مصوبات آخرین جلسه کاری شورای چهارم

گزارش سوال گونه سهیلی از عملکرد 4ساله شورا
نویسنده : علی نژاد
 عکس:صادق ذباحدریافت 200 میلیارد تومان وام از بانک های شهر و تجارت در شورای شهر تصویب شد. به گزارش خراسان رضوی، سرویها رئیس شورای شهر مشهد روز گذشته در ابتدای یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورا در دوره چهارم گفت: در شورای چهارم تلاش های زیادی کردیم که در برخی موارد موفق بودیم و اگر در برخی نیز نتیجه نگرفتیم، مهم این است که مدیریت شهری تکلیف محور باشد. اگر بتوانیم از ارزش های دینی حراست کنیم و به فکر اجرای دستورات دینی که فرا گرفته ایم باشیم آن زمان موفق بوده ایم و گرنه ادعا نداشتیم که مشهد را مثل شهر دبی بسازیم. ما نخواستیم از فناوری بهره برداری کنیم و هر بلایی که  می خواهد بر سر مردم بیاید.
لطفی: سعی کردم تکلیف مدار باشم 
همچنین حجت الاسلام لطفی در ابتدای جلسه بعد از این که از دیگران حلالیت طلبید، گفت: می خواستم درباره این که چرا اوایل شورا رئیس کمیسیون اقتصادی بودم و استعفا کردم در قالب نطقی به این فراز و نشیب ها بپردازم اما چون دستور کار زیاد است منصرف شدم البته در شورا سعی کردم تکلیف مدار باشم و به من تکلیف کردند که به شورا بروم ولی چیزی نگویم، بنابراین کمتر حرف زدنم از این بابت بود.
سوالات نایب رئیس شورای چهارم از اعضای شورای پنجم
در ادامه جلسه، سهیلی نایب رئیس شورا در این دوره در نطق پیش از دستورگفت: در این فکر بودم چه بگویم که هم گزارشی از عملکرد شورای چهارم باشد و هم به درد شورای پنجم بخورد. وی با بیان این که 12 نکته را در قالب سوال مطرح می کنم که هر شورایی باید به آن پاسخ بدهد، افزود: آیا شورای پنجم می خواهد بر اساس الگو و شاخص عملکردی عمل کند؟ شورای چهارم در اوایل فعالیت، سیاست های خود را ابلاغ کرد که مبنای برنامه عملیاتی قرار گرفت و به نوعی آن سیاست ها در فرایندها مد نظر بود. سهیلی با طرح این سوال که «نگاه این شورا به شهر مشهد چگونه است؟ آیا نگاه به یک شهر زیارتی یا گردشگری است؟» تصریح کرد: شاخص ما سهم زیارت یا گردشگری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر و مدیریت شهری است. وی موضوع سوال دیگر را به «عدالت اجتماعی و رفع شکاف در خدمت رسانی به مردم و مناطق مختلف» اختصاص داد و گفت: شاخص در این زمینه توسعه یافتگی مناطق مختلف شهر است که در دوره چهارم شاخص توسعه یافتگی به تفکیک مناطق و نواحی سنجیده شد و واقعیت این است که  با توجه به تلاش زیادی که در این دوره برای رفع محرومیت شد هنوز نتوانستیم مناطقی را که به مشهد اضافه شده به سطح میانگین برخورداری برسانیم. سهیلی با طرح این سوال که «شورا چگونه می خواهد زمینه مشارکت نخبگان را فراهم کند؟» اظهار کرد: در دوره فعلی به شورای اجتماعی محلات و کارگروه های تخصصی توجه داشتیم و شاخص در این زمینه این است که سهم سمن ها و نخبگان در تصمیم گیری شورا چگونه است و چند درصد تصمیمات شورا مبتنی بر رویکرد سازمان های مردم نهاد و نخبگان شهری صورت گرفته است که در این زمینه عملکرد ما در این دوره متوسط رو به پایین بوده است. وی با طرح این سوال که «شورا چگونه می خواهد با نظام دولتی ارتباط برقرارکند؟» گفت: سوال مهم تر تصمیم گیری های دولتی است، تصمیماتی که درحوزه بافت اطراف حرم گرفته شده و لطمه ای که به پروژه ها وارد می شود، ما در زمان خودمان تا جایی که می توانستیم از حیثیت و مصلحت شهر دفاع کردیم و شورای بعدی از تعاملی که با دولت دارد استفاده می کند تا این تصمیمات مضر برای بهبود شهر را کاهش دهد یا این که این تعامل باعث می شود نگاه منفعلانه به رویکردهای دولتی داشته باشد؟
