آستان قدس از «مشهد مال» خارج شد

تولیت آستان قدس: پروژه های گران قیمت با تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد
عکس:وحید بیاتحجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از خروج آستان قدس رضوی از پروژه تجاری «مشهد مال» خبر داد. به گزارش آستان نیوز، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با دبیران تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور در این باره گفت: آستان قدس از پروژه تجاری «مشهد مال» خارج شد زیرا این قبیل پروژه‌های گران قیمت به طور طبیعی به عرضه محصولات شرکت‌های خارجی منجر می‌شود و با تولید ملی، توسعه صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آستان در پروژه‌های جاده‌ای مثل جاده چناران- مشهد سرمایه گذاری کرده است. اگرچه این قبیل سرمایه گذاری‌ها نسبت به پروژه‌های ساخت واحدهای تجاری سود اقتصادی کمتری دارد اما اقدامی باهدف آسایش و امنیت جانی زائران است و این در جهت راهبرد ماست. وی ادامه داد: در گذشته آستان قدس تنها حسابرسی داخلی داشت اما از ابتدای حضورم حسابرسی خارج از آستان را نیز فعال کرده‌ام. برای تحقق شفافیت مالی در آستان، از برترین مؤسسه حسابرسی کشور دعوت کردم تا از تمامی شرکت های زیرمجموعه آستان قدس نیز حسابرسی کند. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این دیدار همچنین به موضوع ورود خود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اشاره و بیان کرد: ورود این جانب به عرصه انتخابات برای انجام یک وظیفه بود و این اتفاق نیفتاد مگر بعد از درخواست‌های متعدد مردم و نخبگان. بنابراین اگر به گذشته نیز برگردم، همان تصمیمی را خواهم گرفت که آن روز گرفتم. در صحت تصمیم خود ذره‌ای تردید ندارم و یک‌درصد پشیمان نیستم.
ماجرای «مشهد مال» چه بود؟
عملیات ساخت پروژه «مشهد مال» یکی از بزرگ ترین پروژه های سرمایه گذاری در حال احداث در مشهد است که در تقاطع بولوارهای خیام، سجاد و جانباز واقع شده است. بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی معاونت فنی و عمران، این پروژه مشارکتی با سهم الشراکه 49 درصدی آستان قدس رضوی و 51 درصدی بخش خصوصی آغاز شد. از ابتدا صحبت ها و زمزمه هایی درباره نحوه حضور آستان قدس در این پروژه مطرح بود و مسئولان وقت در تیر ماه 94 توضیحاتی در این باره ارائه کردند از جمله آن که«آستان قدس رضوی در این پروژه به‌صورت 49 درصدی با  بخش خصوصی شریک است. برای این پروژه قبل از هر چیزی از شهرداری مجوز دریافت کردیم. برای تامین کسری فضای سبز 550 میلیارد ریال و برای صدور پروانه ساخت هم 1100 میلیارد ریال پول از پروژه گرفته شده  است».
باید بازنگری شود
با انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی، صحبت هایی درباره تغییر روند فعالیت های اقتصادی این آستان مطرح شد و موضع گیری صریح و رسمی در این باره، صحبت های مطرح شده در جلسه معارفه قائم مقام آستان قدس رضوی بود. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در آن جلسه (12 خرداد 1395) خواستار بازنگری فعالیت بخش های مختلف آستان قدس رضوی شد و گفت: «کارهای اقتصادی از نوع «مشهد مال» و «جهان مال» نیز باید بازنگری شود. امروز باید این سوال را مطرح کنیم که این مجموعه ها با حضور برندهای خارجی، در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟» پس از این اظهارات، روند اصلاح مشارکت آستان قدس رضوی در این پروژه آغاز شد. معاون امور حقوقی و موقوفات آستان‌قدس‌رضوی نیز در نشست خبری هشتم آذر سال 95 در این باره گفت: «تولیت آستان‌قدس تاکید دارد از مشارکت در برخی پروژه‌ها که برای آستان‌قدس حواشی داشته است و بار اجتماعی نیز دارد، پرهیز کند و با این هدف قرار است به‌زودی وضعیت پروژه «مشهدمال» نیز تعیین‌تکلیف شود». اکبری معاون فنی و عمران موقوفات آستان‌قدس‌ نیز در همین زمینه اظهار کرد: «آستان‌قدس‌رضوی برای تامین بخشی از هزینه‌های خود، ایجاد پروژه‌های دارای ارزش‌افزوده را آغاز کرده بود که نظر تولیت جدید آستان‌قدس‌رضوی بر این است که از حضور آستان‌قدس در پروژه‌هایی که بار اجتماعی دارند، پرهیز شود. به این منظور قرار است منابع آستان‌قدس‌رضوی از پروژه‌هایی همچون «مشهدمال» خارج شود و در پروژه‌هایی که به استفاده عموم می رسد و تاثیر مثبتی در زیارت دارد، هزینه شود».
خروج کامل از پروژه اقتصادی
با وجود این اظهارات و مطرح شدن صحبت هایی درباره خروج آستان قدس از پروژه مشهد مال، خبر قطعی این موضوع منتشر نشده بود و آن چه در پیگیری های خراسان رضوی مطرح می شد این بود که جلسات و مذاکرات با بخش خصوصی برای تعیین تکلیف این پروژه در حال انجام است. حالا تولیت آستان قدس رضوی در جلسه شنبه شب خود با دبیران تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور به طور رسمی این خبر را اعلام کرد که  «آستان قدس از پروژه تجاری «مشهد مال» خارج شد».