معاون اداری و مالی شهرداری طی اولین گزارش رسمی در پنجمین جلسه علنی شورای شهر اعلام کرد:

بدهکاری 5.7 هزار میلیاردی شهرداری مشهد

نویسنده : خبیری

معاون اداری مالی شهرداری مشهدگزارشی از وضعیت مالی شهرداری ها درجلسه علنی  شورای شهرارائه کرد و گفت: شهرداری پنج هزارو771میلیارد تومان بدهی دارد. به گزارش خراسان رضوی "محمد رضا حیدری" رئیس شورای شهر مشهد روزگذشته درابتدای  پنجمین جلسه علنی شورای شهر با تقبیح سخنان رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران گفت : برجام بر اساس سیاست ها وراهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر منویات رهبر معظم انقلاب مسیر خود را طی کرده است ورویکرد ترامپ در زمینه برجام به انسجام ملی و اتحاد جریان های سیاسی در ایران منجر شد. رئیس شورای شهر مشهد به سرانه ورزش همگانی در مشهد اشاره کرد و افزود:  هم اکنون سرانه ورزشی هر شهروند در بودجه شهرداری مشهد هزارتومان درسال است درحالی که  این سرانه در برخی کلان شهرها و شهرهای کشور چند برابر این مبلغ است بنابراین در بودجه سال آینده شهرداری مشهد باید به افزایش سرانه ورزشی توجه جدی شود زیرا سرمایه گذاری در حوزه ورزش باعث افزایش نشاط اجتماعی می شود. حیدری تصریح کرد :  باید با هماهنگی ومشارکت و استفاده از ظرفیت های همه دستگاه های اجرایی برای ایجاد تحرک لازم در حوزه ورزش های قهرمانی و همگانی تلاش کنیم.
انتصاب یکی از افراد دارای معلولیت، به عنوان مشاور شهردار در امور معلولان
"امیر شهلا" عضو شورای شهر روز گذشته به عنوان ناطق پیش از دستور با محکوم کردن سخنان رئیس جمهور آمریکا، حمایت خود را از اقدامات دستگاه دیپلماسی در مذاکرات منجر به برجام اعلام کرد. وی در ادامه به موضوع مناسب سازی معابر برای تردد معلولان اشاره کرد و گفت: در شهرمقدس مشهد، حدود ٤١هزار نفر از این معلولان عزیز در سنین مختلف و با درجه های مختلف از معلولیت زندگی می کنند و مهم ترین دلیل دیده نشدن این جمعیت قابل توجه، آن است که بیشتر این افراد، به دلایل روحی و روانی و نبود فضای مناسب شهری، اجازه و فرصت حضور در شهر را نمی یابند . پیشنهاد مشخص این جانب به عنوان یکی از ١٥نماینده شهر مشهد که نماینده همه شهروندان در پارلمان شهری هستیم؛ آن است که شهردار محترم مشهدالرضا و نیز رئیس محترم شورای اسلامی شهر، با انتصاب یکی از افراد دارای معلولیت، به عنوان مشاور در امور معلولان، یک خط اعتباری مستقیم و بدون واسطه را برای شناخت دقیق مشکلات این جمعیت قابل توجه ایجاد کنند تا در تقنین طرح ها و لوایح و اجرای دقیق آن، مطالبات و نیازهای فوری جامعه معلولان شهر لحاظ شود. این مهم، چندی است در برخی شهرها نظیر شیراز و اصفهان به اجرا درآمده و موجی از شادی و نشاط اجتماعی را برای جامعه معلولان به همراه داشته است. درادامه  جلسه علنی روزگذشته شورای شهر، "محمد آذری" معاون اداری و مالی  شهرداری با ارائه گزارشی ازوضعیت مالی شهرداری مشهد گفت: تفریغ بودجه سال 95شهرداری مشهد توسط شورای چهارم به تصویب رسیده وگزارش حسابرس به پیوست آن ارائه شده است.وی افزود: از اولین روزهایی که اعضای شورای پنجم شهرمشهد انتخاب شدند به دنبال این بودند که ببینند وضعیت مالی شهرداری مشهد چگونه ومیزان بدهی ودارایی های آن چقدر است.
