گزارش خراسان رضوی از وضعیت پیشرفت احداث فرودگاه گناباد

پروژه فرودگاه گناباد ،65درصد پیشرفت پس از 30 سال !

نویسنده : صفری
ساخت فرودگاه گناباد سال هاست تبدیل به مطالبه جدی مردم این شهرستان شده است.گناباد از معدود شهرهایی است که پیش از انقلاب نیز فرودگاه داشت و پس از انقلاب در سال 1370 با متروکه ماندن محل سابق فرودگاه این شهر، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد. (فرودگاه جدید چهار کیلومتر باند به عرض 60 متر دارد و فاصله آن تا فرودگاه مشهد 270 کیلومتر، تا سبزوار 300 کیلومتر و تا بیرجند 250 کیلومتر است) اما متاسفانه به دلایل متعدد پروژه فرودگاه جدید هنوز  به سامان نرسیده است.
نماینده مردم گناباد وبجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه گناباد، یکی از مهم ترین پروژه های توسعه ای جنوب غرب خراسان رضوی واز ضرورت های منطقه است که پس از تکمیل با برنامه ریزی و مدیریت صحیح ، اقتصاد و صنعت گناباد و شهرستان های اطراف با رشد و تحولی عظیم مواجه خواهد شد. مهندس حمید بنایی افزود: فرودگاه‌ گناباد از ۳۰ سال گذشته توسط مردم و خیران و هیئت امنا در زمینی به مساحت 700 هکتار ساخته شده است و ردیف بودجه و اعتبارات ملی دارد. تاکنون 65 درصد باند فرودگاه احداث شده است و پایانه در مرحله نصب اسکلت قرار داردوتا شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید . وی افزود: این‌ فرودگاه‌ به لحاظ‌ مرکزیت‌ هندسی‌، بازوی‌ کمکی‌ برای‌ چند شهرستان‌ همجوار است. شهرستان گناباد تا بیرجند 250 کیلومتر ، تا مشهد 270 کیلومتر و تا سبزوار 300 کیلومتر فاصله دارد و با توجه به حادثه خیز بودن منطقه اگر حادثه غیرمترقبه ای در این شهرستان رخ دهد ، فاصله طولانی گناباد تا شهرهای دارای فرودگاه ، مانع از خدمات رسانی درست و به موقع به مردم این منطقه می شود. وی گفت: تا شعاع 150 کیلومتری حدود 1.5 میلیون نفر از شهرهای همجوار می توانند از خدمات پروازی این فرودگاه استفاده کنند. وی با بیان این که گناباد در منطقه میانی مرزهای شرقی قرار دارد، افزود: تکمیل فرودگاه گناباد برای استان اهمیت راهبردی دارد.  این فرودگاه از طرح های جامع و دارای مصوبه دولت است. در سال 71 طرح آن پیشنهاد و در سال 74 مصوب شد. عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: فرودگاه گناباد همانند فرودگاه های سبزوار و بیرجند از نوع مسافربری است. وی افزود: با وجود دانشگاه های متعدد در شهرستان گناباد داشتن یک فرودگاه برای این شهر الزامی است و قطعا اکثر شرکت های هواپیمایی مسافربری به دلیل گرفتن امتیازات بیشتر از دولت حاضر به همکاری و انجام پرواز در مناطق محروم هستند. وی از بهره برداری ترمینال فرودگاه گناباد در شش ماه دوم امسال خبر داد وافزود:مراحل اجرایی ترمینال فرودگاه گناباد به مساحت 400 هزار متر  شروع  شده است ودر شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
450  هکتار از زمین های فرودگاه دراراضی ملی قرار دارد 
وی گفت: 450 هکتار از زمین های فرودگاه در اراضی ملی قرار دارد که فرمانداری در حال انجام مراحل انتقال سند به فرودگاه های کشور است و اقداماتی مانند مشخص کردن مسیرهای ورودی و حریم فرودگاه ، پیگیری انتقال آب، برق، گاز و مخابرات فرودگاه، تکمیل باند فرودگاه، ۳۰۰ هکتار نقشه برداری محیطی و... صورت گرفته است.  سخنگوی مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی با بیان این که برای تکمیل شدن و به بهره برداری رسیدن فرودگاه حدود 40 میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود: این اعتبار به صورت مرحله ای اختصاص داده خواهد شد و فرودگاه گناباد یکی از پروژه های ناتمامی است که دولت سعی دارد این پروژه را سریع تر به اتمام برساند.