وی سوال بعدی را به فعال یا منفعل بودن شورا در ارتباط با شهرداری معطوف  کرد و افزود: هر شورایی با حجم زیادی از لوایح روبه رو می شود و عملا فرصت تصمیم گیری، مطالعه، بررسی و تصمیم سازی از شورا گرفته می شود. شاخص اش این است که طرح های مبنایی شورا چند درصد از مصوبات شورا را شامل می شود؟ در شورای چهارم این سهم افزایش پیدا کرد و به حدود 15 تا 20 درصد رسید. وی سوال دیگر را رویکرد شورا به اقتصاد و به خصوص رویکرد اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارکرد: ما چهار سیاست اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دادیم و آن ها را نهادینه کردیم، آیا این روند ادامه پیدا می کند یا به فراموشی سپرده می شود؟ وی تصریح کرد: اولویت عمران در پروژه های اقتصادی بحث مهمی است و برخلاف زمانی که طرح های مشارکتی بیشتر اقامتی و تجاری بود اکنون به سمت طرح های زیرساختی هدایت شده است. شاخص این است که سهم پروژه های اقامتی و تجاری و بودجه این پروژه ها از کل پروژه های مشارکت های اقتصادی چقدراست؟
هیچ مصوبه ای به شهرداری اجازه تراکم فروشی نمی دهد  اما در اجرای مصوبات موفق نبودیم
وی با طرح این سوال که نگاه شورای شهر به درآمد و درآمدهای پایدار چیست؟ گفت: آیا عملکرد به سمت درآمدهای مطلوب برای شهر سوق پیدا می کند؟ ما در مصوباتی در این زمینه موفق بودیم و هیچ مصوبه ای نیست که به شهرداری اجازه بدهد تراکم فروشی کند، اما در اجرای مصوبات چندان موفق نبودیم  ،با این حال سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدها یا سهم درآمدهای ناصواب مانند فروش تراکم و تغییر کاربری می تواند شاخص باشد.وی با طرح این سوال که رویکرد شورا برای مقابله با فساد و ویژه خواری چیست؟ اظهارکرد: ما برای مقابله با دریافت های غیر قانونی مصوبه داشتیم ولی هنوز اجرایی نشده است، عملا در این حوزه مصوبات خوبی داشتیم، علاوه بر این برای این که سیستم شهرسازی بدون دخالت  کارکنان شهرسازی کار کند مصوبه داشتیم اما هیچ کدام عملیاتی نشده است. بهترین شاخص نگرش مردم است، آیا مردم فکر می کنند شهرداری سالم است؟ در اطراف شهرداری شبکه هایی شکل گرفته که دریافتی های ناصواب از شهروندان دارد.سهیلی سوال دیگر را در حوزه سهم سرمایه گذاری زیربنایی مطرح کرد و گفت: آیا رضایت کوتاه مدت یا مصلحت بلند مدت شهروندان را مد نظر داریم؟ وی سوال دیگر را چگونگی تحقق نظام های برنامه ریزی در مدیریت شهری دانست وگفت: حسابداری تعهدی و بودجه ریزی عملیاتی محقق شد و سوال این است که آیا این روند ادامه پیدا می کند؟ وی سوال دیگر را شفافیت و نظارت دانست و افزود: معیار ارزیابی این سوال دسترسی به اطلاعات است. گام های زیادی برداشتیم، بودجه شهرداری نظام مند شد و برای اولین بار بودجه و عملکرد بودجه ریزی شورا حسابرسی شد و در سایت شورا قرار گرفت و اما با وجود توفیق ها عملکرد ما مطلوب نیست.
اصلاح مصوبه کمک به اردوگاه حمیدیه
اولین دستور کار جلسه علنی روز گذشته بررسی نامه فرمانداری مشهد در خصوص اصلاح مصوبه کمک به توسعه، مرمت و نگهداری اردوگاه فرهنگی و زیارتی ثامن الائمه(ع) در شهر حمیدیه بود که سرویها گفت: در شورای قبل مساعدت هایی داشتیم و در آن زمان فرمانداری تایید و شهرداری هم پرداخت کرد، در ادامه ما مبلغ دیگری را اختصاص دادیم که با مخالفت مواجه شد. سهیلی عضو شورا گفت: این مصوبه همان مصوبه قبلی است و توصیه بر این است که کمک به زیرساخت های راهیان نور  استان تغییر کند تا مورد قبول قرار گیرد. قدیری طرقی در تذکری پیشنهاد کرد که تبصره مصوبه قبلی مبنی بر موظف بودن شهرداری به ارائه اسناد به کمیسیون ماده 24 حذف شود. وی افزود: اگر حذف نکنیم کلیه اسناد را شورای پنجم درخواست خواهد کرد. در ادامه جلسه، پیشنهاد قدیری طرقی و اصلاحیه مصوبه به تصویب رسید. موحدی هم پیشنهاد کرد: وجه به سپاه پاسداران پرداخت شود که به تصویب رسید.
