درنشست خبری سازمان اتوبوسرانی وترافیک شهرداری مشهد مطرح شد :

پاسخ به ابهامات خط3بی آرتی

خبیری/ پاسخ به ابهامات موجود در اجرای خط 3بی آرتی، اجرای خط 2بی آرتی پس از خط 3از پایانه انقلاب تا خواجه ربیع، ایجاد نرده کشویی درمسیر خط 3بی آرتی برای خودروهای امدادی، بهره برداری از پارکینگ مجد در مسیرخط3 بی آرتی، امکان جمع آوری مسیر بی آرتی با بهره برداری از خط 3قطار شهری وتاکید برنامه ششم توسعه افزایش سهم حمل ونقل عمومی به 75درصد وبه بهره برداری نرسیدن خط 3قطار شهری تا 5سال دیگر از جمله موضوعات مطرح شده در نشست خبری مشترک سازمان ترافیک و اتوبوسرانی شهرداری مشهد بود.
به گزارش خراسان رضوی، "مهدی امامی میبدی"مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد روزگذشته در این نشست خبری گفت:  خط یک بی آرتی چند سال قبل از انتهای طبرسی تا حرم مطهر وپایانه مسافربری ایجاد وخط 3بی آرتی نیز سال 94بدون ایجاد مسیر ایزوله از انتهای شهرک شهیدبسکابادی (قلعه ساختمان) تا انتهای الهیه راه اندازی شد که اکنون برای کاهش مدت زمان سفر وآلودگی هوا وافزایش مسافر برداری، مسیر ایزوله در فاز اول از حرم مطهر تا میدان توحید ایجاد می شود وبعدازآن تا چهارراه ابوطالب ومیدان استقلال ادامه خواهد یافت.
وی با بیان این که اکنون طی مسیر 27کیلومتری خط 3بی آرتی  دو ساعت تا  دو ساعت ونیم زمان می برد، اظهارکرد: پیش بینی می کنیم با اجرای کامل مسیر ایزوله، طی این مسیر به یک ساعت و15دقیقه کاهش یابد ومسافر برداری آن نیز از 80هزار به 150هزارنفر افزایش پیدا خواهد کرد.
امامی میبدی اضافه کرد: در مشهد روزانه یک میلیون و200هزار سفر درون شهری توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام می شود که 18درصد از سهم 45درصدی سفرهای درون شهری است که باید توسط این ناوگان انجام شود درحالی که طبق برنامه ششم توسعه، سهم سفرهای درون شهری توسط ناوگان حمل ونقل عمومی باید به 75درصد افزایش یابد.
وی گفت: در آینده نزدیک محدوده اجرای طرح زوج وفرد در هسته مرکزی شهر مشهد توسعه خواهد یافت و به همین دلیل به توسعه خطوط حمل ونقل عمومی در این محدوده برای کاهش ترافیک وآلودگی هوا توجه شده است.
وی با اشاره به این که در طرح جامع 13گزینه برای کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر پیشنهاد شده است، تصریح کرد: یکی از گزینه هایی که بیشتر به آن توجه شده ایجاد پیاده راه در مسیرهای منتهی به حرم مطهراز شارستان، شهید گمنام، چهارراه دانش ومیدان شهدا تا حرم مطهر است که در حال تصویب است.
مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد درباره ایجاد مسیرهای ویژه غیر از بی آرتی گفت: تصمیم نداریم مسیرهای ویژه ای مانند بولوار ملک آباد وخیابان دانشگاه ایجاد کنیم اما در صورت تصویب، مسیر ویژه اتوبوس را از خیابان دانشگاه تا خیابان خواجه ربیع ادامه می دهیم.
