در گفت وگو با دبیر انجمن کشتی با چوخه مشهد مطرح شد:

کشتی با چوخه؛ معلق میان زمین و هوا!!

نویسنده : بهروز
عکس:میثم دهقانیرشته ورزشی "کشتی با چوخه" در مشهد وهمه شهرستان های استان طرفداران پر وپاقرصی دارد؛ اما حتی این خیل پرشور هوادار و علاقه مند نیز نتوانسته هزاران مشکل ریز و درشت این رشته را برطرف کند و کشتی با چوخه همچنان دچار مشکلات متعدد است؛ چنان که دبیر انجمن کشتی با چوخه مشهد صراحتا در گفت وگو با"خراسان رضوی" این رشته را "معلق و سرگردان میان زمین و هوا و بلاتکلیف " توصیف می کند. ادامه گفت وگوی ما را با "محسن دوشنگی" از همین جا دنبال کنید.
*عمده نقاط ضعف و قوت رشته کشتی با چوخه در مشهد چیست؟
- نخست باید از پیگیری ها و انعکاس اخبار رشته پر طرفدار کشتی با چوخه در "روزنامه خراسان رضوی" تشکر کنم. بی شک مهم ترین نقطه قوت رشته کشتی با چوخه، پشتوانه قوی مردمی آن است که باعث شده طی سالیان زیاد و با وجود مشکلات فراوان، همچنان به حیات خود ادامه دهد.این علاقه مندان، پای ثابت تمام مسابقات زیر تیغ آفتاب سوزاننده تابستان و همچنین سرمای آزار دهنده زمستان هستند و همین دوستداران هستند که به ما انگیزه خدمت می دهند.اما کوهی از مشکلات هم در این رشته وجود دارد که شاید مهم ترین آن ها بلاتکلیف بودن و معلق بودن آن میان دو فدراسیون کشتی و ورزش های بومی و محلی است که باعث سردرگمی های بسیاری شده است.
* گفته می شد، این اختلاف ها، پایان یافته است...
-خیر. هم اکنون هنوز تکلیف این رشته مشخص نیست و چون فدراسیون مستقلی هم نداریم، چشم انداز ها همچنان مبهم است. مدتی است که قرار شده رقابت های داخلی این رشته زیرنظر فدراسیون ورزش های روستایی و بومی و محلی و رویداد های خارجی و مهم آن زیر نظر فدراسیون کشتی باشد.همین الان ابلاغ فعالیت ما از سوی فدراسیون اولی صادر می شود، اما برای مثال:دوره های داوری و مربیگری توامان توسط فدراسیون کشتی و فدراسیون ورزش های روستایی و بومی ومحلی برگزار می شود که گاه، این دوره ها با اختلاف نظر هایی مواجه است!مجموعه ای از این بلاتکلیفی ها باعث شده تا جایگاه این رشته که زمانی بزرگ ترین قهرمانان دو رشته کشتی آزاد و جودو را تغذیه می کرد در ساختار جدید تنزل شدیدی داشته باشد و گاه در حد رشته هایی مثل:هفت سنگ یا یک قل، دوقل و...قرار گیرد که بسیار جای تاسف دارد.
*به نظر می رسد با توجه به وجود علاقه مندان بی شمار، این رشته از حداقل مشکلات مالی برخوردار باشد.
-پاسخ این سوالتان هم منفی است.درست است که کشتی چوخه با حمایت طرفداران و به خصوص خیران ورزش دوست، به حیات خود ادامه می دهد؛ اما مشکلات مالی ما فراتر از حد تصور است.اسفند سال گذشته ما در مشهد مسابقات کشتی با چوخه بزرگداشت شهدای مدافع حرم را برگزار کردیم و درحالی که برگزاری مسابقات حدود 40میلیون تومان هزینه داشت، دریغ از چهار هزار تومان کمک مسئولان کشوری انجمن کشتی با چوخه.البته، آن ها هم مشکلات خودشان را دارند و در مجموع، فقط باید بگوییم با این تنگنا های مالی، شرمنده همه چوخه دوستان مشهدی هستیم.