سیاست شرکت فرودگاه ها  مبتنی بر احداث فرودگاه در نقاط کم برخوردار است
بنایی از دیدارش به همراه فرماندار شهرستان گناباد با مدیرکل فرودگاه های استان خراسان رضوی در چند روز گذشته خبر داد وافزود: در این دیدار ، خواستار تسریع در روند احداث فرودگاه این شهرستان شدیم و بر لزوم تکمیل زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی شدن فرودگاه گناباد تاکید شد. محمدباقر قاسم زاده مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در این نشست بر لزوم پیگیری حق مسلم مردم شریف گناباد برای راه اندازی فرودگاه این شهرستان تاکید کرد و گفت: سیاست شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اسلامی مبتنی بر احداث فرودگاه در نقاط کم برخوردار است و ما نیز از هیچ گونه تلاشی برای عملیاتی شدن فرودگاه گناباد کوتاهی نخواهیم کرد.
در طرح‌ فرودگاه‌، گمرکات‌، منطقه ویژه‌ تجاری‌ و غیره‌ پیش‌بینی‌ شده‌ است‌
فرماندار شهرستان گنابادنیزگفت :این‌ پروژه‌ از چند سال‌ قبل‌ با استفاده‌ از کمک های‌ مردمی‌ در حال‌ احداث‌ است‌ وایجاد فرودگاه‌، باتوجه‌ به این که‌ در طرح‌ جامع‌ فرودگاه های‌ کشور هم‌ فرودگاهی‌ برای‌ شهرستان‌گناباد پیش‌بینی‌ شده‌ است‌،  ضروری است. محمد علی نبی پور افزود:در طرح‌ فرودگاه‌ گناباد، گمرکات‌، منطقه‌ ویژه‌ تجاری‌ و غیره‌ پیش‌بینی‌ شده‌ است‌. این‌ طرح‌ از نظر عمران‌ منطقه‌ نیز حائز اهمیت‌ است.‌ وی افزود: یک سرمایه گذاری مهم و زیربنایی اقتصادی برای ساخت فرودگاه در این شهرستان انجام شده و گناباد پس از مشهد و سبزوار سومین شهرستان خراسان رضوی است که چنین زیرساخت های مهم مواصلاتی و اقتصادی دارد. نبی پور افزود: آن چه هم اکنون مربوط به شهرستان است آماده سازی راه دسترسی از سمت ترمینال فرودگاه، اجرای عملیات خاکی و انشعاب آب، برق و گاز است. هم اینک با همکاری ادارات ونهادهای مربوط در شهرستان در حال پیگیری هستیم. وی از تمام نهادهای دولتی خواست تا درباره رفع نیازهای فعلی فرودگاه گناباد همکاری لازم را به عمل آورند. محمد علی نبی پور تاکید کرد: در بحث انشعاب آب ، برق و گاز فرودگاه گناباد نیاز است مسئولان مربوط برآورد لازم را انجام دهند تا بر اساس آن با همکاری دیگر نهاد ها مانند شهرداری ها ، اداره راه شهرسازی و... عملیات اجرایی در این زمینه انجام شود.
احداث فرودگاه  گناباد توجیه دارد
وی با بیان این که احداث فرودگاه گناباد توجیه دارد، تصریح کرد: مردم گناباد از حدود ۳۰ سال قبل در انتظار احداث فرودگاه هستند و وضعیت جغرافیایی شهرستان به شکلی است که در میان شهر های بدون فرودگاه قرار گرفته است. شهرهای تربت حیدریه، رشتخوار، فردوس، بجستان، کاشمر، فیض آباد و خواف، در فاصله ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری این شهر هستند و می توانند از خدمات فرودگاه گناباد در آینده بهره مند شوند. نبی پور افزود: منطقه گناباد در آمایش سرزمینی که صورت گرفته است منابع انسانی بسیاری دارد و دارای ۱۲ مرکز آموزش عالی است. حدود یک سوم جمعیت این شهرستان را دانشجویان تشکیل می دهند و با احداث فرودگاه در آن، تحول عظیمی در بسیاری از حوزه های اقتصادی و تولید منابع انسانی خواهیم داشت. وی اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی و همجواری با مناطق شمالی استان خراسان جنوبی، راه اندازی فرودگاه این شهر یکی از قابلیت های مهم برای انتقال مسافر محسوب می شود.