شهردار مشهد در اولین مصاحبه اختصاصی خود در روزنامه خراسان:

دستم را برای آبادانی مشهد پیش همه دراز می کنم

نویسنده : خبیری
چهارشنبه گذشته "قاسم تقی زاده" شهردار مشهد از موسسه فرهنگی هنری خراسان بازدید کرد، در این بازدید و در اولین مصاحبه مطبوعاتی شهردار، دغدغه‌های مردم مشهد از جمله حمل ونقل عمومی، بافت پیرامونی حرم مطهر، برنامه‌های فرهنگی شهرداری،  تعامل شهرداری مشهد با آستان قدس وسپاه پاسداران، مشکلات حاشیه شهر مشهد، طرح جامع، بلند مرتبه سازی، درآمدهای پایداروچالش‌های پیش روی شهرداری مشهد مطرح شد و تقی زاده برنامه‌های خود را برای چالش‌های پیش رو اعلام کرد. 
مشروح 90 دقیقه مصاحبه با تقی زاده شهردار مشهد را می‌خوانید. 
خراسان: الیت یکی از مهم ترین مسائلی است که مردم در حوزه ترافیکی با آن مواجه‌اند و بخش زیادی از نارضایتی‌های مردم از شهرداری نیز به خاطر الیت بوده است برخی از اعضای شورای شهر هنگام انتخابات شورای پنجم وهمچنین آغازبه کار رسمی شورا اعلام کرده بودند الیت را از خیابان‌های فرعی جمع خواهند کرد واگر لازم باشد از شهردار می‌خواهند در این باره لایحه ارائه دهد، در این خصوص و برای شفاف کردن عملکردمالی الیت چه خواهید کرد؟
نظر شخصی ام این است که الیت از خیابان‌ها جمع شود 
تقی زاده: من به شخصه موافقم که الیت از همه خیابان‌ها جمع شود اما به شرطها و شروطها؛ با مردم که در باره مسائل مختلف صحبت می‌کنیم یکی از مطالباتی که در شهر مشهد روی آن حساسیت وجود دارد که درست هم هست، همین موضوع الیت است به ویژه با توجه به کمبودپارکینگی که در مشهد وجود دارد، اما ازآن طرف هم نمی‌شود نظم را رها کنیم وبگوییم هر فردی هرجا خواست پارک کند زیرا با این شرایط، مشکلاتی ایجاد خواهد شد بنابراین به گمانم مردم به عملکرد الیت اعتراض دارند. باید قبول کنیم مردم دوست ندارند هروقت می‌خواهند خودروی شان را در خیابان پارک کنند، فردی روی سرشان بایستد و گرنه پولی که الیت دریافت می‌کند برای شهرداری اصلا عددی نیست. در مجموع رقمی که الیت دریافت می‌کند خیلی رقم زیادی نیست و  از الیت چیزی نصیب شهرداری نمی‌شود بنابراین شهرداری این کار رابرای درآمد آن انجام نمی‌دهد. من معتقدم با پارکومتر، پارک حاشیه‌ای مدیریت نمی‌شود، درتهران هم این کار را یک بار انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه نداد وپارکومترها را جمع کردیم وپارکبان گذاشتیم که آن هم جواب نداد وتعطیل شد. 
با نرم افزار پارک حاشیه‌ای می‌توان نیروی انسانی را حذف کرد
به نظرم در دنیای امروزمی توان با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود، روش‌های بهتری را پیاده کرد تا هم مردم راحت تر هزینه پارک را پرداخت کنند وهم نیروی انسانی این کار را انجام ندهد که ما درحال رفتن به این سمت هستیم تا اگر بشود نیروی انسانی را از این میان حذف کنیم.  اگر در این میان مردم هزینه پارک خود را پرداخت نکنند، وظیفه پلیس است که برخوردکند که به این منظور نیز با پلیس مذاکراتی انجام داده وبه سازمان فاوای شهرداری مشهد هم گفته ایم که نرم افزاری را برای این کار تهیه کند. اما مشکل ما اکنون 800نفرنیرویی است که در شرکت الیت کار می‌کنند ونمی دانم این تعداد را به چه دلیل استخدام کرده اند درحالی که الیت یک شرکت خصوصی است، سوال این جاست چرا شهرداری یک شرکت خصوصی را با این تعداد نیروی انسانی درزمانی که همه چیز را برون سپاری می‌کنند در اختیار گرفته است، بنابر این اگر بخواهم خلاصه بگویم در تلاش هستیم تعداد نیروی انسانی را در الیت کاهش دهیم واز این نیروها در جای دیگری استفاده کنیم ودرمقابل مردم بتوانند حق پارک را خودشان از طریق نرم افزارهای نصب شده روی تلفن‌های همراه پرداخت کنند، در مجموع من هم از وضعیت موجود الیت راضی نیستم،  امیدواریم ظرف یکی، دوماه آینده بتوانیم الیت را سامان دهی کنیم از این رو سامان دهی الیت یکی از کارهای اولویت دار من است.
 
