گزارش خبری

احیای نقاشی دیواری «شهید چمران» در انتظار تامین اعتبار

سرپرست مدیریت هنری شهرداری: ترمیم تصاویر شهدا را در برنامه کاری داریم
نویسنده : میرزاده

عکس‌:صادق ذباح با پایان یافتن جنگ تحمیلی، این نیاز احساس شد که نسل پس از جنگ، باید قهرمانان ملی خود را بشناسد و به این منظور نیز فعالیت‌های متعددی توسط دستگاه‌های مختلف انجام شد. از جمله این فعالیت ها، ترسیم تصاویر شهدا بر دیوارهای شهر بود تا نام و یاد شهدا در زندگی روزمره مردم، بیشتر زنده شود.
شهر مشهد نیز از این موضوع بی نصیب نبوده و از اواسط دهه 70 تا کنون، تصاویر شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زینت بخش دیوارهای شهر شده است. اما نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، این است که این تصاویر، پس از مدتی نیاز به مرمت یا بازطراحی پیدا می‌کند تا بتواند تأثیر خود را در انتقال مفاهیم، به درستی ایفا کند.
در بزرگداشت سی و هفتمین سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران، به سراغ تصویر ترسیم شده   این شهید در خیابان شهید چمران می‌رویم. تصویری که حدود یک دهه است بر دیوار نقاشی شده و تابش نور آفتاب، بخش‌هایی از آن را از بین برده است و به نظر می‌رسد که باید برای ترمیم یا بازسازی آن، اقداماتی صورت گیرد.
یک دهه از ترسیم گذشت
«احمد منصوب» طراح تصویر شهید چمران به خبرنگار ما می‌گوید: این تصویر حدود سال 88 طراحی شد اما با گذشت حدود 10 سال، به مرمت نیاز دارد. وی می‌افزاید: در دوره مدیریت گذشته شهرداری هم درباره ترمیم این تصاویر با  شهرداری گفت و گو کردیم اما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشت. منصوب، خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر، نورپردازی تصاویر شهدا در شهر نیز از دیگر ملزومات است که به آن توجهی نشده است و شهدا در تاریکی شهر گم شده‌اند.
ترمیم تصاویر شهدا در برنامه کاری شهرداری قرار دارد
اما سرپرست امور هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره بازسازی تصاویر شهدا به خبرنگار ما می‌گوید: اواخر سال گذشته، تمام نقاشی‌های دیواری شهر با موضوع شهدا را رصد کردیم و منتظریم با تخصیص اعتبار لازم، کار مرمت و ترمیم تصاویر شهدا را انجام دهیم.
 « مصطفی حسن زاده» می‌افزاید: درباره این موضوع، اولویت بندی‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. مثلا بعضی از نقاشی‌ها روی دیوارهایی کشیده شده که بخشی از دیوار ریخته و رسیدگی به این تصاویر در اولویت قرار دارد. وی درباره ترمیم تصویر شهید چمران نیز می‌گوید: تصویر شهید چمران هم در معرض آفتاب قرار داشته و رنگ آن از بین رفته و باید تجدید شود که پس از تخصیص اعتبارات لازم، ترمیم تصاویر با توجه به اولویت‌ها اجرا می‌شود. حسن زاده درباره لزوم نورپردازی تصاویر در شهر هم می‌گوید: درباره نورپردازی تصاویر هم کمیته ویژه‌ای در شهرداری وجود دارد، این موضوع در پروژه‌های هنری دیده و پیشنهادهایی هم درباره آن ارائه شده است.
 

شایان ذکر است طی یک سال گذشته اقدامات شایسته‌ای در بزرگداشت مناسبت‌ها در شهر مشهد انجام شده که نصب قاب عکس‌های بزرگ با تصویر شخصیت‌های ملی و مذهبی، از جمله آن هاست. هم اکنون نیز به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران، قاب‌هایی از تصویر این شهید در خیابان‌های مشهد از جمله خیابان شهید چمران نصب شده است. با وجود این، مرمت و بازسازی برخی آثار که از گذشته در شهر وجود داشته نیز ضروری به نظر می‌رسد.