گزارش میدانی از ترافیک و دوربرگردان جدید بولوار دانشجو

ترافیک سرسام آور دانشجو

پلیس راهور: به دلیل وجود اشکالات، دوربرگردان مسدود شد
نویسنده : رضا میرزاده
عکس:میثم دهقانی«بولوار دانشجو مدت زیادی است که درگیر ترافیک سرسام آوری است. این ترافیک شب ها به حدی سنگین می شود که تا روی پل و بولوار هفت تیر هم کشیده می شود. لطفا برای این ترافیک سرسام آور فکری بکنید.»
«ترافیک ایجاد شده ناشی از بازکردن دوربرگردان بولوار دانشجو، واقعا به معضل بزرگی تبدیل شده است. هشتم آذرماه بیش از یک ربع در ترافیک مانده بودیم، همه پل های وکیل آباد ترافیک دارد. در همین پل دانشجو به بولوار هفت تیر حجم ترافیک زیاد بود که بازکردن دوربرگردان هم بر شدت این ترافیک افزوده است. لطفا مسئولان فکری بکنند.»
«باز کردن دوربرگردان بولوار دانشجو ترافیک زیادی ایجاد کرده است. به خصوص اوایل صبح و اوایل شب، بار ترافیک بولوارهای دانشجو و هفت تیر باعث مضاعف شدن این ترافیک می شود.»
بولوار دانشجوی مشهد یکی از بولوارهایی است که ترافیک آن همیشه برای مردم و اهالی آن منطقه دردسر ساز بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، شهروندان نیز در پیام هایی راجع به این ترافیک گلایه کرده و خواستار پیگیری در این زمینه شده اند. علاوه بر آن، باز کردن یکی از دوربرگردان های این بولوار در حدفاصل پل دانشجو تا میدان تقاطع بولوارهای فرهنگ و دانشجو، به گفته شهروندان و اهالی آن منطقه باعث تشدید ترافیک شده است.
ترافیک دانشجو روی اعصاب مردم
از همین رو برای بررسی گلایه ها در این زمینه، سری به بولوار دانشجو می زنیم. ابتدای بولوار دانشجو و از ورودی بولوار وکیل آباد، ترافیک روانی در جریان است که با اضافه شدن خودروهای عبوری روی پل هفت تیر و خیابان های اطراف، این ترافیک به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و تشدید می شود. اوج این ترافیک در تقاطع بولوار دانشجو و بولوار فرهنگ و دور این میدان ایجاد می شود که حتی نصب چراغ فرماندهی، ترافیک در میدان را تغییر چندانی نداده است. وجود دو اداره دولتی و همچنین، یک فروشگاه بزرگ و تالار پذیرایی در حاشیه میدان فرهنگ بر ترافیک موجود در این معبر افزوده است. اما ابتدای بولوار دانشجو و قبل از میدان فرهنگ، دوربرگردانی با عرض بسیار کم تعبیه شده که در زمان بررسی میدانی ما، توسط تعدادی مانع فلزی مسدود شده است. همچنین ابتدای بولوار دانشجو، ایستگاه آتش نشانی واقع شده و وجود ترافیک شدید در مسیر خودروهای امدادی، ممکن است باعث اختلال در امدادرسانی در زمان بروز حوادث شود.یکی از کسبه محل درباره ترافیک این بولوار می گوید: این منطقه همیشه ترافیک شدیدی دارد، که البته از زمان بازکردن دوربرگردان حدفاصل میدان فرهنگ و پل دانشجو، بر میزان ترافیک آن افزوده شده و اکنون که دوربرگردان مسدود شده، وضعیت ترافیک به صورت سابق درآمده است. یکی دیگر از کسبه بولوار دانشجو نیر می گوید: در طول روز و به خصوص پیش از ظهر و پس از غروب آفتاب، ترافیک در میدان فرهنگ سرسام آور می شود و این میدان پاسخ گوی ترافیک این معبر نیست.