یک میلیارد و 730 میلیون تومان برای ستاد اربعین شهرداری
در ادامه جلسه تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین شهرداری مشهد برای اعزام نیروی انسانی و 200 دستگاه اتوبوس در ایام اربعین در دستور کار قرار گرفت که بخش هایی از آن از جمله اختصاص یک میلیارد و 730 میلیون تومان در هفته گذشته به تصویب رسیده بود. نخعی راد در این باره گفت: سال گذشته بودجه ستاد اربعین چهار میلیارد تومان بود و اگر این را تصویب کنیم خدمات باید به نصف کاهش یابد. غفوری شعرباف در تذکری یاد آورشد: این بودجه ها بررسی و تصویب شد و تنها یک تبصره از کمیسیون فرهنگی باقی مانده بود و با توجه به این که قرار بود سال گذشته سوله ساخته شود و امسال قرار نیست این هزینه انجام شود، مبلغ یک میلیارد و 730 میلیون تومان تصویب شده است. انتظاری نیز گفته های غفوری شعرباف را تایید کرد. همچنین یک تبصره پیشنهادی کمیسیون فرهنگی با این مضمون به تصویب رسید: هر نوع هزینه کرد توسط شهرداری در مناطق و سازمان های تابعه می بایست به صورت متمرکزو فقط از طریق ستاد اربعین شهرداری صورت پذیرد. 
تصویب افزایش 50 تومانی بلیت
 اتوبوس های حومه و شب کار
سومین دستور کار در خصوص الحاق چند تبصره به مصوبه تعیین بهای خدمات اتوبوس و یارانه پرداختی به بخش خصوصی بود که سهیلی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه را قرائت کرد. در این نظریه افزایش 50 تومانی در خطوط حومه و شب کار پیشنهاد و تصویب شد. نیشابوری مدیرعامل اتوبوسرانی گفت: خدمات دهی به حومه قدمتی 30-40 ساله دارد که با اصلاح اساسنامه ، حذف آن با تبعات اجتماعی مواجه شد و ما با شیبی ملایم به سمت واقعی شدن نرخ خدمات درحومه می رویم. قدیری در مخالفت گفت: 60 خط در حومه مشهد فعالیت می کنند و روزانه 40 میلیون تومان برای سرویس های آن هزینه می کنیم و 10 میلیون درآمد داریم. ما 2500 تومان بابت هر تراکنش هزینه می کنیم در حالی که با این افزایش 500 تومان دریافت می کنیم. 
نخعی راد گفت: وقتی حدود سه هزار تومان هزینه تمام شده هر تراکنش است، این که50 تا 100 تومان اضافه کنیم آیا مشکلی از شهرداری رفع می کند؟ به یک باره نمی توانیم 500 تومان را به دو هزار تومان افزایش دهیم. سهیلی پیشنهاد کرد: شهرداری موظف است واگذاری کامل خطوط مترو و اتوبوسرانی به هلدینگ های اقتصادی را ظرف مدت سه ماه به شورا ارائه کند که به تصویب رسید. در ادامه جلسه آیین نامه نحوه فعالیت های شرکت های ارائه کننده خدمات حمل و نقل  بار مبتنی بر سامانه های هوشمند الکترونیکی (بارنت) در دستور کارقرار گرفت و نظریه مشترک کمیسیون ها به تصویب رسید.در ادامه این جلسه لایحه واگذاری بهره برداری از خودروهای مجهز به دوربین برای اجرای طرح های انضباط ترافیکی به پلیس راهور مشهد در دستور کار قرار گرفت و سهیلی نظریه کمیسیون را قرائت کرد که به تصویب نرسید. نخعی راد در مخالفت با این لایحه مدعی شد: درآمد جرایم رانندگی 27 میلیارد تومان بوده است که 1.3 میلیارد تومان آن را به شهرداری پرداخت کرده اند و بقیه به استانداری آمده است اما استان به ما نداده است. قدیری در موافقت گفت: مشکل پارک دوبله و ایستگاه های تاکسی را حل می کنیم چه اشکالی دارد که این 500 میلیون تومان را پرداخت کنیم. امامی مدیر عامل سازمان ترافیک هم گفت: چهار میلیارد تومان به استان رسیده که 1.3 میلیارد تومان آن را به شهرداری مشهد داده اند. با رای گیری انجام شده این لایحه تصویب نشد.
