیگران است و دریکی از شهرستان‌های استان پنج هزار هکتار اراضی دولتی و عمومی را فرد زمین‌خوار تصرف کرده که بخش زیادی از این شهرستان را شامل می‌شود. صادقی بیان کرد: تصرف اراضی ملی از سوی افراد سودجو و زمین‌خوار بیانگر کوتاهی و غفلت مسئولان است. وی تصریح کرد: همچنین دریکی دیگر از شهرستان‌ها فردی طی چند سال چندین هکتار اراضی ملی به ارزش سه هزار میلیارد تومان را به بهانه معارض از دولت دریافت کرده است. وی گفت: با بی توجهی و غفلت مسئولان پس از گذشت زمان زیادی در قالب پرونده‌های متعدد اراضی تصرف‌شده به بیت‌المال برمی‌گردد. صادقی بیان کرد: انگیزه‌های مختلفی برای تصرف اموال و حقوق مربوط به دولت وجود دارد و متولیان دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی از اموال دولتی حفاظت و حراست نمی‌کنند.وی افزود: مسئولان دستگاه‌های مربوط باید درخصوص حفظ و حراست از حقوق بیت‌المال حساسیت بیشتری داشته باشند. وی با تأکید بر این که افراد زمین‌خوار برای تجاوز به حقوق بیت‌المال از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند، بیان کرد: برای حفاظت از اموال عمومی مقررات مختلفی تدوین‌شده که نهادهایی همانند منابع طبیعی، راه و شهرسازی و ... باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند. وی تأکید کرد: رسیدگی به پرونده‌های اراضی ملی نیاز به ثبت در دادگاه‌ها ندارد بلکه باید نهادهای مربوط زمین‌های تصرف شده را به‌سرعت از افراد متخلف دریافت کنند. صادقی در ادامه گفت: متولیان اراضی ملی باید برای جلوگیری از تصرف زمین‌خواران درخصوص تنظیم سند اراضی ملی اقدام کنند ولی متأسفانه برخی از متولیان از میزان اراضی ملی اطلاعی ندارند. وی افزود: امروزه در شهرداری، اوقاف، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای ، راه و شهرسازی و ... آمارو اطلاعات شان برای پیگیری حفاظت از حقوق بیت‌المال نسبت به گذشته وضعیتی بهتری دارد ولی بنده به‌عنوان دادستان و مدعی‌العموم همچنان از عملکرد مسئولان برای مقابله با زمین‌خواری رضایت ندارم و بخش‌هایی از این حوزه مغفول مانده است. وی بیان کرد: متولیان باید در ابتدا اراضی و داشته‌های خود را شناسایی و درخصوص صدور اسناد اراضی اقدام کنند. صادقی همچنین گفت: طی چند روز گذشته در مشهد و برخی از شهرستان‌ها دستوری مبنی بر انجام اقداماتی درخصوص انبارهای احتکار کالاهای موردنیاز بازار داده شد و هم اکنون برخی از کالاها در بازار وجود ندارد ولی در انبارها لوازم خودرو، لوازم منزل، مواد غذایی و ... کشف می‌شود. وی یادآور شد: دستگاه‌های نظارتی در شهرستان‌های استان باید درخصوص کشف کالاها و توزیع در بازار اقدامات لازم را انجام دهند.
 رفع تصرف از 670 هکتار از اراضی ملی
فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: از ابتدای فعالیت یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان تاکنون حدود 670 هکتار از اراضی ملی به ارزش ریالی یک هزار و 600 میلیارد تومان در خراسان رضوی رفع تصرف‌شده است. سرهنگ کیومرث میرابی مقدم افزود: بخش زیادی از اراضی رفع تصرف‌شده در شهرستان‌های طرقبه شاندیز، جغتای، نیشابور، گناباد و سبزوار بوده است. وی بیان کرد: رفع تصرفات اراضی ملی استان در بحث‌های اجرای احکام قضایی و فوری اجرایی شد و برخی از اراضی توسط افراد سودجو و منفعت طلب به‌صورت فوری رفع شده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: رفع تصرفات فوری با هماهنگی و پشتیبانی دادستان‌های شهرستان‌های استان انجام شد و بیش از 50 درصد اراضی تصرف‌شده استان با همکاری دادستان‌های شهرستان‌ها رفع تصرف‌شده است.
 بازگشت 67 میلیارد تومان اموال به بیت‌المال شهرداری سبزوار
شهردار سبزوار نیز در این نشست گفت: شهرداری سبزوار از سال گذشته تاکنون در راستای حفظ حقوق بیت‌المال درمجموع 10 پرونده حقوقی حدود 67 میلیارد تومان از اموال و آرای محکومیت شهرداری را با حمایت‌های مقام قضایی به بیت‌المال بازگردانده است. سید علی کوشکی افزود: امیدواریم با تعامل و انسجام مدیریتی درمجموع شهرستان سبزوار در دیگر پرونده‌های قضایی از حقوق بیت‌المال صیانت شود. رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار نیز گفت: یگان حفاظت اراضی ملی اداره راه و شهرسازی سبزوار طی سال گذشته در قالب ۱۶ پرونده حدود ۷۰ هکتار اراضی ملی به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال رفع تصرف کرده است. علی‌اصغر استیری بابیان این که طی امسال ۳۰ پرونده در این خصوص تشکیل‌شده است، افزود: برای ۱۲ پرونده درخواست اجرا از دادگستری داشته‌ایم و حدود ۱۸ پرونده در مراحل اجرایی قرار دارد.
فرماندار سبزوار نیز بابیان این که حفاظت از حقوق عامه مردم و توجه به مدیریت سرزمینی یکی از مهم‌ترین مطالباتی است که به‌صورت جدی در قوانین دستگاه‌های مربوط وجود دارد، افزود: موضوع توجه به حفاظت و حراست از منابع و بیت‌المال تنها موضوع اراضی نیست بلکه یکی از مصادیق حقوق عامه و بیت‌المال اراضی ملی است. احمد برادران افزود: امروزه با توجه به شرایط اقلیمی و محیط‌زیست مهم‌ترین حقوق، حقوق عامه است که باید مسئولان دستگاه‌های مربوط به این موضوع توجه کنند. وی حفاظت از منابع آب را یکی از حقوق عامه مردم دانست و بیان کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی در سبزوار در حوزه سیاست‌گذاری نصب کنتورهای هوشمند، انتقال آب با لوله در اراضی کشاورزی و ... فعالیت های خوبی در راستای حفاظت از منابع آبی این شهرستان انجام شده است. فرماندار ویژه سبزوار تصریح کرد: امروزه حفظ و حراست از حقوق بیت المال تنها بر عهده قوای مجریه، مقننه و قضاییه نیست بلکه نهادهای اجتماعی، سمن ها و مردم باید مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.