خبر

افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی خصوصی شرق کشور

محمدامین شرکت اول- بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی بخش خصوصی شرق کشور روزگذشته با حضور استاندار در شهرک صنعتی توس افتتاح شد. این نیروگاه 100 کیلو واتی با فعالیت خود سبب کاهش تولید 140 تن دی اکسیدکربن می شود و با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریال ایجاد شده است.
به گزارش خراسان رضوی استاندار در حاشیه افنتتاح این طرح با بیان این که در خراسان رضوی هر دو ظرفیت باد و انرژی خورشیدی را برای تولید انرژی های پاک در اختیار داریم، بر لزوم حرکت به سمت تولید انرژی از این منابع پاک تاکید کرد و گفت: دولت هم در این باره حمایت های لازم را از طریق اعطای تسهیلات و به وسیله ارائه مجوزهای لازم و نیز در اختیار قرار دادن زمین برای اجرای پروژه انجام خواهد داد.
علیرضا رشیدیان همچنین درباره فعالیت های انجام شده در استان در حوزه نیروگاه های کوچک، گفت: ما طرحی را با کمیته امداد و سازمان بهزیستی شروع کردیم که براساس آن حدود 600 نیروگاه کوچک
تا کنون راه اندازی شده اند و به امید خدا تعداد آن ها را به دو هزار نیروگاه کوچک خواهیم رساند.
وی با تصریح بر نقش نیروگاه های بزرگ در عرصه تولید انرژی در استان، آن ها را بازاری جدید برای
سرمایه گذاران دانست و ادامه داد: ما به شدت از این موضوع استقبال می کنیم، چرا که هر چه ما بتوانیم تولید انرژی پاک داشته باشیم و از خورشید و باد استفاده کنیم، هم برای رسیدن به خودکفایی تولید برق بدون نیاز از سوخت های فسیلی موثر است و هم می تواند ظرفیتی برای صادرات انرژی به کشورهای همسایه باشد که امیدواریم بتوانیم در آینده بازار جدی را در منطقه به دست بگیریم.
استاندار افزود: ما با کسانی که برای احداث نیروگاه های 100 کیلو وات و مانند آن آمادگی داشته باشند، حتما همکاری های لازم را خواهیم داشت و همکاری اداره برق برای خرید برق تولید این نیروگاه ها می تواند تضمینی برای فعالیت چنین واحدهایی باشد.
وی ادامه داد: در برخی از ادارات و سازمان های دولتی ما نیروگاه های خورشیدی کوچک را ایجاد کردیم و امیدواریم در بقیه ادارات در این زمینه اقدامات خود را انجام دهند.
رشیدیان درباره حمایت های دولت از راه اندازی نیروگاه های خانگی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در این باره ما حمایت از اعضای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را آغاز کردیم ولی برای بقیه مردم هنوز برنامه خاصی مد نظر نداریم.
کنترل واحدهای صنعتی با استفاده از کنتورهای هوشمند
ناصری، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بازدید از خط تولید کنتورهای هوشمند، با تاکید بر اهمیت به کارگیری چنین کنتورهایی در بخش صنعت، افزود: ما به واسطه استفاده از این کنتورها و برنامه های مدیریت آن ها می توانیم بر عملکرد واحدهای صنعتی نظارت داشته باشیم و به راحتی واحدهای کم کار و تعطیل را به صورت آنلاین شناسایی کنیم.
پیگیری برای احداث نیروگاه خورشیدی 7مگاواتی در استان
در ادامه مراسم مدیرعامل این واحد صنفی با اعلام راه اندازی یک نیروگاه 100 کیلو واتی خورشیدی دیگر در شهرک صنعتی چناران در آینده ای نزدیک، از احداث نیروگاه هفت مگاواتی به عنوان یکی از برنامه های آتی خود نام برد که با پیگیری مسائل درباره این طرح قرار بر اعطای زمین در محدوده شهرستان بجستان برای اجرای آن با قید ایجاد محدوده زمانی و اجرای پروژه و همچنین همکاری های شرکت برق برای دریافت برق تولیدی آن نیروگاه شد.