خراسان: نکته‌ای که در خصوص الیت وجوددارد این است که مردم تصور می‌کنند شهرداری برای درآمدزایی، الیت را راه اندازی کرده وگرنه چرا الیت در معابر فرعی که هیچ مشکلی برای جای پارک ندارد، ایجاد شده است ؟ آیا در نظر ندارید الیت را در کوتاه مدت از خیابان‌های فرعی جمع کنید؟
جلوی توسعه الیت را در دیگر خیابان‌ها گرفته ایم
تقی زاده: نامه نوشته وجلوی توسعه الیت را در خیابان‌ها گرفته ایم اما اکنون نمی‌توانیم بگوییم الیت در کدام خیابان باشد وکدام خیابان نباشد زیرا باید ابتدا بررسی‌های لازم انجام شود بنابراین درحال انجام مطالعات هستیم تا مشخص شود درکدام خیابان الیت باشد ودرکدام خیابان نباشد، طبیعتا الیت باید جایی فعالیت داشته باشدکه پارکینگ کم است نه جایی که مقابل منزل مردم قراردارد وپارکینگ هم کم نیست.
مشکل کمبود پارکینگ در مشهد جدی است
به هرحال باید به سمت ساخت پارکینگ برویم زیرا در شهر مشهد، مشکل پارکینگ بسیار زیاد است به ویژه در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر که این مشکل خیلی جدی است، به عنوان نمونه در ایام دهه آخرصفر اتوبوس‌های برقی را برای انتقال زائران از میدان شهدا به حرم مطهرراه اندازی کردیم اما افرادی که با خودروی شخصی می‌آمدند، می‌گفتند خودروهایمان را کجا پارک کنیم تا با اتوبوس به حرم مطهر برویم وسرگردان بودند. مجاوران سرگردان هستند چه برسد به زائران، از این رو باید گفت وضعیت پارکینگ در مشهد خیلی بد است.
هیچ جای دنیا این گونه نیست که هرکجا دوست داشته باشید پارک کنید
خراسان: قبل از الیت وقتی به خیابان امام رضا(ع)،  احمد آباد وسعدی   مراجعه می‌کردیم جای پارک پیدا نمی‌شد، آیا اکنون اجرای الیت توانسته است به معضل نبود جای پارک در خیابان‌های شلوغ مشهد کمک کند؟
 
تقی زاده:  رسم همه کسبه در ایران این است که دوست دارند مقابل مغازه شان یک جای پارک داشته باشند. الیت حداقل به این موضوع نظم داده و این مشکل را حل کرده و گفته است نیم ساعت اول پارک، رایگان است وبعد از آن هزینه پارک را باید پرداخت کنید وفردی که می‌خواهد از 8صبح تا 8شب در جایی توقف کند، می‌تواند با وسایل نقلیه عمومی بیاید. به هرحال ما نباید تجربه جهانی را نادیده بگیریم، هیچ جای دنیا این گونه نیست هرکجا که دلت خواست پارک کنی وهرمدت که دلت خواست توقف کنی واین کار ضابطه‌ای دارد.
اتصال خط یک و3قطار شهری به خط 2 اولویت شهرداری مشهد
خراسان:در مجموع رویکرد مدیریت شما در شهرداری برای گره گشایی از ترافیک شهر مشهد چیست؟ توسعه تقاطع‌های غیر هم سطح، توسعه حمل ونقل عمومی یا اجرای طرح‌های ترافیکی است؟ 
 