*در شهرستان مشهد، چند گود چوخه فعال وجود دارد و چرا حداقل امکانات هم برای دوستداران این رشته فراهم نیست؟
ما چند گود فعال چوخه در مشهد داریم که عبارتند از:گود شهدای مهدی آباد، گود میامی، گود روستای گناباد، 2گود نیمه فعال چهار برج و فردوسی را هم به این جمع باید اضافه کرد.اما مشکل بزرگ ما نداشتن حداقل امکانات رفاهی در همین گود های فعال ونیمه فعال است که ریشه در مشکلات متعدد از جمله بن بست های مالی داردو البته موضوع گود فعال"مهدی آباد" متفاوت است، چرا که زمین این گود متعلق به آستان قدس رضوی است و ما به تازگی قصد فنس کشی دور آن را داشتیم که این اجازه به ما داده نشد.
*بزرگ ترین مشکل شما چیست؟
- نبود یک سالن اختصاصی به عنوان"خانه کشتی با چوخه مشهد" بزرگ ترین مشکل ماست.جالب است بدانید به همت یک خیر چوخه دوست به نام "حاج حسین زارع" حتی زمینی هم در اختیار ما قرارداده شد، اما چون بودجه ای نداریم، ساختن سالن در بضاعتمان نیست و تنها با کمک شهرداری، نمایندگان مردم در مجلس، اداره کل ورزش یا دیگران قادر به تحقق رویایمان خواهیم بود.همان طور که می دانید فعالیت های 6ماه نخست سال باید در گود ها انجام شود، اما درشش ماه سرد سال، مسابقات باید درسالن برگزار شود.سال قبل ما سالن "مجموعه ورزشی کارگران مشهد" را به مبلغ 800هزار تومان اجاره کردیم، اما اگر خانه و سالنی برای خودمان داشته باشیم این مبلغ را صرف اولویت های دیگر می کنیم.این راهم بگویم که ما به همین دلیل قادر به استعدادیابی منظم هم نیستیم.
*به تازگی موضوع دوپینگ در رشته ورزشی کشتی باچوخه هم ریشه دوانده، آیا در مسابقات مشهد هم به مواردی از این دست برخورد کرده اید؟
- موضوع ریشه دواندن"دوپینگ" در کشتی باچوخه، یک واقعیت غیر قابل انکار است که البته گاه درباره آن مبالغه می شود.قطعا چنین پدیده زشتی در مسابقات مشهد هم وجود دارد، اما همان طور که می دانید نظارت بر آن و مبارزه با این معضل، به دلیل هزینه های بسیار هنگفتی که دارد، از توان انجمن کشتی باچوخه مشهد خارج است.
*چند مربی و داور با مدرک و رسمی در کشتی باچوخه مشهد داریم؟
-حدود 20 داور و 25مربی در این رشته داریم که عمدتا دارای مدرک مربوطه هستند و انجمن در فکر افزایش آن هاست.
*یکی از مشکلات این رشته، تفسیر های مختلف و گاه متضاد از شیوه های برگزاری و داوری مسابقات این رشته است؛ برای یکسان سازی برگزاری مسابقات در گود های مختلف مشهد، چه کرده اید؟
-خوشبختانه کتابچه ای در این زمینه تدوین کرده ایم تا دستورالعمل ثابتی برای برگزاری و داوری مسابقات داشته باشیم. این کتابچه در اختیار مسئولان مسابقات قرارداده شده تا از چندگانگی ها جلوگیری کرده باشیم.
*وسخن آخر؟
- با وجود کوه مشکلات، مسابقات هفتگی ما در گود های فعال مشهد همچنان با استقبال تماشاگران، دنبال می شود که جای تقدیر از همه فعالان گمنام، خیران و زحمتکشان آن وجود دارد.