گزارش میدانی از ترافیک اطراف بولوار شهید صیاد شیرازی و 4مجتمع تجاری که پارکینگ عمومی ندارد

ترافیک تجاری

پلیس راهور: طرح های ترافیکی برای کاهش ترافیک بولوار صیاد اجرا می شود
نویسنده : رضا میرزاده
عکس:میثم دهقانی«به عنوان یکی از ساکنان ابتدای بولوار شهید صیاد شیرازی، از مشکلات ترافیکی حاصل از وجود مجتمع های تجاری در ابتدای این بولوار رنج می برم .کسی هم به داد ما نمی رسد. تا کی باید برای پارک خودرو در مقابل در منازل، با افرادی که می خواهند به مجتمع های تجاری بروند درگیر باشیم؟ از مسئولان می خواهیم به داد ما برسند.»
«هر روز در ابتدای بولوار شهید صیاد شیرازی، ترافیک شدیدی ایجاد می شود که تا پاسی از شب هم ادامه دارد و مردم را کلافه کرده است. ترافیک در برخی اوقات به حدی می رسد که تا میدان شهید قانع (زندان) هم امتداد می یابد. چرا مسئولان ترافیک مشهد فکری به حال این موضوع نمی کنند؟»
تعدادی از شهروندان با ارسال پیام هایی به سامانه های حرف مردم و تلگرام روزنامه «خراسان رضوی»، ضمن گلایه از ترافیک موجود در ابتدای بولوار شهید صیاد شیرازی، خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شده اند.برای بررسی میدانی ترافیک منطقه مراجعه می کنیم. از ابتدای بولوار شهید صیاد شیرازی به سمت میدان «شهید برمهانی» و در دو طرف پل شهید صیاد شیرازی، تعداد زیادی خودرو پارک شده است، به طوری که تردد برای دیگر وسایل نقلیه که قصد ورود یا خروج به این بولوار را دارند به سختی انجام می شود. ترافیک مسیر نیز از بالای پل تا بعد از میدان امتداد پیدا کرده است. به جز مسیر ورودی ایستگاه آتش نشانی، تقریبا جای خالی در حاشیه بولوار دیده نمی شود. حدفاصل خروجی پل تا میدان نیز با وجود آن که تابلوی توقف ممنوع نصب شده، باز هم تعدادی خودرو توقف کرده است.
گره ترافیکی مجتمع های تجاری
اما مهم ترین گره ترافیکی در این منطقه، میدان شهید برمهانی است؛ میدانی که دور تا دور آن را مجتمع های تجاری احاطه کرده و مراجعه های فراوان مردم و نبود پارکینگ های عمومی در این مجتمع ها موجب شده که ترافیک منطقه بسیار شدیدتر شود. هر چند برای کنترل ترافیک در میدان، یک ضلع آن مسدود شده است و دیگر کارکرد میدان را ندارد، اما در حاشیه آن و خیابان های منتهی به میدان نیز تعدادی خودرو پارک، یا متوقف شده که ترافیک منطقه را دوچندان کرده است. خیابان های اطراف نیز مملو از خودرو است که گاه باعث مزاحمت برای ساکنان منطقه نیز می شود. برای نمونه در یکی از خیابان های منتهی به میدان، رانندگان در 3 لاین خودروها را پارک کرده اند. از میدان شهید برمهانی به سمت تقاطع پیروزی نیز در دو طرف خیابان تابلوهای پارک الیت نصب شده است و با وجود آن، برخی رانندگان به صورت دوبله در خیابان پارک کرده اند. یکی از کسبه حاشیه بولوار شهید صیادشیرازی در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: با وجود آن که این مجتمع های تجاری پارکینگ دارد اما پارکینگ را به صورت اختصاصی و برای واحدهای تجاری خود استفاده می کنند و اصلا توجهی به این ندارند که مردمی که قرار است از همین مجتمع تجاری خرید کنند، چگونه مشکل پارکینگ خود را رفع کنند. یکی دیگر از کسبه این بولوار نیز می گوید: از ساعت 5 عصر تا نیمه شب با ترافیک شدید در این منطقه مواجه هستیم که به دلیل وجود مجتمع های تجاری در اضلاع میدان شهید برمهانی ایجاد می شود و پارک خودروها در حاشیه میدان و پل گاه مسیر را کاملا مسدود می کند. یکی از اهالی منطقه نیز با گلایه از نبود پارکینگ برای خودروها در این منطقه می گوید: متأسفانه مجتمع های تجاری این منطقه هیچ توجهی به حقوق ساکنان محل نداشته و فقط منافع خود را در نظر گرفته اند.
