5 قربانی دیگر در گذرگاه خونین

فرماندار ی کاشمر: پروژه ۲ بانده کردن محور کاشمر-سه راهی شادمهر نیازمند ردیف اعتبار ملی است
نویسنده : مهدیان
حادثه خونین تصادف پژو پارس با پراید در محور مواصلاتی کاشمر به سه راهی شادمهر (گذرگاه خونین )که منجربه کشته شدن پنج نفر ومصدوم شدن دو نفرازهموطنانمان شد باردیگر اهمیت اجرای پروژه 2 بانده شدن این محور پرتردد وپرحادثه رایادآور شد پروژه ای که متاسفانه باوجود اهمیتی که دارد از پیشرفت بسیار کمی برخوردار است وطی یک ماه گذشته هفت نفر از هموطنانمان دراین محور جان خودراازدست داده اند. به گزارش خراسان رضوی، جاده ۵۵ کیلومتری کاشمر به سه راهی شادمهر مهم‌ترین و اصلی ترین جاده مواصلاتی دومین شهر زیارتی خراسان رضوی است که همه‌ساله علاوه بر تردد اهالی کاشمر و شهرستان‌های همجوار برای عزیمت به مشهد و تهران، شاهد عبور و مرور خودروهای مسافران و زائران به کاشمر است که به دلیل بروز تصادفات و سوانح مرگبار جاده ای به گذرگاه خونین شهرت یافته است، باوجود آن که بیش از یک دهه از مصوبه دولت برای اجرای باند دوم این محور می‌گذرد اما متاسفانه هنوزحتی یک متر ازپروژه دوبانده شدن این مسیر پرحادثه به مرحله بهره برداری نرسیده است. در سانحه مرگبار دیگری که شنبه شب در گذ رگاه خونین اتفاق افتاد پنج نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. دراین تصادف مرگبار که در کیلومتر 44 جاده کاشمر به سه راهی شادمهر اتفاق افتاد یک دستگاه خودروی سواری پژو پارس که با چهار سرنشین از سمت کاشمر در حال حرکت بود با یک خودروی سواری پراید که با سه سرنشین از مسیر مقابل در حال حرکت بود به‌شدت برخورد کرد که متأسفانه در جریان این تصادف دلخراش مادر و دختر ۱۰ ساله از سرنشینان سواری پژو پارس و راننده ۵۵ساله سواری پراید به همراه همسر و دختر ۱۹ ساله اش که اعضای یک خانواده بودند درصحنه جان باختند و راننده پژو پارس به همراه پسر ۱۷ ساله اش برای مداوا به بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه اعزام شدند. طی یک ماه گذشته هفت نفر در دو حادثه رانندگی در این جاده جان خود را از دست دادند.چندی پیش نیز ۲ عضو یک خانواده کاشمری در حادثه تصادف جان باختند. 
وعده هایی که همچنان در حد حرف است
انجام عملیات اجرایی پروژه دوبانده شدن محور کاشمر - سه راهی شادمهر (گذرگاه خونین ) به دلیل نداشتن ردیف اعتبار ملی تاکنون معطل مانده است ، در بهمن‌ماه 94 و با دستور استاندار خراسان رضوی عملیات اجرایی با تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی از محل منابع استانی در بخشی از این پروژه با تعیین پیمانکار آغازشد و در بازدیدی که معاون استاندار در فروردین ۹۵ از این پروژه داشت قول داد که این بخش از پروژه در هفته دولت همان سال به بهره‌برداری برسد. سه ماه پس ازاین وعده ، با حضور استاندار خراسان رضوی تفاهم نامه سه جانبه بین شهرداری کاشمر، اداره کل راه و شهرسازی و استانداری خراسان رضوی به امضا رسید. طبق این تفاهم نامه شهرداری کاشمر باید با استفاده از توان و ظرفیت تجهیزاتی و امکاناتی که در اختیار دارد حدود ۹ کیلومتر از این جاده را که شامل حد فاصل میدان ورودی شهر تا پلیس راه کاشمر می‌شود با اعتبار ۵ میلیارد تومان که نیمی از آن توسط استانداری و بقیه توسط اداره کل راه و شهرسازی با اختصاص زمین معوض و قیر رایگان تامین می شود ظرف مدت شش ماه این مسیر را آماده آسفالت کند، اما باگذشت ۱۴ ماه از وعده معاون استاندار و چهارماه از وعده استانداری اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری کاشمر حتی یک متر از این جاده دوبانده نشده است، برای اطلاع از وضعیت پروژه تلاش کردیم با رئیس اداره راه و شهرسازی و شهردار کاشمر گفت وگویی انجام دهیم که با وجود پی گیری های مستمر موفق به این مهم نشدیم.معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر با ابراز تأسف از حادثه دلخراش رانندگی شنبه شب در محور کاشمر به سه راهی شادمهر گفت: عملیات اجرایی در بخشی از این جاده به دستور استاندار خراسان رضوی و با اختصاص مبلغ یک میلیارد تومان در ماه های آخر سال 95 آغاز شده است. برامکی با اشاره به این که در ادامه یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار استانی اختصاص یافته است، افزود: تا کنون در 6 کیلومتر این پروژه با تملک بخشی از اراضی، عملیات زیرسازی و احداث ابنیه در دست اجراست. وی با تأکید بر این که تکمیل این پروژه نیازمند ردیف اعتبار ملی است و با روند فعلی تخصیص اعتبار، زمان زیادی طول خواهد کشید این محور به طور کامل دوبانده شود افزود: با توجه به سه نقطه حادثه خیز در این محور ضروری است با تخصیص اعتبار اصلاح این نقاط انجام شود تا آمار حوادث کاهش یابد.
پیشرفت ۶۰ تا ۶۶ درصدی
کارشناس امور اجرایی راه اداره راه و شهرسازی کاشمرنیز درباره وضعیت فعلی این پروژه گفت: 6 کیلومتر از این جاده که عملیات آن در بهمن‌ ۹۵ توسط پیمانکار آغاز شده از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است. جواد رجبی بابیان این‌که در این بخش از جاده 4۰ دستگاه پل، پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد افزود: تاکنون 4.5 میلیارد تومان توسط پیمانکار هزینه شده است. وی در خصوص ۹ کیلومتر ابتدای این جاده هم که توسط شهرداری کاشمر در دست احداث است افزود: عملیات اجرایی این بخش از جاده از آذر سال گذشته آغازشده و هم اکنون ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با اشاره به تکمیل و احداث ۴۰ دستگاه پل از مجموع ۴۵ دستگاه پل در این مسیر اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه  سه جانبه بین استانداری ، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری کاشمر هر یک از دستگاه ها متعهد به تامین اعتبار ۲ میلیارد تومانی شدند به طوری که تاکنون در این زمینه استانداری به نیمی از تعهدش عمل کرده و اداره کل راه و شهرسازی برای انجام تعهداتش در این خصوص در حال مذاکره است.
اختصاص اعتبار ملی در بودجه۹۷
اگرچه موضوع دوبانده کردن این جاده از مصوبات دولت در سال ۸۵ است و با آمد و رفت سه نماینده مجلس و چهار فرماندار در این سال‌ها پی گیری هایی برای اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ انجام شده که نتیجه ای در برنداشته است اما در واپسین روزهای سال گذشته نماینده کاشمر در مجلس موضوع تصویب تخصیص ردیف اعتبارات ملی به این پروژه را در گفت وگو با خراسان رسانه ای کرد و گفت: پس از مدت ها پیگیری موضوع اجرای باند دوم محور کاشمر به سه راهی شادمهر در کمیسیون ماده 23 تصویب و برای اختصاص اعتبار به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. دکتر بنیادی با اشاره به این‌که در سال اول اختصاص این بودجه 7.5 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای این پروژه پیش‌بینی شده است، یادآور شد: امیدواریم با تزریق اعتبار ملی به این پروژه شاهد تسریع در عملیات اجرایی و بهره‌برداری کامل از این محور به منظور تحقق آرزوی دیرینه مردم کاشمر باشیم.