آغاز برخورد با تغییر کاربری زمین های کشاورزی و رفع تصرف اراضی موقوفه

تخریب 1000 ویلای غیرمجاز در شمال مشهد

نویسنده : خبیری

عکس: صادق ذباحدر برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و موقوفه و ساخت ویلا در اراضی اطراف مشهد، عملیات تخریب 1000 ویلای غیرمجاز آغاز و 200 هکتار زمین موقوفه در شمال مشهد رفع تصرف و آزاد شد.
 ساعت 8 صبح پنج شنبه سوم اسفند ماه است که با عبور از سه راه فردوسی و طی چندین کیلومتر درمسیر جاده قدیم قوچان، به محدوده روستای چهارفصل وارد می شویم. حضور خودروهای گشت نظارت بر اراضی کشاورزی و موقوفه در کنار خودروهای نیروی انتظامی و تعدادی بولدوزر که در حال تخریب دیوارهای سنگی و آجری ویلاهای غیرمجاز در این منطقه است، توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. برای دریافت اطلاعاتی از عملیات تخریب و رفع تصرف اراضی موقوفه با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد و معاون امورثبتی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان که درمحل حضور دارند، گفت و گو می کنیم.
آغاز عملیات تخریب 1000 ویلای غیر مجاز
ابوالفضل عباسپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در حاشیه عملیات تخریب ویلاهای غیر مجاز و رفع تصرف اراضی موقوفه مشهد واقع در روستاهای چهارفصل و قلعه سیاه به «خراسان رضوی» گفت: در این منطقه 200 هکتار از اراضی موقوفه توسط برخی افراد تصرف شده بود که با دستور قضایی اقدام به آزادسازی و رفع تصرف این زمین ها شد.
وی با اشاره به تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی با کاربری کشاورزی افزود: متاسفانه مردم آگاهانه یا برخی بدون اطلاع، اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز به صورت ویلا در اراضی کشاورزی می کنند که یکی از معضلات و مشکلات آن، حیف و میل شدن سرمایه های خود این افراد است. عباسپور تصریح کرد: به همین دلیل با توجه به دستور قضایی معاونت دادستان و با همکاری آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و نیروی انتظامی عملیات تخریب یک هزار ویلای غیر مجاز را در اراضی که کاربری کشاورزی داشته و با تغییر کاربری غیرمجاز تبدیل به ویلا شده است، آغاز کردیم که تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مشهد در پاسخ به این سوال که آیا قبل از شروع عملیات تخریب به مالکان ویلاها اطلاع رسانی شده است، گفت: براساس قانون هیچ نیازی به اطلاع رسانی نیست اما با این حال توسط دادگاه افرادی که اقدام به تغییر کاربری و ساخت وساز غیرمجاز کرده اند، فراخوانده می شوند اما برای اجرای حکم و عملیات تخریب طبق قانون، نیازی به حضور مالک نیست و حکم غیابا اجرا می شود.
عباسپور همچنین در واکنش به این که برخی مالکان ویلاها مدعی پیگیری دریافت مجوز تغییر کاربری هستند و اعلام کرده اند در این باره نیز در جهادکشاورزی و دادگاه پرونده تشکیل و درخواست تغییرکاربری داده اند، اظهارکرد: ما برای ساخت و ساز، اجازه تغییر کاربری نمی دهیم بلکه تنها برای صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و ایجاد باغ و گلخانه، مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی را صادر می کنیم اما مالکان در قالب این تغییر کاربری ها می خواهند ویلاسازی کنند که اجازه این کار را نمی دهیم.
مردم قبل از خرید زمین از دستگاه های مربوط استعلام بگیرند
حجت الاسلام محمد ذاکری، معاون امورثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در حاشیه رفع تصرف اراضی موقوفه و تخریب ویلاهای غیر مجاز به «خراسان رضوی» گفت: این اراضی که در آن اقدام به ساخت وساز غیر مجاز شده است، اراضی وقفی با کاربری کشاورزی است که از کاربری کشاورزی آن باید حفاظت شود و اگر جایی امکان تغییر کاربری دارد، باید از راه قانونی انجام شود.
وی افزود: متاسفانه افرادی برای تغییر کاربری غیر مجاز اراضی وقفی اقدام کرده و با قطعه قطعه کردن زمین ها، آن را به افرادی که درباره این موضوع اطلاع ندارند یا به آن بی توجهی می کنند، می فروشند از این رو توصیه می شود خریداران قبل از خرید زمین درباره کاربری و مالکیت آن از دستگاه های مربوط استعلام بگیرند و به صرف یک قولنامه و برگه مالکیت اعتماد نکنند.
ذاکری تصریح کرد:  تخریب ویلاهای غیرمجاز ساخته شده در این اراضی نیز با همین هدف، با قوت وقدرت انجام شده است که امیدواریم بعد از این، با همکاری مردم شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
در حاشیه
* پنج شنبه گذشته   هنگام تخریب ویلاهای غیر مجاز، به تعدادی از درختان کاشته شده در این ویلاها آسیب می رسید. انتظار می رود در این گونه اقدامات، مجریان درباره منابع طبیعی حساس باشند و حداقل قبل از تخریب اقدام به جمع آوری درختان کنند.