گزارش جلسه

بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران در مشهد برگزارشد

نویسنده : حمیدی

بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران روز گذشته  به میزبانی دانشگاه صنعتی سجاد مشهد آغاز به کار کرد.به گزارش خراسان رضوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بابیان این که هم اکنون استان خراسان با تولید بیش از 5200 مگاوات برق شرایط مطلوبی در این بخش دارد، افزود: در شرایطی که در جهان هنوز یک میلیارد و 500 میلیون نفر برق ندارند و از این تعداد 100 میلیون نفر در خاورمیانه سکونت دارند در استان ما روستاهای بالای 10 خانوار هم برق‌دارند.
محمد مقدوری بابیان این که مصرف زیاد برق از مسائل منفی کشور به حساب می آید، ادامه داد: مصرف انرژی ما نسبت به متوسط جهانی 1.5 برابر و نسبت به کشورهای توسعه‌یافته شش برابر بیشتر است. با یک درصد جمعیت جهان دهمین مصرف‌کننده انرژی و چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان هستیم و سالیانه بیش از 180 مترمکعب گاز مصرف می کنیم .در مصرف برق با 250 مگاوات در ساعت رتبه 15 رادر جهان داریم .در حوزه مصرف انرژی سالیانه بیش از 600 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کنیم که اصلاً مناسب نیست. وی   با اشاره به برنامه‌های استان در حوزه برق اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برای پنج نیروگاه مولد برق با ظرفیت دو هزار و 80 مگاوات ساعت برق انجام‌شده است. همچنین با تبدیل تمام کابل‌های مسی ضعیف به کابل‌های خود نگهدار و نصب 27 هزار کنتور هوشمند، رتبه اول را در کمترین تلفات انرژی در کشور داریم.
نصرا... جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس با بیان این که تمام برنامه‌های توسعه‌ در دنیا یک محور فناوری اقتصاد و فرهنگ دارند اظهار کرد:باید اذعان کرد، بیشترین فرصت در بخش خدمات است که با ترکیب فناوری بهره‌وری بالایی در پی دارد. اکنون 48 درصد اشتغال در این حوزه است و باید گفت Ict عمق تأثیر خود را در تمام لایه‌ها گسترانده است.
وحید احمدی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو سخنرانان افتتاحیه این کنفراس بود که با بیان این که سهم ایران در تولید مقالات در دنیا یک درصد بوده و در سال 2017 به 2درصد افزایش یافته است، افزود: سهم ایران در تولید مقالات مهندسی برق دنیا 1.14 درصد است که نشان می دهد جامعه مهندسی برق کشور می‌تواند نقش مؤثری در این حوزه داشته باشد.  دبیر کنفرانس و رئیس هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی سجاد در مراسم افتتاحیه این کنفرانس اظهار کرد: درمجموع از 1188 مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه این کنفرانس 500 مقاله پذیرش شده است و 17 مقاله برتر در این کنفرانس ارائه خواهد شد.خلیل مافی‌نژاد ضمن گلایه از حضور نیافتن وزیران مربوط در این کنفرانس بیان کرد: تا روز گذشته بنا بود هم وزیر ارتباطات و هم وزیر نیرو در این کنفرانس حضورداشته باشند اما در آخرین لحظات برنامه حضور آن‌ها لغو شد. مافی نژاد همچنین گفت: ما برای حدود 51 استاد و پژوهشگر از کشورهای اروپایی و آمریکا روادید صادر کردیم اما در آخرین روزها، دانشگاه های مبدا موضوع حضور و بازداشت یک محقق انگلیسی را در ایران گوشزد کردند از این رو این استادان در این کنفرانس حاضر نشدند.
در این کنفرانس اولین جایزه علمی زنده‌یاد دکتر مهدی فخرایی توسط فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری به میلاد قارونی پژوهشگر برتر حوزه برق و میکرو سنسورها اهدا شد. اشتفان شولز سفیر اتریش در ایران نیز در این همایش سخنان خود را با محوریت تعاملات علمی بین کشورهای ایران و اتریش به زبان انگلیسی بیان کرد.