شانزدهمین جشن آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد خراسان رضوی برگزار شد

گلریزان 2 میلیارد تومانی خیران

نویسنده : عسکری

عکس:وحید بیاتسال گذشته در پانزدهمین جشن گلریزان، خیران استان یک میلیارد و 150 میلیون تومان برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد خراسان رضوی کمک کردند و امسال در شانزدهمین جشن، این کمک‌ها  به 2 میلیارد و 178 میلیون تومان رسید.
به گزارش خراسان رضوی، در این مراسم که شامگاه 5 شنبه در تالار نور مشهد برگزار شد، حجت الاسلام «علی مظفری» رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: به طور معمول این شبهه وجود دارد که در نظام اسلامی نباید زندانی جرایم مالی وجود داشته باشد و ستاد دیه باید برای آزادی تمام این زندانیان اقدام کند اما در قوانین، مصرف بیت المال شرایط خاصی دارد و برای کسانی که با اراده شخصی خود دچار گرفتاری مالی شده باشند امکان هزینه کرد از بیت المال وجود ندارد.
کاهش 900 نفری جمعیت کیفری استان
وی با بیان این که سال گذشته آمار آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان بسیار زیاد بود، تصریح کرد: امسال و از ابتدای سال تاکنون 900 نفر از جمعیت زندانیان کیفری استان به شکل‌های مختلف کاهش یافته که بخش عمده‌ای از این کاهش شامل زندانیان جرایم غیرعمد استان است. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان این که از نظر فقهی بازداشت بدهکار مالی انصاف نبوده و شرعا جایز نیست، ادامه داد: طبق نظر امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیت ا... مکارم شیرازی این اقدام حرام است اما چون برای رسیدن به اعصار متهم زمان زیادی صرف می‌شود، بهتر است شاکیان اصرار بر زندان رفتن متهم نداشته باشند. مظفری همچنین با اشاره به کاهش زندانیان جرایم مهریه در استان عنوان کرد: خراسان رضوی رکورددار کمترین تعداد زندانی جرایم مهریه در کشور است.
آزادی زندانیان جرایم غیر عمد حرکتی مردمی شود
«علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی نیز گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که هر کس به هر میزان که می‌تواند برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد کمک کند و به سمتی پیش برویم که این اقدام، حرکتی مردمی شود. وی تصریح کرد: تا زمانی که اشکالات موجود در قوانین همچنان وجود دارد و در حوزه بیمه‌ها  و حوادث مشکلات کالبدی داریم، نیازمند مشارکت مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد هستیم.
بدون همراهی مردم، ستاد دیه موفق نخواهد بود
«سیدمرتضی بختیاری» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با یادآوری اقدامات شهید لاجوردی در تشکیل ستاد دیه در کشور گفت: این شهید بزرگوار که خود سال‌ها  طعم تلخ زندان را چشیده بود، ستاد دیه کشور را برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تشکیل داد. وی افزود: اگر ستاد دیه مردمی نباشد در انجام وظایف خود موفق نخواهد بود، بنابراین هیچ خدمتی بالاتر از خدمت کریمانه به نیازمندان نیست و با حمایت‌های مردمی، خراسان رضوی جزو استان‌های موفق بوده و بیشترین آزادی در جرایم غیر عمد استان را به خود اختصاص داده است.
آزادی 266 زندانی جرایم غیرعمد از ابتدای سال
«جواد غفاریان قدیرزاده طوسی» رئیس ستاد دیه استان نیز در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: سال قبل یک میلیارد و 150 میلیون تومان کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد جمع آوری شد و 935 زندانی با بدهی 43 میلیارد تومانی نزد خانواده خود بازگشتند.وی ادامه داد: با آورده 3 میلیارد تومانی زندانیان، بخشش 13 میلیاردی شکات و اعطای کمک‌های مردمی و وام، این تعداد زندانی به آغوش خانواده شان بازگشتند. وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 266 زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شده اند و از ابتدای ماه رمضان تا قبل از برگزاری جشن گلریزان نیز 78 زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد شده اند. طوسی گفت: در جشن گلریزان امسال نیز خیران تاکنون 2 میلیارد و 178 میلیون تومان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد به ستاد دیه پرداخت کرده اند. بر اساس اعلام مسئولان ستاد دیه استان، علاوه بر کمک‌های مردمی، آیت ا... «علم الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد 100 میلیون تومان، رئیس کل دادگستری استان 20 میلیون تومان، قائم مقام تولیت آستان قدس 10 میلیون تومان، امور مساجد استان 300 میلیون تومان و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز مبلغ 600 میلیون تومان وام بلاعوض به این جشن اختصاص دادند.