امامی میبدی در پاسخ به سوال خراسان رضوی درباره کمبود پارکینگ به ویژه در مسیر خط 3بی آرتی در میدان شهدا تا چهارراه ابوطالب وتمهیدات سازمان ترافیک برای رفع این مشکل گفت: مطالعات جامع ترافیک نمی گوید که در مسیر خطوط بی آرتی باید پارکینگ ایجاد شود اما برای آن جا نمایی شده است برهمین اساس اکنون یک پارکینگ در اول خیابان شهید هاشمی نژاد با ظرفیت 300جای خودرو ایجاد شده، دو پارکینگ درتوحید4و6با ظرفیت 150خودرو در حال آماده سازی است وپارکینگ مجد نیز با ظرفیت 1400 خودرو در چهارراه ابوطالب ظرف دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: همچنین برای افرادی که می خواهند خودروهای خود را پارک واز ناوگان حمل ونقل عمومی استفاده کنند، زمینی در میدان فردوسی متعلق به آستان قدس رضوی شناسایی شده است تا در صورت امکان در آن پارک سوار ایجاد شود.
وی در پاسخ به سوال دیگر خراسان درباره سرنوشت اتوبوس های برقی که در دهه آخر صفر در مسیر حرم مطهر به کار گرفته شد نیز گفت: این اتوبوس ها متعلق به شهرداری مشهد نبود بلکه از یک شرکت خصوصی خواستیم به صورت آزمایشی از اتوبوس های برقی آن ها استفاده کنیم تا در صورت موفقیت این کاررا ادامه دهیم. این کار در مناسبت های خاص انجام خواهد شد.
همچنین در ادامه این نشست، "علی اصغر نیشابوری " مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز گفت: خط 3بی آرتی پیوست زیست محیطی و فرهنگی، اجتماعی دارد و در پیوست فرهنگی و اجتماعی بر این تاکید شده که بررسی لازم انجام شود تا شهروندان بتوانند خود را با این پروژه تطبیق دهند از این رو قبل از اجرای مسیر ایزوله، این خط درسال 94 راه اندازی شد که به مدت دو سال به شهروندان خدمت رسانی کرده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به تکلیف شهرداری در اجرای قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: براساس قانون هوای پاک، شهرداری ها موظف اند برای کاهش آلودگی هوا به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با کاهش تعداد ناوگان، تعداد مسافر جابه جا شده را افزایش دهند.
وی افزود: این کار زمانی اتفاق می افتد که اتوبوس هایی با ظرفیت بیشتر تامین و برای کاهش زمان سفر وزمان انتظار مسافردر ایستگاه ها، مسیرهای ویژه ایجاد شود.
وی اضافه کرد: ما نیز قبول داریم که ممکن است در اجرای مسیر ویژه خط 3بی.آر.تی کسبه متضرر شوند اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ترافیک و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با اشاره به این که اجرای ادامه مسیر ایزوله تا چهارراه ابوطالب در دست اقدام است، اظهارکرد: امیداوریم این کار تا پایان هفته انجام شودوبعد ازآن نیزبلافاصله ادامه مسیراز چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال عملیاتی خواهد شد.
نیشابوری درپاسخ به سوال خراسان رضوی در این باره که ورودی خیابان های فرعی با نصب نرده مسدود شده است و درصورت بروز حادثه وآتش سوزی خودرو های امدادی اگر از مسیر ایزوله استفاده کنند ورودی خیابان های فرعی مسدوداست واگر خارج از مسیر ایزوله حرکت کنند در ترافیک متوقف می شوند، برای این مشکل چه راهکاری درنظر گرفته شده است؟ گفت: به نظرما ایجاد مسیر ویژه وایزوله اتوبوس ها برای خودروهای امدادی کار را آسان تر کرده است، نمونه آن آتش سوزی هتلی در خیابان امام رضا (ع) که با کمک این مسیر، خودروهای امدادی توانستندخود را سریع تر به محل حادثه برسانند.
وی افزود: اکنون در خیابان توحید خیابان های فرعی وبن بست زیادی وجوددارد که درنظر داریم برای عبور خودروهای امدادی از مسیر ایزوله، درمقابل ورودی معابر اصلی تر مانند کوچه رضوی ها باز شو (نرده کشویی) ایجاد کنیم تا در صورت بروز حادثه یا آتش سوزی، بتوانند در این معابر خدمات رسانی کنند.
نیشابوری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در باره نبود بارانداز وگلایه کسبه در این باره  تصریح کرد: برای رفع این مشکل ایستگاه های اتوبوس قدیمی در این خیابان ها جمع آوری واز آن ها به عنوان بارانداز استفاده خواهد شد ودرمکان هایی نیز که درختان جوان تری وجود دارد، آن ها را به روش روت بال جمع آوری وبارانداز ایجاد خواهیم کرد.