تقی زاده:  راهکار ما استفاده از همه موارد است،  نمی‌توانیم بگوییم این یکی باشدوآن یکی نباشد اما آن چه روشن است به خطوط مترویی بیشتر توجه می‌کنیم. در همین ایام پایانی ماه صفرخط یک و 2 قطارشهری، جمعیت عظیمی را جابه جا کرد، تهران هم همین طور است، مترو تاثیر زیادی بر حمل ونقل عمومی دارد. در مشهد هم چهارخط مترو تعریف شده که سه خط به صورت جدی پیگیری می‌شود. با وجود همه مشکلات مالی ونبود پول به دنبال آن هستیم خط 2 را پس از رفع مشکلاتی که دارد تا پایان امسال به خط یک قطار شهری در میدان شریعتی و سپس  به شهرک سلامت متصل کنیم،درخط3 قطارشهری نیزروی شش ایستگاه با جدیت درحال کار هستیم تا پایانه مسافربری امام رضا(ع)را به خط2 متصل کنیم که تاثیر زیادی بر ترافیک مشهد خواهد داشت اما اجرای همین خط3حدودشش هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که رقم‌های مورد نیاز، نجومی است وهمین شش هزار میلیاردتومانی که اکنون گفته می‌شود، با افزایش تورم وقیمت ها، ممکن است 20-25درصد بیشتر هم شود. 
ایجاد چند خط تراموا در مشهد
درباره اتوبوسرانی نیزباید بگوییم تعداد اتوبوس‌ها در مشهد خیلی کم نیست اما اتوبوس‌ها فرسوده است. برنامه ما این است برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وخارج کردن اتوبوس‌های فرسوده، اتوبوس جدید خریداری کنیم که به همین منظور به زودی تعدادی اتوبوس با قابلیت استفاده جانبازان ومعلولان وارد ناوگان اتوبوسرانی مشهد خواهیم کرد. درکنار آن، در حال مذاکره برای استفاده از مینی بوس‌های برقی هستیم ودرنهایت به نظرم با توجه به نوع شهرسازی مشهد، می‌توان از خطوط تراموا هم استفاده کرد زیرا اکنون سیستم‌های برق ترامواها زمینی شده است ودر همین رابطه مذاکراتی با شرکت برق داشته ایم  تا ببینیم چقدر برای این کار امکانات داریم که  خوشبختانه مشخص شد امکانات این کار وجود دارد. حالا باید با یکی، دو کشور خارجی صحبت کنیم تا با فاینانس، خطوط تراموا را هم در مشهد راه اندازی کنیم و اگر بتوانیم 3-4خط تراموا در مشهد داشته باشیم، در کاهش مشکل ترافیک مشهد تاثیر زیادی خواهد داشت از این رو توجه ویژه ما بر توسعه حمل ونقل ریلی است.
ابتدا توسعه حمل ونقل عمومی، سپس سخت گیری در استفاده از خودروی شخصی
واقعیت این است که ما به مردم می‌گوییم ازخودروی شخصی کمتر استفاده کنند، خب آن‌ها می‌گویند اگر از خودروی شخصی استفاده نکنیم، برای تردد درشهرازچه وسیله‌ای استفاده کنیم ؟واقعا پاسخ قانع کننده‌ای نداریم به آن‌ها بدهیم، ما توقعاتی از مردم داریم اما از آن طرف نمی‌توانیم پاسخ گوی آن‌ها باشیم. بنابراین ابتدا باید در حمل ونقل عمومی خدمات دهی مناسبی انجام دهیم، بعد برای استفاده از خودروی شخصی سخت گیری کنیم اگر در دیگر نقاط دنیا سخت می‌گیرند، ازآن طرف امکانات هم می‌دهند، ما این جا امکانات نداریم، از آن طرف هم می‌خواهیم سخت گیری کنیم، به نظرم باید تناسبی بین سخت گیری‌ها وامکاناتمان وجود داشته باشد.
فاینانس هزارمیلیارد تومانی با چینی‌ها برای بخشی از خط 3قطارشهری
خراسان: فاینانس هزار میلیارد تومانی با چینی‌ها برای خط 3 قطار شهری به کجا انجامید؟ 
تقی زاده: فاینانس با چینی‌ها در خصوص اجرای خط 3 قطار شهری است که برای تامین شش هزارمیلیارد تومان مورد نیاز در چند بخش، درحال تلاش هستیم، بخش اول انتشار اوراق مشارکت است که کمی غیر اقتصادی است زیرا سرموعد باید سودش وسپس اصلش را که اکنون سودآن 16درصداست پرداخت کنیم، درحالی که فاینانس را می‌توانیم با 4-5درصدسود دریافت کنیم و ازآن طرف هم دولت اعلام آمادگی کرده است برای حمل ونقل عمومی فاینانس بدهد،  بر همین اساس ما با دو، سه گروه صحبت کرده ایم که از این میان با یک گروه که شرکتی چینی است اما در آلمان فعال است، تفاهم نامه نوشته ایم و اعلام آمادگی کرده اند به ما فاینانس بدهند.
 