بدهی تا قبل از تراز31 مرداد؛ 3هزار و 600 میلیارد تومان
وی اضافه کرد: در اولین جلسه ای که برگزار کردیم از میزان بدهی شهرداری سوال شد که اعلام کردیم میزان بدهی های کوتاه مدت که شهرداری باید تا پایان امسال پرداخت کند تا قبل از تراز مالی 31مرداد ماه امسال سه هزارو600میلیارد تومان بوده است.
مجموع بدهی؛  5هزارو771میلیارد تومان
وی با بیان این که در31مرداد ماه تراز مالی جدید شهرداری مشهد گرفته شد، اظهارکرد: در این تراز مشخص شد که میزان کل بدهی های شهرداری مشهد  اعم از کوتاه مدت وبلند مدت پنج هزارو771میلیارد تومان است که سه هزارو995میلیاردتومان آن بدهی کوتاه مدت وبیش از 2هزارو100میلیارد آن بدهی بلند مدت است.
الزام پرداخت 3هزارو995میلیارد تومان ازبدهی ها تا پایان امسال
آذری افزود: با توجه به این تراز، سه هزارو995میلیارد تومان بدهی های کوتاه مدت باید تا پایان امسال و دو هزارو100میلیارد دیگر نیز تا سال 99پرداخت شود.
معاون اداری مالی شهرداری مشهد با اشاره به این که در تراز مالی، صورت ریز درآمدها وهزینه ها مشخص است، اظهارکرد: بخش عمده بدهی ها مربوط به اصل وسود اوراق مشارکت است که در بخش های غیر قابل برگشت شامل خط یک ،دو وسه قطار شهری هزینه شده است و باید تا پایان سال بخش عمده آن پرداخت شود. وی با بیان این که میزان برخی از پروژه هایی که در آن سرمایه گذاری شده؛ مانند حق سهم شهرداری  پروژه های مشارکتی قابل برگشت است، گفت: اما به این دلیل که تبدیل کردن این دارایی ها به پول نقد در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، باید برای پرداخت بدهی های کوتاه مدت به دنبال راهکارهای دیگری باشیم.
 هزارو70میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران
آذری افزود:  براساس تراز مالی، بخش عمده دیگر بدهی های شهرداری به میزان هزارو70میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه های مختلف به غیر از پروژه های اقتصادی است که قرار است بخشی از آن را به صورت تهاتر با پروانه وزمین پرداخت کنیم که هنوز انجام نشده است. معاون اداری مالی شهرداری مشهد با اشاره به این که گزارش مالی را برای خوش آمدن یا نقد گذشته ارائه نداده ایم، افزود:  ما وظیفه اخلاقی داریم که مستند به سند صحبت کنیم .
23 میلیارد نقدی و 70 میلیارد کسری برای حقوق در زمان آغاز به کار شهردار جدید
وی گفت: 26شهریور ودر آغاز به کار آقای تقی زاده خامسی شهردارجدید مشهد موجودی نقد قابل مصرف بدون درنظر گرفتن مبالغ اوراق مشارکت وپیمانکاران 23میلیارد و500میلیون تومان بود در حالی که چند روز بعد باید 90میلیارد تومان هزینه های جاری، حقوق ودستمزد را پرداخت می کردیم اما با توجه به کسری حدود70میلیارد تومانی به دلیل منع قانونی نمی توانستیم به حساب های سپرده دست بزنیم بنابراین با تلاش مضاعف وبااستفاده از مالیات برارزش افزوده و دیگر منابع این کسری را تامین کردیم. آذری با بیان این که حدود 26هزارنفر مزدبگیردرشهرداری مشهد داریم، تصریح کرد: این بخش 80میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری مشهد به همراه دارد. وی افزود: بودجه مصوب سال 96شهرداری مشهد شش هزارو205میلیارد تومان است که از این میزان دو هزار و689میلیارد تومان آن درآمد نقدی و166میلیارد تومان کمک های دولت ،دو هزارو127میلیارد تومان درآمدهای سرمایه گذاری، 695میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت و528میلیارد تومان نیز پیش بینی بودجه سازمان های شهرداری مشهداست. معاون اداری مالی شهرداری مشهد اضافه کرد: تا روزگذشته از دو هزارو689میلیارد تومان بودجه نقدی، 24درصد یعنی 665میلیارد تومان محقق شده است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته 717میلیارد تومان از بودجه نقدی محقق شده بود. وی تصریح کرد: همچنین امسال تاکنون از کمک های دولتی که 166میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، تنها 10درصد محقق شده که آن هم به قطار شهری ویارانه اتوبوس وچند پروژه حاشیه شهر اختصاص داده شده است درحالی که درمدت مشابه سال گذشته 25درصداز کمک های دولت محقق شده بود. وی با اشاره به بودجه دو هزارو127میلیارد تومانی حوزه سرمایه گذاری های اقتصادی وتملک ودارایی ها نیز اظهارکرد: متاسفانه امسال در این حوزه توفیقی نداشته ایم وتنها 1.5تا 2درصدازبودجه این بخش محقق شده است.
