واکنش ها به اعتراض جنجالی نمایند ه نیشابور

نویسنده : محمد امین شرکت اول

 اتفاقات روز یک شنبه در همایش ملی «زن، خانواده و سلامت» در نیشابور، آن چنان بعد خبری پیدا کرد که برخی روزنامه های کشوری نظیر شرق و اعتماد آن را در صفحه اول خود آوردند و به بررسی این موضوع پرداختند. روزنامه شرق تیتر زد حمله با پایه میکروفن به معاون استاندار و روزنامه اعتماد با تیتر اقدام عجیب یک نماینده به این اعتراض متفاوت پرداخت.هر چند که روزنامه شرق صرفا به بیان حوادث آن جلسه بسنده می کند، ولی روزنامه اعتماد موضوع را به صورت تفصیلی بررسی و بر همین اساس با سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت وگویی انجام می دهد.
هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وارد می‌شود
محمدجواد جمالی نوبندگانی به روزنامه اعتماد می گوید : نمایندگان باید از ظرفیت‌های نظارتی مثل سوال و استیضاح استفاده کنند. بالاخره چون ما نمایندگان الگویی برای مردم هستیم، باید بیشتر اصول رفتاری را رعایت بکنیم و طوری عمل نکنیم که خدشه‌ای به جایگاه نمایندگان وارد شود. او در پاسخ به این سوال که قرار است این موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود، می‌گوید: به طور کلی اگر شکایتی از جانب کسی که از طرف نماینده‌ای مورد تعرض واقع شده به هیئت برسد، قطعا موظف به رسیدگی آن هستیم.
جمالی در پاسخ به این سوال که اگر حسینی نخواهد شکایت کند، هیئت نظارت قرار نیست برای احیای شأن نمایندگی به این رفتارها واکنشی نشان دهد، می‌گوید: هیئت رئیسه مجلس می‌تواند موضوع را به ما ارجاع دهد . چون رئیس هیئت نظارت یعنی آقای پزشکیان خودش نایب رئیس مجلس است و این ارتباط با هیئت رئیسه وجود دارد.نماینده مردم فسا در پاسخ به این سوال که اگر هیئت رئیسه موضوع را به هیئت نظارت ارجاع ندهد، خود هیئت راسا اقدامی نخواهد کرد هم می‌گوید: ‌باید بعد از تعطیلات مجلس جلسه هیئت نظارت برگزار شود و در آن جا درباره این موضوع تصمیم بگیریم.
از سوی دیگر حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با کانال تلگرامی اخبار خراسان به این موضوع از دو منظر نگاه می کند ومی گوید:درباره وجود اختلافات بین خانم چنارانی و آقای حسینی ، می‌توان از دو جهت تایید یا رد اصل موضوع و همچنین چرایی رخ داد آن بحث کرد.
وی با بیان این که رفتار خانم چنارانی نه عقلانی و نه انسانی بوده است، در خصوص این رفتار می گوید: هر انسان عاقل و کشور دوستی اصل این موضوع و برخورد را رد می کند و ما نیز  آن را محکوم می کنیم ولی بحث در خصوص چرایی آن کاری مشکل است. ما باید با دیدگاه جامعه شناسانه به بررسی موضوع بپردازیم که آیا این اتفاقات نشات گرفته از قوم گرایی و منطقه گرایی، قابل پذیرش است یا خیر. این که افراد ساکن در کشوری را دچار تقسیم بندی های خود کنیم، خطرناک است. شاید نماینده ای تصور کند که با چنین برخوردهای پوپولیستی می تواند ضمن بازی با احساسات برخی جوانان و عوام مردم ، به جمع آوری رای بپردازد ولی این منافع شخصی و منطقه گرایی به طور قطع با سیاست های کلان نظام در تضاد است.مقصودی ادامه داد: اگر جناب حسینی حال با هر منظوری جمله ای را گفته ، این جمله به هیچ وجه در تقابل شهرستان سبزوار با دیگر شهرستان های استان نبوده است که بخواهد خانم چنارانی آن را علم تقابل قومی و منطقه ای کند.وی ضمن سیاسی خواندن چنین حرکاتی گفت: در اوضاع کنونی جهان، ما بیش از همه چیز نیازمند اتحاد و همدلی هستیم و نماینده ای که عضوی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است باید با هم اندیشی مشکلات را حل و فصل کند، نه این که چنین اقداماتی بکند.
این نماینده مخالفت شدید خود را  از ایجاد این چنین تقابلاتی بین سبزوار و نیشابور اعلام کرد.
اگر استاندار و معاونان وی کمی بهتر با خانم چنارانی تعامل می کردند شاید چنین اتفاقاتی رخ نمی داد
وی همچنین با اشاره به گفته های خانم چنارانی در خصوص انتخاب فرمانداری غیر بومی برای شهرستان نیشابور، افزود: اگر استاندار و معاونان وی  کمی بهتر با خانم چنارانی تعامل می کردند، شاید چنین اتفاقاتی رخ نمی داد و حرمت ها حفظ می شد. مقصودی در پایان تاکید کرد: من از آقای رشیدیان و آقای حسینی می خواهم آرامش خاطری به نمایندگان دهند، چرا که در این موضوع تنها خانم چنارانی معترض نیستند و بسیاری از نمایندگان در تقابل با استانداری و به خصوص حوزه معاونت امنیتی سیاسی آن هستند، در حالی که این تقابلات به صلاح استان نیست.
  از این شخص شکایت می‌کنم
برای صحبت با دو طرف این ماجرا، یعنی معاون استاندار و نماینده مردم نیشابور در مجلس، با این دو فرد تماس گرفتیم که متاسفانه هیچ کدام پاسخی ندادند، در این خصوص زمانی که با هاجر چنارانی اسلامی تماس گرفتیم، آقایی به تماس تلفنی ما پاسخ داد و خود را مشاور این نماینده خواند و گفت: خانم چنارانی مصاحبه تلفنی انجام نمی دهد.
گفت و گوی چالشی رضا رشیدپور با خانم چنارانی در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید»
البته این نماینده صبح روز گذشته در برنامه تلویزیون «حالا خورشید» به بیان مطالبی پرداخت که به گفته رضا رشیدپور، مجری آن برنامه نوعی دامن زدن به اختلافات است. چنارانی درباره درگیری روز گذشته خود با معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در این برنامه گفت: در دوره هشتم ریاست جمهوری، آقایی سبزواری ، چهار روستای نیشابور را جدا کرد و به خوشاب سبزوار داد تا بتواند آن جا را به شهرستان تبدیل کند. او با بیان این که در همین دوره معاون سیاسی از همان شهرستان است، اظهار کرد: من چندین بار به وزیر کشور گفتم ایشان را عوض کنند چون مردم نیشابور از ایشان ناراضی‌ هستند.
چنارانی:این شخص دایم نام خراسان غربی را مطرح می کند
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: این شخص دایم نام خراسان غربی را مطرح می‌کند و من هم باید جواب‌های مردم را بدهم. چنارانی گفت: من رفتم میکروفون را بگیرم خودم صحبت کنم اما جوری وانمود شد که گویی می‌خواهم حمله کنم و جالب است مسئولان نیشابور بلندگوی من را قطع می کنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این آقا به دنبال این است که استاندار شود و می خواهد آن جا را استان کند و مردم نیشابور از ایشان ناراحت هستند اما مجدد به این شهر برای سخنرانی دعوت می شود. چنارانی با بیان این که تا به حال حدود ۲۰ تذکر به وزارت کشور داده‌ام، گفت: به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این شخص شکایت می‌کنم.
تلاش ما برای مصاحبه با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بی نتیجه ماند.