خراسان:  خط  2 و بخشی از خط 3 را قرارگاه خاتم(ص) اجرا کرد.
علت این که با قرارگاه خاتم(ص) ادامه ندادید چه بود؟ 
 
تقی زاده: خط  اجرای تونل آن با قرارگاه خاتم بود که ادامه دادیم، با قرارگاه خاتم ادامه ندادیم چون پول نداریم.
آدم سیاسی هستم اما شهردار سیاسی نیستم
خراسان: شما را باید شهردار سیاسی بدانیم یا غیر سیاسی؟
 
تقی زاده:  من خودم آدم سیاسی هستم ولی شهردار سیاسی نیستم،  من سیاسی و اصلاح طلب هستم اما معتقدم هر فردی که به شهرداری می‌آید، باید لباس سیاست را در بیاورد زیرا باید پاسخ گوی همه مردم باشد.
دستم را برای آبادانی شهر مشهد به سوی همه دراز می‌کنم
خراسان: درباره افزایش تعاملات شهرداری با دیگر  نهادهای مهم شهر از جمله آستان قدس و سپاه چه برنامه‌های عملیاتی دارید؟
تقی زاده: تعاملات ما با آستان قدس بسیار خوب است. در ابتدای کارخدمت آقای رئیسی رسیدم وصحبت‌های مفصلی با هم داشتیم. خوشبختانه نگاه تولیت آستان قدس که آبادانی شهر است به نگاه من بسیار نزدیک است،  روز اولی که آمدم اولین حرفی که زدم این بود که دستم را برای آبادانی شهر مشهد به سوی همه دراز می‌کنم واکنون هم همین را می‌گویم. برای ائتلاف در جهت آبادانی شهر مشهد، دستم را به سوی همه دراز می‌کنم، نگاه آقای رئیسی هم همین است.  خوشبختانه آقای بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم از دوستان 30ساله من است، همدیگر را می‌شناسیم، او هم فردی عملیاتی است ودرسال‌های قبل که مشهد بودم، خیلی خوب با هم کار می‌کردیم والان نیزجلسات مستمری با آستان قدس داریم که با آقای بختیاری و گروهشان می‌نشینیم ومشکلات را بررسی می‌کنیم وجلساتی را نیزبا خود آقای رئیسی داریم که آیت ا... علم الهدی، سپاه وهمه دستگاه‌ها نیز که درمشهد فعال هستند، در آن حضور دارند ومن خیلی از وضعیت موجود راضی ام اما نمی‌دانم آن‌ها هم از من راضی هستند یا نه اما من از این تعامل راضی هستم.
میلی به تخلف فروشی نداریم، طرح جامع مشهد را 20روز دیگر ابلاغ می‌کنم
خراسان: ساخت وساز طی چند سال اخیر در کشور وهمچنین شهر مشهد، دچار رکود شده درحالی که بخش زیادی از درآمد شهرداری وابسته به ساخت وسازاست اما گویا عملا ساخت وساز تعطیل نشده بلکه مردم ابتدا ساخت وسازشان را انجام می‌دهندو بعد از آن به شهرداری مراجعه وجریمه پرداخت می‌کنند،عملا یک تخلف فروشی درشهرداری انجام می‌شود، برنامه شما برای جلوگیری از تخلف فروشی چیست؟ 
 