نیشابوری در پاسخ به این سوال خراسان که در مسیر خط 3بی آرتی در بولوار شهید قرنی، فردوسی، میلاد و...آیلندها وفضای سبزی با بیش از هزاراصله درخت وجود دارد، آیا این درخت ها قطع وآیلندها تخریب می شود؟ اظهارکرد:ابتدا باید بگویم مسیر ایزوله خط 3بی آرتی هم اکنون تا میدان استقلال اجرا خواهد شد ودر این مسیردرختان وآیلندهای بولوار شهید قرنی وفردوسی قطع وتخریب نخواهد شد زیرا از چهارراه ابوطالب تا میدان فردوسی به دلیل ترافیک سبک، مسیر ایزوله ایجاد نمی شود.
وی اضافه کرد: اما از میدان فردوسی تا چهارراه ابوطالب به دلیل ترافیک سنگین، مسیر ایزوله در کنار خیابان بدون آسیب رساندن به آیلند فضای سبز اجرا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی افزود: همچنین با توجه به عریض بودن دو لاین بولوار فردوسی تا میدان استقلال، مسیر های ایزوله در دو طرف خیابان ایجاد خواهد شد از این رو نیاز به قطع درختان وتخریب آیلندهای این بولوار نخواهد بود.
نیشابوری در پاسخ به سوال دیگر خراسان رضوی درباره عبور عابران پیاده از عرض خیابان در مسیر ویژه خط 3بی آرتی وخطر تصادف با اتوبوس ها اظهارکرد: برای امنیت عابران پیاده در مسیر ایزوله، بیش از حداستاندارد ودر فاصله های کوتاه، مسیر ویژه عبور عابر پیاده ایجاد ودر مسیر نیز سرعت گیر نصب کرده ایم.
وی در پاسخ به این سوال که درصورت بهره برداری از خط 3قطار شهری، مسیر ویژه خط 3بی آرتی جمع آوری خواهد شد، گفت:بایدبگویم خط 3قطار شهری قطعا تا پنج سال دیگر به بهره برداری نمی رسد، آیا تا آن زمان باید دست روی دست بگذاریم؟ پس از بهره برداری از خط 3قطار شهری، امکان دارد خط 3بی آرتی جمع آوری شود.
وی در پاسخ به این سوال خراسان رضوی که چند ماه قبل از اجرای مسیر ویژه خط 3بی آرتی اعلام کرده بودید با توجه به وجود نهرنادری در این مسیر واحتمال نشست خیابان و عبور مداوم اتوبوس ها تا بررسی نهایی، این مسیر اجرا نخواهد شد اما ظرف چند روز آن را ایجاد کردید، آیا مشکل برطرف شده است؟ اظهارکرد: قرار بود ابتدا زیر سازی انجام شود از این رو باید ابتدا بررسی می شد که خیابان استقامت دارد یا نه؟ اما اکنون بدون زیر سازی مسیر ایجاد شده، با این حال مطالعات وبررسی ها در باره نهر نادری در حال انجام است.
نیشابوری در پاسخ به سوال دیگر خراسان رضوی درباره این که آیا خط2 بی آرتی راه اندازی خواهد شد یا نه؟ گفت: خط 2بی آرتی نیز پس از اجرا شدن خط 3از پایانه انقلاب تا پایانه خواجه ربیع مشهد اجرا خواهدشد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در این باره که مسافران در محل هایی که با استوانه های پلاستیکی به عنوان ایستگاه نصب شده است در انتظار اتوبوس می ایستند اگر رانندگان کنترل اتوبوس را از دست بدهند جان مسافران به خطر می افتد، برای رفع این مشکل چه راهکارهایی اندیشیده اید؟ اظهارمی کند: این موضوع درست است اما احداث ایستگاه قبل از نصب نرده ها امکان ندارد بنابراین به تدریج سکو های سایه بان دار درمسیر احداث خواهد شد. هم اکنون یک سکو در میدان شهدا ویکی دیگر در چهارراه شهدا در حال احداث است.