شهرداری: ایجاد دوربرگردان برای کاهش ترافیک بود که بازخورد خوبی نداشت
برای پیگیری موضوع، با رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه 11 مشهد گفت و گو می کنیم. محمدعلی صادق جوادی در پاسخ به گلایه های مطرح شده می گوید: برای کاهش ترافیک موجود در بولوار دانشجو، طرح اجرای دوربرگردان در این بولوار از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به ما ابلاغ شد، البته این طرح اشکالاتی دارد، از جمله این که تعدادی ستون برق در سمت راست و چپ بولوار دانشجو وجود دارد که باید به عقب تر منتقل شود و پس از آن و با تعریض معبر، احتمالا وضعیت دوربرگردان بهتر می شود. جوادی تصریح می کند: دوربرگردان حدفاصل میدان فرهنگ و پل دانشجو چند روز باز شد تا بازخوردهای اجرای آن را ببینیم که ظاهرا با توجه به این که طرح به طور کامل اجرا نشده بود، نارضایتی برخی شهروندان را به همراه داشته است.وی می افزاید: از سوی دیگر تقاضای زیادی نیز برای استفاده از دوربرگردان ایجاد شده وجود دارد و وضعیت فعلی بولوار دانشجو پاسخ گوی این تقاضا نیست. جوادی می گوید: پس از حل مشکل انتقال ستون های برق در دو سمت بولوار و تعریض معبر، دوباره وضعیت ترافیک موجود بررسی می شود و در آینده تصمیماتی اتخاذ می شود. وی تأکید می کند: امیدواریم با رفع مشکلات این دوربرگردان، از ترافیک موجود در بولوار دانشجو کاسته شود.
سازمان ترافیک: اجرای دوربرگردان باعث کاهش ترافیک در منطقه می شود 
در ادامه با مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. مجید بخت آزما در پاسخ به گلایه های مردم از تشدید ترافیک بولوار دانشجو به دلیل بازکردن دوربرگردان جدید می گوید: دوربرگردان مذکور مدت کوتاهی است که باز شده و طی چند روزی که مردم از آن استفاده کردند بررسی درباره آن انجام شد. وی می افزاید: تعداد زیادی از خودروهایی که از روی پل هفت تیر به بولوار دانشجو وارد می شدند و قصد داشتند به سمت دیگر بولوار تغییر مسیر بدهند، در ترافیک میدان فرهنگ گرفتار و باید منتظر می شدند که چراغ فرماندهی ترافیک دور میدان به آن ها اجازه تغییر مسیر بدهد. وی می افزاید: این دوربرگردان حجم زیادی از این ترافیک را کم می کند اما لازمه آن این است که مدت زمانی سپری شود و مردم مسیر خود را به درستی پیدا کنند.وی درباره انجام بررسی های مورد نیاز برای اجرای این دوربرگردان نیز می گوید: در طراحی های انجام شده برای معابر، مسائلی از جمله عرض معبر، نوع تردد و حجم وسایل نقلیه ای که به معبر وارد می شود، توسط مشاوران و کارشناسان ترافیک بررسی و پس از آن به اجرای آن اقدام می شود.
پلیس راهور: به دلیل وجود اشکالات، دوربرگردان مسدود شد
نظر پلیس راهور اما در این زمینه این است که دوربرگردان جدید اشکالاتی دارد که باید اصلاح شود. سرهنگ حسنعلی امامی، جانشین رئیس پلیس راهور مشهد در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: اجرای درست این دوربرگردان می تواند باعث کاهش قابل توجه ترافیک در این منطقه شود، میدان فرهنگ پاسخ گوی ترافیک خودروهای ورودی به این معبر نیست و این دوربرگردان می تواند ترافیک این معبر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. وی تصریح می کند: البته اجرای دوربرگردان به شکل موجود اشکالاتی دارد که به همین دلیل دوربرگردان به دستور پلیس راهور مسدود شده است. وی می افزاید: اجرای صحیح این دوربرگردان نیاز به این دارد که یک و نیم متر از ضلع غربی و شرقی برای اجرای دوربرگردان اختصاص یابد و در ضمن، محدوده ای به طول 15 متر و به عرض یک و نیم متر از وسط بولوار نیز در اختیار ترافیک قرار بگیرد. امامی یادآور می شود: ظاهرا برای تحصیل حریم مورد نیاز، مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این مشکل رفع شود تا ترافیک این منطقه با بازگشایی بدون اشکال دوربرگردان به شکل چشم گیری کاهش یابد.