تقی زاده: ببینید تلاشم این است تخلفی صورت نگیرد وهیچ میلی به این کار ندارم اما وضعیت مشهد نیاز به یک توضیح دارد، رکود کشوری است وباید به یک رونقی رسید اما این را می‌گذاریم کنار، مشهد طرح جامع ندارد واین خیلی جالب است که مشهد طرحی نداردکه از روی آن بتوانی پروانه  ساختمانی را درست صادر کنی، یک طرح به نام خازنی وجود داشته که متعلق به قبل از انقلاب  بوده وبعد هم طرح مهرآزان جایگزین شده است اما آن را قبول نکرده اندوبعد دوباره یک طرح دیگرداده شده که شهرداری این طرح را ابلاغ نمی‌کرده است زیرا به آن اعتراض داشته است، از این رو گروهی را گذاشته ام وآن را بررسی کرده اند وایراداتی وجود داشته که بخشی رادر استانداری مطرح وبرطرف کرده ایم وبخشی را نیز در حال مذاکره هستیم ودرنظرداریم ظرف 20روزآینده، طرح جامع مشهد را رونمایی کنیم. 
طرح جامع مشهد200 اشکال داشت که آن را به 10 اشکال رسانده ایم، در طرح جامع بحثی از ارتفاع نشده است که امیدواریم در10-15روزآینده بتوانیم پهنه بندی ونقطه یابی بلند مرتبه سازی را نیز مشخص کنیم اما اگر دراین مدت به نتیجه‌ای نرسیم، بلافاصله این کار انجام خواهد شد، برای طرح تفصیلی هفت مشاور وجود دارد که درحال مطالعه روی آن هستند. امیدوارم بخش عمده‌ای از طرح تفصیلی مشهد تا آخرسال تدوین شود، ما می‌خواهیم هیچ چیزی ازمردم پنهان نباشد ومردم بدانند کجا می‌توانند بلند مرتبه سازی کنند وکجا نمی‌توانند. 
دولت بنزین را 200تومان افزایش داده  تا درآمد حاصل از آن را به توسعه حمل ونقل شهرهای بزرگ اختصاص دهد
خراسان:رویکرد عملی شما برای کسب درآمدهای پایداربرای شهرداری مشهد چیست؟ 
 
تقی زاده: 70درصد درآمد شهرداری، از محل فروش تراکم است. به محض این که ساخت وسازها کاهش پیدا کند شهرداری‌ها فقیر می‌شوند اما اگر ساخت وسازها افزایش یابد، شهرداری‌ها پولدار می‌شوند وآن را ذخیره نمی‌کنند وخرج می‌کنند. به همین دلیل اکنون که ساخت وساز کاهش پیدا کرده  است شهرداری مشهد چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد که این موضوع  مختص به همه شهرداری‌های کشور است به این دلیل  پیش بینی نمی‌کردند رکود ساخت وساز این قدر طولانی شود، ما راهی نداریم جز این که به سراغ درآمد پایدار برویم البته کسب درآمد پایدار سخت و در شرایط فعلی سخت تراست، برای کسب درآمد پایدار یا باید عوارض نوسازی را زیاد کنیم یا قیمت پارکینگ را افزایش دهیم، معجزه دیگری که نیست بنابراین از دولت درخواست کرده ایم با توجه به این که بخش زیادی ازهزینه‌های شهرهای بزرگ کشور مربوط به حمل ونقل است قیمت بنزین را 200تومان افزایش  و آن را به توسعه حمل ونقل شهرهای بزرگ اختصاص دهدکه اگر این پیشنهاد برای سال97 انجام شود، جهشی را شاهد خواهیم بود البته هم اکنون نیزدولت 50درصد پول اوراق مشارکت حمل ونقل ریلی را پرداخت می‌کند.
جمع آوری زباله نیز می‌تواند یک درآمد پایدار باشد اما ابتدا باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم و درباره آن با مردم حرف بزنیم تا مردم نیزآثار پولی را که می‌دهند در شهر ببینند ولی این کار تدریجی است ودرآمد پایدار به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.
 
خراسان:  ادعایی همیشه مطرح بوده که در گذشته به دلیل تصمیم های  خاصی که گرفته شده وفضا سازی‌هایی که وجود داشته است، شاهد فرار سرمایه‌ها ازمشهد بوده ایم، غرض نقد گذشته نیست سوال ما درباره آینده است که چه اقدامی باید برای بازگشت سرمایه‌ها انجام شود ؟
 