 هبه آپارتمان به کارگرشهرداری
در ادامه جلسه، طرح دو فوریتی هبه یک واحد آپارتمان به کارگر خدمات شهری شهرداری که حین کار شبانه تصادف کرده و از گردن به پایین قطع نخاع شده است در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد که یک واحد 75 متری در انتهای رسالت یا معادل آن به او هبه شود. صاحبی رئیس کمیسیون خدمات شهری گفت: این کارگر بیش از 20 سال رفتگر بوده و اکنون پنج فرزند دارد. کاظمی معاون شهردار نیز گفت: آیین نامه ای را در دستور کار داریم که مانند آتش نشانان اگر دیگر نیروهای خدمات شهری در حین ماموریت دچار سانحه ای شوند تسهیلاتی برای آن ها قائل شویم.در ادامه جلسه آیین نامه انضباطی حمل و نقل همگانی و شبه همگانی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد.
دریافت 200 میلیاردتومان  وام از بانک شهر و تجارت
سپس لایحه شهرداری در زمینه دریافت تسهیلات از بانک های شهر و تجارت در دستور کار قرار گرفت و نخعی راد، نظریه کمیسیون برنامه و بودجه را چنین قرائت کرد: به شهرداری مشهد اجازه داده می شود به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت به پیمانکاران مجری پروژه های اولویت دار جاری شهرداری، نسبت به دریافت تسهیلات از طریق ایجاد خط اعتباری تا سقف مبلغ 200 میلیارد تومان از بانک های شهر و تجارت اقدام کند. این نظریه با10 رای از 18 عضو حاضر تصویب شد. علیزاده مدیر امور مالی شهرداری مشهد با بیان این که هزینه های جاری و حقوق پرسنل شهرداری پرداخت شده است، افزود: حدود 300 میلیارد تومان بدهی پرداخت نشده باقی مانده است که با تصویب و دریافت این مبلغ بخشی از آن رفع می شود، اما برای پرداخت 100 میلیارد تومان دیگر با توجه به بحران نقدینگی مشکل ایجاد می شود. در ادامه جلسه استفساریه درباره مصوبه شورا برای ناحیه بندی حوزه های درآمد در دستور کار قرار گرفت و نظریه کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید. همچنین هبه بخشی از بدهی عوارض صدورپروانه مدرسه علمیه حضرت فاطمة الزهرا(س) در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید.
هبه زمین برای زائرسرای ارزان قیمت
در ادامه جلسه، هبه زمین درمیدان صاحب الزمان(عج) به هیئت امنای زائرسرای ارزان قیمت به منظور واگذاری به موسسه هیئت مذهبی و فرهنگی جامعة العباس(ع) جانبازان خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت که به تصویب رسید. جانباز صفایی که در این جلسه حضوریافته بود، گفت: جانبازان وقتی به مشهد می آیند سرگردان هستند و فقط یک یا دو هتل، شرایط استقرار جانبازان را دارند. قرار است در جامعة العباس این برنامه را پیگیری کنیم و قصد داریم با کمک دوستان شرایطی را برای پذیرایی و میزبانی از جانبازان سراسر کشور فراهم کنیم. در ادامه جلسه لایحه شهرداری مبنی بر دریافت 3 درصدسهم آموزش و پرورش علاوه بر عوارض صدور پروانه، تفکیک، پذیره و نوسازی در دستور کار قرار گرفت و نخعی راد نظریه کمیسیون برنامه وبودجه مبنی بر مخالفت با لایحه را با ذکر دلایلی قرائت کرد. فاطمه غیور که از موافقان دریافت سهم آموزش و پرورش بود دلایل خود را ذکر کرد.سپس مخالفت با لایحه شهرداری به تصویب رسید و شورا به شهرداری اجازه نداد که سهم آموزش و پرورش را دریافت کند.
در حاشیه:
سهیلی در پایان جلسه زمانی که تمدید نیم ساعته جلسه رای آورد، اما برخی اعضا جلسه را ترک کردندوگفت: زمان برای رسیدگی به دستور کار در روز سه شنبه وجود ندارد و لایحه دو فوریتی که قرار بود بررسی شود در شورای بعد بررسی خواهد شد.