بیش از60 خودرو با حضور مسئولان استانی و کشوری بدرقه شدند

آغازرالی اتومبیلرانی خانوادگی«مشهد ـ کربلا»

فرماندار:شرکت کنندگان در رالی، سفیران صلح و دوستی ملت ایران هستند
نویسنده : ترابی

رالی اتومبیلرانی خانوادگی (مشهد – کربلا)، صبح روز گذشته از مقابل هتل "پارس"مشهد به سوی حرم مطهر رضوی کلید خورد و شرکت کنندگان پس از تحویل گرفتن پرچم متبرک بارگاه ملکوتی حرم مطهر امام رضا(ع) از دست خادمان رضوی، حرکت خود را به سوی کربلا آغاز کردند. به گزارش "خراسان رضوی"،شرکت کنندگان پس از عبور از شهرهای مشهد،سمنان،قم، بروجرد، ایلام و مهران، دوشنبه آینده وارد کربلا می شوند و مراسم اختتامیه این برنامه نیز چهارشنبه آینده در ایلام برگزار می شود.
سفیران ایرانی
فرماندار مشهد درآیین افتتاحیه گفت: برنامه رالی  اتومبیلرانی خانوادگی حرم تا حرم برای اولین بار در کشور رقم می خورد و کار بسیار ارزشمندی است. "رحیم نوروزی" افزود: شرکت کنندگان سفیرانی هستند که پیام صلح و دوستی ملت ایران را به مردم عراق خواهند رساند و قطعا توجه مردم عراق به این رالی معطوف خواهد شد.وی افزود: این برنامه خانوادگی ورزشی-گردشگری علاوه بر این که همراه با نشاط و شادابی است،یک سفر معنوی هم محسوب می شود.فرماندار مشهد گفت: به علت آن که اغلب جاده های کشور ناایمن است ،تقاضا داریم شرکت کنندگان دنبال رقابت با یکدیگر و سرعت نباشند و رعایت قوانین رانندگی را در اولویت بدانند.
مسافت 2900 کیلومتری و جوایز میلیونی
مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور نیز در حاشیه این مراسم گفت: طول مسیر رالی خانوادگی به صورت رفت و برگشت دو هزار و ۹۱۷ کیلومتر است که شرکت کنندگان از شش شهر عبور می کنند و در نهایت از مرز مهران به کربلا می رسند."رامین افشاری" افزود:این رالی خانوادگی از نظر انتخاب مبدا و مقصد مسیر یک رالی بی نظیر است و حدود چهارماه هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط ‌برای برگزاری این برنامه انجام شده است.وی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان دو روز در کربلا  حضور دارند و سپس مراسم اختتامیه این برنامه روز چهارشنبه در شهر ایلام برگزار خواهد شد. وی تصریح کرد: نحوه امتیاز دهی رالی از سوی داوران بر اساس شاخص های مختلفی است  و مبنای آن اصلا سرعت نیست. پس از پایان این رقابت به خودروهای اول تا ششم به ترتیب 8، 6، 5، 4، 3 و 2 میلیون تومان، به  نفرات هفتم تا دهم یک میلیون تومان جایزه نقدی و به 10 نفر نیز به قید قرعه لوازم خانگی اهدا خواهد شد.
مشارکت18 دستگاه خودرو از خراسان رضوی
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حاشیه مراسم آغاز رالی خانوادگی به خبرنگار ما گفت:این برنامه چند وجهی برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور و با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور اجرا می شود که مهم ترین ویژگی آن بحث خانوادگی بودن است."ابوالفضل مکرمی فر" با بیان این که 56 دستگاه خودرو با احتساب هر خودرو دو سرنشین در این رالی فرهنگی- ورزشی شرکت کرده اند،افزود:از مجموع این تعداد، 18 دستگاه خودرو از خراسان رضوی است که  با احتساب خودروهای عوامل اجرایی مجموع کل خودروهای رالی حدود 61 دستگاه خودرو است. وی با بیان این که شرکت کنندگان رالی حرم تا حرم در طول مسیر از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران نیز بازدید می کنند،اظهار کرد:هزینه اقامت، روادید و هزینه های طول سفر شرکت کنندگان از سوی کانون اتومبیلرانی وجهانگردی پرداخت می شود.
 وی گفت: پرچم مطهر امام رضا(ع)روز گذشته توسط خادمان رضوی در جوار بارگاه منور امام هشتم(ع) تحویل شد تا در پایان به بارگاه ملکوتی حرم مطهر امام حسین (ع) اهدا شود. مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز با حضور در مراسم آغاز رالی به خبرنگار ما گفت:این رالی با محوریت استانداری در مشهد آغاز شد."کوروش صبوریان" افزود: جزئیات  رالی با وزارت ورزش و جوانان نیز هماهنگ شده است.
گفت و گو با شرکت کنندگان
یکی از شرکت کنندگان خراسانی حاضر در این رالی خانوادگی درباره هدف از حضورش در این برنامه گفت: حضور در این برنامه با یک پیامک تلفنی شروع شد و وقتی فهمیدم چنین برنامه معنوی- ورزشی از مشهد قرار است آغاز شود، تصمیم به ثبت نام گرفتم. البته برنامه سفر به کربلا به همراه خانواده را  در دستور کار داشتیم که فرصتی فراهم شد تا در این برنامه حضور پیدا کنیم. "احمد جغراتی" در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: چون این اولین تجربه برگزاری رالی خانوادگی از کشورمان به کشور دیگری است ممکن است با مشکلاتی نیز همراه باشد. وی با بیان این که عوامل اجرایی این برنامه تاکنون هماهنگی های خوبی با ما داشته اند، اظهار کرد:هزینه ثبت نام برای هر خودرو 200 هزار تومان بود که  البته هزینه روادید را نیز شخصا پرداخت کردیم  اما اعلام شد در پایان سفر این هزینه به شرکت کنندگان برگردانده خواهد شد.یکی دیگر از شرکت کنندگان نیز که از تهران به همراه دخترش در این برنامه شرکت کرده است، افزود: وقتی شنیدم رالی خانوادگی با موضوع حرم تا حرم قرار است برگزار شود،خیلی خوشحال شدم."اکبر خلقی" با بیان این که تا الان برنامه ریزی ها خیلی خوب بوده  و مشکل خاصی نداشتیم، افزود: آرزو داشتیم دوباره به زیارت حرم امام رضا (ع) و امام حسین(ع) مشرف شویم که با این برنامه، ابتدا به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدیم و ان شاءا... تا چند روز آینده نیز زائر امام حسین (ع) می شویم.
رالی اتومبیلرانی بدون مجوز فدراسیون !
اما رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی درباره این که چرا هیئت استان هیچ نقشی در برگزاری رالی"مشهد – کربلا" ندارد، به خبرنگار ما می گوید: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی هیچ مجوزی برای طراحی، نظارت و برگزاری این رالی صادر نکرده است!
"رضا رمضانی" افزود: از آن جا که هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان نیز زیر مجموعه فدراسیون مربوط است، ما هیچ مجوزی برای همکاری در این برنامه ورزشی نداشتیم و مشارکتی هم در این رالی نداریم!

نام عکاس : صادق ذباح