تقی زاده: به نکته درستی اشاره شد،مشهد با همه شهرهای ایران حتی تهران متفاوت است، هیچ جای ایران 27میلیون زائرومسافر در طول سال ندارد. در همین آخر صفر بیش از چهار میلیون نفر وارد مشهد شدند یعنی یک میلیون و200هزارنفر بیشتر از جمعیت ساکن مشهد وجالب تر این که 60درصد با خودروی شخصی آمده بودند یعنی امکانات بین شهری ضعیف است ومردم مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند واین یک پروژه است وتصمیم دارم روی آن کار جدی انجام دهم تا این اتفاق نیفتد، خب درست است که درکشور رکود است اما مشهد می‌تواند خارج از این رکود، سرمایه جذب کند. 
تعرضی به مدیریت گذشته ندارم اما عواملی باعث فرار سرمایه شده است
تقی زاده: تعرضی به مدیریت گذشته ندارم وبرداشت خودم را می‌گویم  اما سوال شد وباید پاسخ دهم، چرا بیشتر تعاونی‌ها وموسسات مالی در مشهد ایجاد شده است؟ زیرا پول این جاست، این پول بیشتر در اختیار سرمایه دارهاست وپول ریز کمتر است البته دوست ندارند به آن‌ها گفته شود سرمایه داروبهتر است بگوییم کارآفرین وسرمایه گذارکه  خوشبختانه ما در مشهد سرمایه گذار زیاد داریم اما متاسفانه بخشی از این‌ها در چند سال اخیرپولشان را ازمشهد خارج کرده اند ودلیل اصلی آن،  این بوده که سرمایه گذاران با شهرداری مذاکره کرده وگفته اند می‌خواهیم ساختمانی 10طبقه بسازیم وچون شهرداری نیاز به پول داشته، گفته است به جای 10طبقه، 20طبقه بساز،سرمایه گذار هم خوشحال شده وقبول کرده است ودرادامه به او گفته اند فعلا 20درصد پول پروانه را به حساب شهرداری  واریز کن  اما وقتی پول را واریز کرده، شهرداری نتوانسته دراین حد به او پروانه بدهد. از این‌ها زیاد داریم، خب سرمایه گذار با این شرایط چرا باید سرمایه گذاری کند؟  رقم‌ها نیز رقم‌های جدی است، یا عده‌ای سرمایه گذار به شهرداری مراجعه کرده وشهرداری به آن‌ها  گفته است پول را پرداخت کنید وبروید بسازید. طرف مشغول ساخت وساز شده و دستگاه‌های نظارتی آمده اند که چگونه این کار را کرده اید یعنی شهرداری پول را خلاف قانون گرفته وبعد دستگاه‌های نظارتی آن را تعطیل کرده اند! این‌ها عامل فرار سرمایه از مشهد بوده اند، اکنون نشسته ایم و یکی یکی این پرونده‌ها را بررسی کرده ایم ودرحالی که از نظر اقتصادی برای ما هیچ آورده‌ای ندارد، تصمیم داریم به پرونده‌ها رسیدگی کنیم زیرا معتقدم اگر این مشکلات حل شود، پیشنهاد‌های جدیدی داده می‌شود که این اتفاق افتاده است بنابراین جمع بندی ام این است اگر قانونی پیش برویم می‌توانیم پاسخ این سرمایه گذاران را بدهیم ورونقی در ساخت وساز وسرمایه گذاری ایجاد کنیم.
 
خراسان: سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها ازعوارض شهری یکی ازدغدغه‌های فرهنگی مشهد بوده است، آیا می‌توان امیدوار بود در این حوزه، این دغدغه‌ها برطرف شود وحداقل کتابخانه مرکزی مشهد که به درد مزمن فرهنگی مشهد تبدیل شده است، به نتیجه برسد؟
 
تقی زاده: این باور واقعی من است وتبلیغاتی هم نیست، معتقدم همه چیز از فرهنگ آغاز می‌شود یعنی اگر من راه، قطاروپل بسازم اما فرهنگ مردم را نتوانم با آن‌ها سازگار کنم، هیچ مشکلی در شهر حل نخواهدشد و تنها ازطریق اقدامات فرهنگی می‌توان درباره هرموضوعی با مردم گفت وگو کرد. ازطریق تمام نیروهای فرهنگی از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و خوشنویسی می‌توان با مردم حرف زد، من خودم موسس شهرکتاب بوده ام واصحاب رسانه هم می‌توانند در این باره کمک کنند. من هرگاه روحانیت را می‌بینم می‌گویم، در کنار ترویج فرهنگ دینی، فرهنگ شهرنشینی را هم ترویج دهید. 
درباره کتاب در مشهد کاری جدی خواهم کرد
خراسان:  بحث دیگر بازارچه کتاب گلستان است که زمزمه‌هایی برای تغییر کاربری آن مطرح است، اقدامات شهرداری در این باره چیست؟
 
