جودوکار طلایی استان در مسابقات جهانی کارگران، مهمان تحریریه "خراسان رضوی"

ورودم به مشهد غریبانه بود

نویسنده : ترابی

تیم ملی جودوی کارگران، اخیرا در پنجمین دوره مسابقات جهانی در کشور "لتونی" با کسب 6 مدال طلا، یک نقره و یک برنز قهرمان جهان شد که "مجتبی نیک بین" تنها نماینده استان در این رقابت ها با شکست همه حریفان خود، موفق شد مدال طلای وزن منهای 100 کیلوگرم جهان را از آن خود کند.این سنگین وزن آینده دار و با استعداد مشهدی که عنوان های قهرمانی زیادی نیز در کارنامه دارد، به دعوت ما مهمان تحریریه"خراسان رضوی" بود که این گفت وگو، امروز تقدیم شما می شود.
ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا رشته جودو را انتخاب کرده اید؟
-متولد 1370 و دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه فردوسی هستم.ابتدا ورزش را با رشته کشتی شروع و در استان هم مقام هایی کسب کردم. از 15 سالگی به توصیه "عباس فلاح" (ملی پوش سابق جودوی استان که با هم نسبت خانوادگی نیز داریم) رشته جودو را برای ادامه فعالیت ورزشی ام انتخاب کردم.ابتدا تمریناتم را در سالن جودوی شهید چمران آغاز کردم و الان نیز زیر نظر "یحیی برومند" و "حسین عرفی" کار می کنم؛ البته همچنان مشاور اصلی ام "عباس فلاح" است. ناگفته نماند که در رشته کوراش زیر نظر " خسرو دلیر" هم فعالیت می کنم.
تاکنون در جودو چه افتخارات مهمی کسب کرده اید؟
- جدای از عنوان های قهرمانی استانی و کشور، مقام سوم نوجوانان مسابقات بین المللی در آلمان (سال 2007)، مقام اول مسابقات جوانان آسیا در یمن (سال 2008)، مقام سوم رقابت های بین المللی اتریش (سال 2008) و مقام اول مسابقات بزرگسالان غرب آسیا (سال 2009) از مهمترین مقام های کسب شده است.همچنین طلای جهانی جوانان رشته کوراش (سال 2010 ) را هم در کارنامه دارم. ناگفته نماند که از سال 87 نیز به تیم ملی جودوی بزرگسالان دعوت شده ام، اما چند سالی مصدوم بودم.
سطح برگزاری مسابقات جهانی کارگران چگونه بود و با چه حریفانی به مبارزه پرداختید؟
- پنجمین دوره رقابت های ورزشی کارگران جهان از 23 تا 28 خردادماه در شهر "ریگا" کشور لتونی برگزار شد که تیم ملی جودوی کارگران ایران نیز با کسب 8 مدال، قهرمان این دوره از مسابقات شد.سطح فنی این مسابقات خیلی بالا بود، چرا که بهترین جودوکاران از کشور های اروپایی نیز حضور داشتند.میزبانی خوب بود و در زمینه قضاوت نیز مشکل خاصی نبود.در دور اول با قرعه استراحت روبه رو شدم. دور بعد مقابل حریفی از فرانسه، با اخطار برنده شدم.حریف بعدی ام از کشور انگلیس بود که وی را ضربه فنی کردم و به فینال وزن منهای 100 کیلوگرم راه یافتم.در فینال با جودوکاری از اتریش روبه رو شدم که با تمرینات خوبی که پشت سر گذاشته بودم، حریفم را شکست دادم و طلایی شدم.
 استقبال از قهرمان خراسانی جودوی کارگران دنیا در مشهد چگونه بود؟
- حقیقت این است که کسب مدال طلای مسابقات جهانی کارگران خیلی برایم ارزشمند بود و من برای موفقیت در این رقابت ها، تلاش زیادی کرده بودم؛ اما متاسفانه هنگام بازگشت از مسابقات و در راه آهن مشهد، هیچ استقبالی از من نشد و به غیر از خانواده و چند نفر از دوستانم، هیچ کسی از مسئولان -چه از هیئت جودوی استان و چه از تربیت بدنی کارگران - به استقبالم نیامدند و واقعا ورود بسیارغریبانه ای به مشهد داشتم.فقط جا دارد از "محمود روحانی" رئیس سابق هیئت جودوی استان که در راه آهن مشهد به استقبالم آمد، تشکر ویژه کنم.آن طور که می دانم دیگر ملی پوشان در زمان بازگشت، با استقبال پرشور مسئولان شهرشان روبه رو شدند؛ البته مسئولان تربیت بدنی کارگران استان هم ظاهرا متوجه دلخوری من شده اند و در تماسی که داشتند قول دادند طی مراسمی از من تقدیر کنند.
امسال دیگر چه مسابقاتی را پیش رو دارید؟
- همان طور که گفتم من، چند سالی آسیب دیده و از میادین دور بودم که خوشبختانه امسال، مشکلم برطرف شد و توانستم در مسابقات شرکت کنم.شهریورماه مسابقات جودوی دانشجویان جهان را که در چین تایپه برگزار می شود، پیش رو دارم که در مرحله اول مسابقات انتخابی پیروز شده ام.همچنین عضو تیم ملی کوراش هم هستم که امسال مسابقات بین المللی کوراش ترکمنستان و مسابقات جهانی در فرانسه را هم پیش رو دارم که خودم را برای آن مسابقات آماده می کنم.از طرفی سقف آرزوی هر ورزشکاری حضور در المپیک است که برای رسیدن به آن باید سختی زیادی را متقبل شوم.
 به نظر شما رشته کشتی بهتر است یا جودو؟
- کشتی و جودو هر یک شرایط خاص خود را دارد؛ اما من چون در جودو بیشتر تمرین کرده ام و شناخت بیشتری دارم، این رشته را بیشتر دوست دارم.
وضعیت جودوی استان را چطور ارزیابی می کنید؟
-جودوی استان در گذشته خیلی بهتر بود و بیشترین ملی پوشان، خراسانی بودند؛ اما الان خیلی از ورزشکاران استان از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده اند و جایگزینی برای آن ها نداریم.هیئت جودو هم به نظر من، به نسبت انتظارات، کار خاصی نکرده است و توقع داریم که جودوی استان به روز های خوش گذشته خود برگردد.در گذشته بهترین جودوکاران استان در یک کلاس تمرین می کردند، اما الان همه متفرق شده اند.گرچه هم اکنون مربیان خیلی خوبی در استان فعالیت می کنند که هیئت جودو باید از همه آن ها به نحو احسن استفاده کند.
رشته کوراش را هم دوست دارید؟
- فنون رشته کوراش خیلی به جودو نزدیک است و در موفقیتم بسیار تاثیر گذار بوده است؛ برای همین همزمان دو رشته جودو و کوراش را دنبال می کنم.
برای حضور در اردو های تیم ملی مشکل خاصی ندارید؟
- هم اکنون هزینه رفت و آمد به اردو های تیم ملی را شخصا پرداخت می کنم.شرایط در اردو ها هم خیلی سخت است و خوابگاهی که برای ورزشکاران شهرستانی در نظر می گیرند، خیلی کوچک و قدیمی است.از طرفی لباس جودو هم خیلی گران است و باید از جایی تامین مالی شویم.
و سخن پایانی...؟
از مسئولان دانشگاه فردوسی که برای ادامه تحصیلم، شرایطم را پذیرفته اند و همچنین از روزنامه خراسان که همیشه جویای وضعیت ورزش استان است، کمال تشکر را دارم.