کاهش 52 میلیاردی وصول نقدی
آذری گفت: امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52میلیارد تومان کاهش وصول نقدی داشته ایم در حالی که در مقابل، هزینه های عمومی شهر افزایش یافته است وبه این ترتیب مشکل نقدینگی به وجود می‌آید. وی افزود: میزان تحقق درآمدهای نقدی شهرداری مشهد در سال گذشته در بهار 18درصد،تابستان 16درصد،پاییز15درصد وزمستان 41درصد بوده است، یعنی 66درصد درآمدهای شهرداری در شش ماه دوم سال محقق شده است در حالی که بها روتابستان امسال در مجموع 25درصد از درآمدهای نقدی شهرداری مشهد محقق شده است.
معاون اداری مالی شهرداری مشهد با بیان این که چه اتفاقی افتاده که درآمدهای نقدی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اظهارکرد: با تغییرات قانون مالیات برارزش افزوده که قبل از این سهم شهرها 20درصد بوده واکنون به 12درصد کاهش داشته است درآمد شهرداری مشهد از بخش محلی 95میلیارد تومان واز بخش ملی 22میلیارد تومان ودرمجموع 117میلیارد تومان بوده است درحالی که سال گذشته درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده بخش محلی 319میلیارد تومان و بخش ملی 73میلیارد تومان ودرمجموع 392میلیارد تومان بوده است . آذری گفت: هم اکنون هزینه های نگهداری شهر مشهد48درصد افزایش داشته است وبا این وضعیت درآمدها، نگران این هستیم که درآمدها کفاف هزینه های نگهداری شهر را نداشته باشد . وی افزود: سال قبل 83میلیارد تومان وهمچنین شش ماه اول امسال 20 میلیارد تومان از سوی سپرده های بانکی شهرداری درآمد داشته ایم و هم اکنون نیز شش میلیارد تومان چک برگشتی، 90میلیارد تومان سپرده موجود،240میلیون تومان چک سررسید آینده و95میلیارد تومان استرداد مالیاتی مربوط به سال های 92و93 راکه قطعی شده است، به عنوان منابع درآمدی قابل پیگیری داریم.
حساب های بانکی زیاد شهرداری نگران کننده است
در ادامه جلسه علنی روز گذشته، نظریه کمیسیون برنامه، بودجه وفناوری اطلاعات درخصوص لایحه شهرداری درزمینه افتتاح حساب دربانک های مورد تایید بانک مرکزی در دستور کار شورای شهر قرارگرفت.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص گفت : این لایحه با هدف تامین منابع مالی شهرداری برای اجرای پروژه های مختلف از جمله حمل ونقل عمومی بااستفاده از تسهیلات این بانک ها ارائه شده است . وی افزود: این درخواست در حالی ارائه شده که اکنون شهرداری مشهد پنج هزارو800 حساب بانکی دارد که این تعداد شماره حساب نگران کننده است بنابراین پیشنهاد دادیم که بخشی از حساب های موجود بسته   وحساب ها به سیستم گزارش گیری متصل شود. پس از صحبت های گندمی، لایحه وپیشنهاد به رای گذاشته شد وبا رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.
جذب حداکثری اسناد خزانه اسلامی برای پروژه قطار شهری
در ادامه جلسه علنی روزگذشته، نظریه کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر در خصوص جذب حداکثری اسناد خزانه اسلامی برای پروژه قطار شهری مشهد در دستور کار قرارگرفت. پس از بحث وبررسی مصوب شد ؛ در زمینه جذب حداکثری اعتبارات دولتی برای قطارشهری، هرگونه اسناد خزانه اسلامی پیشنهادی از سوی دولت پس از پیگیری های لازم دریافت شود، کسورات قانونی صورت وضعیت های پیمانکارانی که خالص طلب آن ها از طریق اسناد خزانه اسلامی تهاتر می شود از محل منابع داخلی شهرداری تامین و پرداخت شود و هزینه یک سال تنزیل اسناد خزانه با سررسید حداکثر دو سال در بازار فرابورس، با رعایت صرفه و صلاح شهرداری ، توسط شهرداری به پیمانکاران مربوط پرداخت شود.