تقی زاده: درباره بازارچه کتاب گلستان هم شنیده ام که می‌گویند در مسیل قرارداردواگر سیل بیاید خراب خواهد شد، به همین دلیل گفته ام کارشناسان موضوع را بررسی کنند، اگر این موضوع درست باشد خب باید به محل مناسبی منتقل شود به هرحال من درباره کتاب در مشهد، کاری جدی خواهم کرد یا بازارچه کتاب گلستان را درست می‌کنیم یا محل مناسبی برای کتاب ایجاد خواهیم کرد، اکنون باغ کتاب در تهران جای خوبی شده است، من به دنبال این هستم که یک محل دایمی فرهنگی مربوط به کتاب راکه فضا هم در آن جا فرهنگی باشد وهمه درآن کتاب بفروشند ایجاد کنم،  از این رو بازارچه کتاب گلستان را هم اگر بشود درست می‌کنیم، به همین منظور هفته آینده از آن جا بازدید خواهیم کرد.
کتابخانه هارا تحویل شهرداری بدهند 
درباره سهم کتابخانه‌ها نیز نگرانی شهرداری‌ها این است که دارند حقوق می‌دهند یا کتابخانه‌ها را توسعه می‌دهند، دعوا سر این است،  برای این که مشکل حل شود پیشنهاد دارم دولت کتابخانه‌ها را تحویل شهرداری‌ها بدهد، ما در مشهد حاضریم کتابخانه‌های عمومی را تحویل بگیریم و آن‌ها را توسعه دهیم ومعتقدیم هیچ جایی هم مانند شهرداری ظرفیت این کار را ندارد. 
با مصوبه شورای شهردرباره دادن رانت مخالفم 
خراسان:  شما فردی رسانه‌ای با زیر وبم رسانه آشنایی دارید و به نوعی می‌توان از شما به عنوان یک شهردار روزنامه نگار هم یاد کرد، مصوبه اخیر شورای شهر مشهد درباره انحصار در واگذاری آگهی‌های شهرداری به روزنامه شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
تقی زاده: من  این مصوبه  را قبول ندارم، با اعضای شورای شهر هم صحبت کرده ام وامیدوارم تغییراتی دراین مصوبه ایجاد شود،  آن دوستان هم موافقند که تغییراتی در این مصوبه صورت گیرد. نه تنها در رسانه بلکه در همه جا طرفدار رقابتم،   این که ما به فردی سوبسید بدهیم، اسمش رانت است، چرا من باید رانت بدهم؟ من با این رانت صد در صد مخالفم. 
 
خراسان:با شما برای این موضوع هماهنگ نشده بود؟
 
تقی زاده: این مصوبه در قالب طرح از سوی اعضای شورای شهر ارائه شده بود و ما دفاع خود را کرده ایم وتنها کاری که توانستیم انجام دهیم بخشی را اضافه کردیم که شهرآرا هم یکی از کسانی باشد که استعلام بگیریم. ولی در مجموع معتقدم باید در این باره لایحه جدید بدهیم که بیشتراعضای شورای شهر نیز با آن موافق ومنتظر لایحه جدید هستند  که ما  از شورای شهردرخواست داریم رقابت را از بین نبرند.
 
خراسان: رویکرد شما درباره خدمات دهی حاشیه شهر چیست؟
 
تقی زاده: به هرحال اطراف شهر مشهد به اندازه 30درصد شهر حاشیه نشین دارداین هم که مدام بگوییم این‌ها حاشیه نشین هستند خودش یک مسئله است،این‌ها دیگر حاشیه نشین نیستند شهر نشین شده اند ما شهر را به پشت سر آن‌ها توسعه داده ایم و طی چند سال گذشته روستاهای اطراف را نیزجزو شهر کرده ایم دولت وشهرداری هم پذیرفته است بنابراین باید مانند دیگر نقاط شهر کارتوسعه ای در آن انجام شود،این که ما بیاییم به عنوان یک جمعیت فرودست بین آن‌ها برنج ،روغن و..توزیع کنیم درست نمی شود باید آن‌هارا توانمند کنیم وبا ایجاد مراکز فنی وحرفه ای به آن‌ها حرفه آموزی کنیم وبرایشان شغل ایجاد کنیم زیرا مشکل آن‌ها شغل است اگر اعتیاد دارند،طلاق درآن‌جا زیاد است و دیگر آسیب های آن‌ها از نبود شغل است در کنار این موضوعات بحث ساخت وسازهای نا مناسب در حاشیه شهر نیز وجوددارد به عنوان نمونه در یکی از همین مناطق 200واحد مسکونی در مسیر سیل قرارداد  وساکنان آن‌ها نیز راحت نشسته وساخت وساز هم کرده انددر حالی که  هرآن ممکن است سیل بیایدوآن‌ها را ببرد ،من شهردارهستم چه باید بکنم چگونه می توانم این خانه ها را تخریب کنم؟
 