ضوابطی برای الزام مجتمع های تجاری به ایجاد پارکینگ عمومی وجود ندارد
برای بررسی موضوع و همچنین پیگیری گلایه های مردم با شهردار منطقه 9 مشهد گفت و گو می کنیم. حسنعلی رجب زاده می گوید: بر اساس بررسی ها، فضای مورد نیاز پارکینگ به میزان واحدهای موجود در مجتمع های تجاری وجود دارد، اما پارکینگ عمومی که تحت نظارت سازمان ترافیک باشد و مردم به صورت عمومی از آن استفاده کنند، پیش بینی نشده است. وی می افزاید: آنچه که برای واحدهای اعم از تجاری، اداری و مسکونی در ضوابط طرح های جامع و تفصیلی وجود دارد، الزام و اجبار برای پارکینگ مورد نیاز خود آن هاست و ضوابطی برای الزام به ایجاد پارکینگ عمومی وجود ندارد.
شهرداری برنامه ای برای ایجاد پارکینگ در منطقه ندارد
رجب زاده تصریح می کند: طبق قانون شهرداری زمانی می تواند مکانی را برای ایجاد پارکینگ خریداری کند که قبلا این هزینه را با عنوان کسر پارکینگ اخذ کرده باشد. ضمن این که شهرداری برنامه ای برای ایجاد پارکینگ در منطقه ندارد و درباره تأسیس پارکینگ عمومی در این منطقه نیز باید بررسی شود تأسیس پارکینگ در کنار مجتمعی که دارای پارکینگ است، در سیاست های سازمان ترافیک دیده شده است یا نه. البته مالکان این مجموعه های تجاری می توانند ملکی را خریداری کنند و به پارکینگ طبقاتی اختصاص دهند که شهرداری نیز از این موضوع استقبال می کند.
طرح فعلی با توافق پلیس راهور و سازمان ترافیک اجرا شده است
شهردار منطقه 9 می گوید: فعلا نمی توان به دلیل کوچک بودن میدان، برنامه دیگری برای این محل در نظر گرفت و تا کنون نیز 2 گزینه برای کاهش ترافیک منطقه به اجرا در آمده است. وی یادآور می شود: تا زمانی که از این تقاطع به صورت میدان بهره برداری می شد ترافیک آن سنگین تر از میزان فعلی بود که با توافق پلیس راهور و سازمان ترافیک، به صورت فعلی اجرا شده است تا کمی از بار آن کاسته شود. وی می افزاید: چون این مجموعه های تجاری در مجاورت بولوار وکیل آباد و در مسیر وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری، اتوبوس و تاکسی قرار دارد بهتر است مردم برای دسترسی به آن از این وسایل استفاده کنند. ضمن این که هم اکنون، مجتمع های تجاری را به ایجاد فضا برای پارکینگ عمومی تشویق می کنیم و خود آن ها نیز به این سمت و سو حرکت می کنند.
پلیس راهور: در عمل انجام شده قرار گرفتیم
در ادامه با جانشین رئیس پلیس راهور مشهد گفت و گو می کنیم. سرهنگ حسنعلی امامی درباره گلایه های مردم از ترافیک شدید ابتدای بولوار شهید صیادشیرازی می گوید: تنها راه شریانی ارتباطی شمال به جنوب بولوار وکیل آباد همین مسیر است و راه ورودی دیگری نیز برای بولوار وکیل آباد در نزدیکی آن وجود ندارد. وی می افزاید: متأسفانه پلیس راهور هم در یک عمل انجام شده، قرار گرفته و ترافیک منطقه عوامل راهور را در این محدوده درگیر کرده است، تمام معضلات ترافیکی آن هم به گردن پلیس راهور می افتد و پلیس راهور هم کاری نمی تواند انجام دهد. وی می افزاید: یک پیشنهاد ترافیکی برای این محدوده داریم به طوری که اصلاح هندسی از روی پل انجام شود و آیلند مقداری ادامه پیدا کند تا از تداخل ترافیکی کاسته شود، همچنین در طرح دیگری پیش بینی شده است که در میدان تربیت چراغ راهنمایی نصب شود تا بار ترافیکی این منطقه کاهش پیدا کند. 
وجود مجتمع های تجاری در اضلاع این میدان غلط است
جانشین رئیس پلیس راهور مشهد تاکید می کند: وجود 4 مجتمع تجاری در اضلاع این میدان غلط است و سازمان نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی باید پاسخگو باشند که چرا برای ایجاد مجتمع های تجاری ضابطه ای وجود نداشته است.