ممنوعیت خرید هرگونه کالای خارجی
همچنین در ادامه این جلسه نظریه کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص لزوم حمایت از تولیدات وخدمات کشور وبومی استان در دستور کار قرار گرفت. "بتول گندمی " رئیس این کمیسیون در این خصوص گفت: پس از بررسی های دقیق، متوجه شدیم تعداد زیادی مصوبه وطرح در این خصوص به تصویب شورای شهر رسیده است که پس از بحث وبررسی در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم همه این مصوبات را جمع بندی کنیم وماده واحده ای را به شرح ذیل برای تصویب به صحن علنی بیاوریم . وی افزود: بنابراین براین اساس ومستفاد از تصویب نامه هیئت وزیران ،خرید هرگونه کالای خارجی (تولید شده در خارج از کشور) اعم از سرمایه ای ومصرفی در شهرداری مشهد ،سازمان ها و شرکت های وابسته ممنوع خواهد بود ودر صورت تخلف از این مصوبه با مسئولان مربوطه وفق قانون برخورد خواهد شد.
پس از تصویب این پیشنهاد، "رمضان علی فیضی " یکی دیگر از اعضای شورای شهر برای حمایت از تولید ملی، پیشنهاد ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی روی بدنه اتوبوس ها را داد که پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، با پیشنهاد ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی روی بدنه اتوبوس ها مخالفت شد ولایحه ممنوعیت خرید کالاهای تولید خارجی با انجام اصلاحاتی با رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید. در ادامه جلسه علنی روز گذشته شورای شهر مشهد، نظریه کمیسیون حمل ونقل وترافیک شورای شهر مشهد در زمینه نامه باشگاه سیاه جامگان برای اختصاص اتوبوس برای انتقال رایگان تماشاگران به ورزشگاه در دستور کار قرار گرفت.  
پس از اظهارنظرهای اعضای شورای شهر دراین خصوص واگذاری اتوبوس برای تماشاگران از دستور کار خارج شد. در ادامه جلسه نظریه کمیسیون عمران وتوسعه توس، کمیسیون برنامه وبودجه  وکمیسیون عمران و شهرسازی در زمینه ایجاد ساختار اجرایی مناسب برای توسعه پایدارتوس در دستور کار قرار گرفت. گندمی، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه در این خصوص گفت:نظر شهردار این است که برای هماهنگی میان دستگاه های مختلف از جمله میراث فرهنگی، شرکت های برق ، گازوآب وفاضلاب وراه وشهرسازی در خصوص طرح هایی که برای این منطقه دارند مهلتی داده شود وپس از هماهنگی ساختار فوق ایجاد شود. پس از این صحبت ها، به شهرداری مشهد یک ماه فرصت داده شد که هماهنگی های لازم را برای ایجاد ساختار مناسب جهت توسعه پایدار توس انجام دهد. همچنین در ادامه، طرح جمعی از اعضای شورا در خصوص ایجاد ساز وکار برای اعطای نشان ملی به مفاخر مشهد در دستور کار قرارگرفت که شهرداری  مکلف شد ظرف مدت چهار ماه راجع به طراحی و تهیه نشان مشهد و تصویب نشان یاد شده از شورای شهر اقدام کند و سپس نشان مشهد را به مفاخر و چهره های برجسته و همچنین به اشخاصی که خدمات شایان، برجسته و ثمربخشی را به این شهر در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، دینی، ‌ایثار، ورزشی، هنری و... کرده یا سهم به سزایی در توسعه، عمران و آبادانی شهر مشهد داشته اند، اعطا کند. در ادامه این جلسه، لایحه معرفی ذی حساب اول معاونت اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد.
همچنین روز گذشته  در جلسه شوراهای شهر ستان مشهد امیر شهلا عضو شورای شهر مشهد با رای نمایندگان شوراهای شهرستان مشهد، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد شد.