مذاکره با وزیر راه و شهرسازی برای اعمال نظر استان در طرح جدید اطراف حرم
خراسان:  بافت اطراف حرم حدود 45درصد پیشرفت فیزیکی دارداگر بازسازی این بافت را همین گونه که تا کنون انجام شده، ادامه دهیم دیگر بافت تاریخی باقی نخواهد ماندوفاجعه تخریب بافت تاریخی اتفاق می‌افتد، اگربه شکل دیگر هم بخواهیم ادامه دهیم، طرح تعطیل می‌شود. برنامه شهرداری در این باره چیست؟
 
تقی زاده: دیروز برای چندمین نوبت ازبافت اطراف حرم مطهر بازدید داشتم، اتفاقی در اطراف حرم افتاده که من وارث آن هستم ونمی توانم اکنون بیایم ویک حرف جدید بزنم. من حتی اگر جای ولیان در گذشته بودم البته نمی دانم ولیان از روی جهل یا دانایی این کار را انجام داده است اما هیچ کجای دنیا نمی‌آیند بافت قدیمی شان را تخریب کنند، من دیروز در اطراف حرم دنبال بستنی فروشی می گشتم که از او بستنی می خریدم، دنبال آرایشگاهی می گشتم که در کودکی به آن آرایشگاه می رفتم اما پیدایش نکردم، این علاقه به آن محل است، مردم به محلی که زندگی می‌کرده اند علاقه دارند اما این بافت‌ها تخریب شده است. در بازدیدی که از بافت پیرامونی حرم مطهر داشتم، اعلام کردم بازارقدیمی فرش مشهد باید در طرح حفظ شود و درکنار آن گفتم 14خانه قدیمی را نیز در این بافت خریداری وحفظ کنند وبعد ازبازسازی به دست هنرمندان بدهند برای این که به پاتوقی برای امور فرهنگی تبدیل شود، اما متاسفانه غیر از این، هیچ کاردیگری نمی‌توانیم انجام دهیم واکنون آقایانی که این طرح را تدوین کرده اند، بعد از20سال می‌گویند اشتباه کرده ایم. حالا بقیه بافت تاریخی را نگه دارید اما مگر می‌شود چنین کاری کرد؟ اصلا مگر چیزی هم باقی مانده است؟ شما یک خیابان 45متری را باز کرده اید پنج خانه در آن وسط باقی مانده است، من با آن‌ها چه کنم؟
آمده اند طرح جدیدی را مصوب کرده اند و یک سری از خیابان‌ها وارتفاعات را ازبین برده اند خوشبختانه با مذاکراتی که با وزیرراه وشهرسازی داشته ایم، قرارشده است نظرات استان اعمال شود تا بتوانیم به تعامل برسیم زیرا حقوق مکتسبه‌ای داریم که نمی‌توانیم با آن کاری انجام دهیم به عنوان نمونه یک بانک آمده به جای طلبش از شهرداری زمین گرفته که 25طبقه درآن ساخت وساز کند حالا بگوییم شش طبقه بساز، خب می‌گوید نمی‌خواهم پولم را برگردانید، شکایت هم بکند به شکایتش می‌رسد بنابراین قرار شده حقوق مکتسبه را رعایت کنندوخیابان باز شده را حذف نکنند. خب خیابان باز شده،حال شهرداری با آن چه کند؟ به هر روی درحال تعامل هستیم و تلاش می‌کنیم بینابین مسائل حل وفصل شود.
درباره بلند مرتبه سازی درحال تعریف محل‌هایی هستیم تا مردم بدانند کجا قراراست بلند مرتبه سازی شود وفردی که می‌خواهد زمین بخرد بداند در این محل قرار است چند طبقه ساخت وسازشود. اگر بتوانیم این موضوع را به سامان برسانیم، مشکل بلند مرتبه سازی نیز حل خواهدشد.
 
نام عکاس : میثم دهقانی، وحید بیات