دانشگاه علوم پزشکی مشهداز ممنوعیت حضور پرسنل مرد دراتاق عمل درصورت درخواست بیمارخانم خبر داد

ورود آقایان ممنوع

نویسنده : مهدی عسکری

«اوایل اردیبهشت بود که برای وضع حمل همسرم به بیمارستان «...» مراجعه کردم. مراقبت و کنترل های دوران بارداری همسرم به وسیله «ماما» انجام شد و از طرفی نیز همسرم به شیوه سزارین زایمان کرد. در روز عمل قرار بود پس از زایمان، ماما بر بالین همسرم حاضر شود.   طبق رویه موجود، بیمار برای ورود به اتاق عمل باید تمام لباس های شخصی را تعویض کند و با لباس مخصوص اتاق عمل و ارد شود، بنابراین منطقی نیست و نباید مرد نامحرم در اتاق عمل (زایشگاه) حضور داشته باشد. همسرم نیز با علم به این موضوع به اتاق عمل می رود اما متوجه حضور دو مرد به عنوان دستیار خانم دکتر ... در اتاق عمل می شود و پس از اعتراض به این موضوع با برخورد بد پزشک مواجه می شود. علاوه بر این که فشار روانی زایمان، روی بیمار بوده، برخورد  نامناسب پزشک نیز مزید بر علت می شود و همسرم که قادر به ترک اتاق عمل نبوده در این باره می گوید: «نگذاشتند اتاق را ترک کنم. حتی به من کلاه اتاق عمل ندادند تا سرم را بپوشانم. پزشک نیز در جواب اعتراضم با پاسخی تند گفت: بنشین ببینم! دکتر منم نه آقایان. و نگذاشت از تخت پایین بیایم و وقتی دید گریه می کنم پارچه ای روی سرم انداخت  و داروی بی حسی را تزریق کردند.» اکنون از روزنامه خراسان درخواست پیگیری این موضوع برای تکرار نشدن چنین رفتارهایی را با دیگر بیماران و مراجعان دارم.»
یکی از شهروندان با ارسال این متن به روزنامه خراسان رضوی خواستار پیگیری ماجرا شد. در تماس خبرنگار ما، وی اعلام کرد: وقتی مراتب گلایه خود را به «سوپروایزر» بیمارستان اعلام کردم وی تنها به این جمله اکتفا کرد که «همکاران ما خسته بودند، شما هم سخت نگیرید!»
 برای دریافت توضیحات بیمارستان  ... در این باره، طی چندین مرحله تماس، به پاسخ روشنی از سوی مدیریت بیمارستان که دال بر عذرخواهی از رفتار یاد شده و وعده تکرار نشدن این رفتار باشد نرسیدیم و در نتیجه با دکتر «علی اصغر انجیدنی» مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتیم. وی نیز در ابتدا از ما فرصت خواست تا به بررسی بیشتر ماجرا بپردازد.
در تماس بعدی خبرنگار ما با دکتر انجیدنی، وی با بیان این که تحقیقات و بررسی ها نشان داد تخلف در بیمارستان ...صورت گرفته است، اضافه کرد: با همسر این بیمار جلساتی برگزار و پس از آن از مسئولان بیمارستان برای ادای توضیحات دعوت کردیم.
وی با بیان این که قرار بود با دعوت از وی و همسرش به بیمارستان، از آن ها عذرخواهی شود، اظهار کرد: پیگیر این مسئله و دلجویی بیمارستان از این شهروند خواهیم بود.
رویه ای اشتباه در برخی بیمارستان ها
وی با اشاره به این که پیگیری های روزنامه خراسان و همسر این بیمار منجر به اتفاقات خوبی شد، افزود: پس از احضار مدیر بیمارستان و بررسی جزئیات ماجرا، متوجه شدیم روند موجود، روالی اشتباه است که در برخی بیمارستان های دیگر نیز در جریان است، بنابراین نامه ای به تمام بیمارستان های استان ارسال و رعایت طرح انطباق به بیمارستان ها تذکر داده شد.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این باره به همه بیمارستان ها تذکر داده شده و به ویژه به بیمارستان  ... تذکر شدیدی داده شد، ضمن این که از مدیر بیمارستان، سوپروایزر، پزشک و مامای بیمارستان برای ادای توضیحاتی دعوت شد.
وی افزود: در ابلاغ به تمام بیمارستان های استان این نکته تذکر داده شد که طبق استانداردهای موجود ملزم به رعایت حقوق بیمار هستند.
وی گفت: منشور حقوق بیمار در تمام بیمارستان ها وجود دارد که دقیقا باید رعایت شود و بیمار حق دارد کادر درمان را انتخاب کند، در این میان مثلا ممکن است بیماری اعلام کند مایل به حضور پزشک یا دستیار مرد در اتاق عمل نیست و قانون نیز حق این انتخاب را به وی داده است.
وی بیان کرد: در این باره بیمارستان باید مقدورات را توضیح دهد و مثلا اعلام کند اکنون با محدودیت و کمبود دستیار زن در اتاق عمل مواجه هستیم، ضمن این که در صورت اصرار مجدد بیمار، باید توسط بیمارستان تمهیدات دیگری در این باره اندیشیده شود.  
تغییر در درجه بندی بیمارستان های متخلف
انجیدنی در پاسخ به این سوال که در صورت رعایت نکردن این موارد توسط بیمارستان ها، چه تمهیداتی اندیشیده خواهد شد، ابراز کرد: در صورت رعایت نکردن موارد مذکور، این مسئله در اعتبار بخشی بیمارستان لحاظ خواهد شد.
وی با توضیح بیشتر در این باره ابراز کرد: رعایت برخی موارد جزو الزامات اعتبار بخشی است و در صورت رعایت نکردن، در درجه بندی بیمارستان که توسط دانشگاه علوم پزشکی تعیین می شود تأثیرگذار خواهد بود و این عامل نیز به طور طبیعی روی درآمدهای مالی بیمارستان تأثیر خواهد گذاشت.