افتتاح دهمین کاروان ازدواج دانشجویی با حضور تولیت آستان قدس و وزیر ارشاد

هزار زوج دانشجو زائر امام مهربانی ها 

نویسنده : میرزاده

افتتاحیه دهمین کاروان ازدواج دانشجویی، پنج شنبه گذشته با حضور هزار زوج جوان دانشجو در رواق حضرت زهرا (س) حرم مطهر رضوی برگزار شد. به گزارش «خراسان رضوی» در این مراسم که با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی از ویژگی‌های دوران جوانی گفت: بهار انسانی، دوره جوانی است و شور و نشاط دوره جوانی هم در مقطع ازدواج است. «سید عباس صالحی» افزود: زندگی به عنوان یکی از صفات خداوند متعال، زیباترین چیزی است که می‌شود دید و چشید و دوران جوانی هم اوج حیات است. وی با تأکید بر این که آغاز زندگی هزار زوج جوان در جوار مضجع حضرت رضا (ع)، موضوعی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت، ابراز امیدواری کرد که این سفر، آغاز خوبی برای زندگی زوج‌های دانشجو باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه سخنان خود به برخی از ویژگی‌های ازدواج اشاره کرد و گفت: مسئله ازدواج و تشکیل خانواده، صرفا یک قرارداد ساده نیست، بلکه به تعبیر قرآن «میثاق غلیظ» و مستحکم و بنیادین است. وی افزود: نسبت ازدواج به دیگر قراردادها را می‌توان شبیه به نسبت قانون اساسی با دیگر قوانین عادی دانست و بسیار مهم است که وقتی وارد این تعهد می‌شویم، به درستی به آن عمل کنیم. صالحی خاطرنشان کرد: متأسفانه در زندگی‌های جدید و مدرن   به مرور زمان، از میزان تعهد به دیگری کاسته می‌شود و بخشی از مشکلاتی که در زندگی‌ها پدید می‌آید، ناشی از این نوع نگاه است. وی افزود: وجه مهم تر مسئله ازدواج و تشکیل خانواده، این است که ازدواج، یک رابطه ناب وجودی است و این جاست که ازدواج و تشکیل خانواده، در کنار معنای قراردادی اعتباری، یک معنای هستی شناسانه پیدا می‌کند. صالحی تأکید کرد: این رابطه وجودی، دارای سه شاخص مودت درونی، بروز بیرونی محبت و آرامش است.
یک نمونه خوب از زندگی مشترک
وزیر ارشاد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ازدواج امیر المؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) به عنوان نمونه متعالی ازدواج افزود: در فضاهای بشری تر و نزدیک تر به ما، ازدواج و زندگی خانوادگی مرحوم امام خمینی (ره) می‌تواند به عنوان یک نمونه برای ما قابل توجه باشد. وی با توصیه به مطالعه کتاب "بانوی انقلاب" مشتمل بر روایت زندگی 60 سال زندگی مرحوم امام (ره) با همسر ایشان افزود: امام (ره) تنها یک سیاستمدار موفق، یک فقیه برجسته، یک فیلسوف عالی مقام نبود  بلکه یک همسر خوب و برجسته نیز در زندگی خانوادگی خود بود. صالحی با اشاره به یکی از نامه‌های ایشان از خارج از کشور به همسرشان افزود: یک روحانی در مسیر فقاهت و معنویت و حکمت، در یک جامعه سنتی 70 سال قبل، در نامه به همسر خود، از عباراتی بسیار عاطفی و محبت آمیز استفاده می‌کند که نشان از اوج صمیمیت در خانواده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که زوج‌های جوان دانشجو، با استمداد از امام رضا (ع) در آغاز راه زندگی مشترک، ادامه مسیر زندگی را بهتر بپیمایند.
ضرورت اهمیت تشکیل خانواده در جهت تشکیل جامعه سالم
در ادامه مراسم، تولیت آستان قدس رضوی نیز  ضمن خیرمقدم به زوج‌های دانشجو گفت: از جمله رموز سلامت در زندگی، ازدواجی است که توأم با شناخت و کفو بودن زوجین با هم باشد. حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» افزود: در آیات نورانی قرآن هم به این نکته اشاره شده که همسران شما، از نفس شما هستند و این تعبیر، در کمتر جایی دیده می‌شود. وی با تأکید بر این که همسر انسان، خود انسان است افزود: ازدواج، ظرفیتی برای گذشت کردن، توجه به زندگی و همراز و همگام و هماهنگ بودن با همسر را به انسان می‌دهد. رئیسی افزود: تشکیل خانواده در جهت تعالی و تکامل انسان برای همسران، فرزندان و تشکیل جامعه‌ای سالم که اساس آن معنویت، عقلانیت، اخلاق و عدالت باشد، اهمیت به سزایی دارد و زندگی امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه زهرا (س) نیز در این زمینه، یک الگو و اسوه است. تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که بزرگانی مانند مرحوم علامه طباطبایی نیز ثمرات مهم زندگی خود را مرهون تلاش همسر خود دانسته اند، به بخش‌هایی از زندگی خانوادگی مرحوم امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: شخصیت جامعی مانند امام (ره) که "شرح دعای سحر" و "کشف الاسرار" می‌نویسد، در نامه به همسر خود از عباراتی عاشقانه استفاده می‌کند که مملو از دلدادگی و عشق و صفاست. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که آغاز زندگی این زوج‌های جوان در کنار حرم مطهر رضوی، آرامش، عشق ورزیدن و صفا، حرکت برای تعالی شخصی و اجتماعی و تولد فرزندانی صالح را به دنبال داشته باشد.
در آغاز این دیدار نیز معاون منابع انسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با تبریک آغاز زندگی مشترک به زوج‌های جوان دانشجو، به بیان توصیه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به زوج‌های جوان پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین "علی تقوی" ابراز امیدواری کرد که آغاز زندگی مشترک زوج‌های دانشجو در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع) مبدأ خیر و برکت در زندگی‌های عزیزان دانشجو باشد.