با صدور دستور قاطع قضایی و از امروز انجام می شود

آغاز طرح ضربتی برخورد با 1000 نانوایی غیر مجاز در مشهد

معاون دادستان: برخورد با نانوایی های غیرمجاز به طور خاص به سازمان صنعت و معدن واگذار شد
نویسنده : عقیل رحمانی

با دستور قاطع قضایی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به همراه اتحادیه صنف نانوایان و دیگر متولیان مربوطه، مامور ساماندهی و برخورد هرچه سریع تر با بیش از 1000 نانوایی غیرمجاز در مشهد شدند.
معاون دادستان  عمومی و انقلاب مرکز استان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اعلام این خبر به «خراسان رضوی» می گوید: بعد از دریافت گزارش های متفاوتی که در مورد تعداد نانوایی های فعال بدون پروانه از اتحادیه صنف نانوایان و اتاق اصناف اعلام شد، با توجه به حساسیت ماجرا و این که مقوله سلامت غذایی شهروندان برای حوزه دادستانی اهمیت بالایی دارد، موضوع به سرعت در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان قرار گرفت و در جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه صنف نانوایان، نمونه هایی از تخلفات بهداشتی و استفاده از آردهای سرگردان و بی هویت (آرد نان سنگک معمولا باید بین 8 تا 12 درصد سبوس گیری شده باشد که به گفته متولیان، متخلفان به جای آن از آرد 23 درصد سبوس گیری شده استفاده می کنند) که باعث بروز بیماری هایی مانند کم خونی و... می شد مورد بررسی قرار گرفت. وی می افزاید: تخلفات، بیشتر در نانوایی های غیر مجازی رخ داده است که فاقد هرگونه مجوز فعالیتی است، در این باره مستنداتی هم به دادسرا ارائه شد.
قاضی بخشی محبی در زمینه نظارت نداشتن متولیان بهداشتی بر ماجرا هم اظهار می دارد: در این زمینه مذاکراتی هم با بازرسان مراکز و شبکه های بهداشتی انجام و در نهایت مشخص شد متاسفانه آن ها ازتعداد نانوایی های مجاز و غیر مجاز شهر اطلاع دقیقی ندارند و صرفا اعلام می کردند که نظارت آن ها بر واحدهای دارای مجوز است.
وی تصریح می کند: در این زمینه نیاز است که دانشگاه علوم پزشکی هم به صورت جدی تر به ماجرا ورود کند چرا که سلامت مردم و محیط باید در اولویت قرار گیرد تا از شیوع بیماری و... هم جلوگیری شود.
معاون دادستان به گردانندگان نانوایی های غیر مجاز توصیه ای می کند و می گوید: با توجه به این که در حال حاضر شرایط خوب و مساعدی برای دریافت مجوز واحدهای فاقد پروانه فعالیت وجود دارد، به افرادی که علاقه مند به فعالیت و اشتغال زایی در این زمینه هستند توصیه می کنیم برای تکمیل مراحل مورد نیاز اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت طبق دستور قضایی که به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه نانوایان ابلاغ شده است، با آن ها برخورد قانونی می شود و دادستانی نمی تواند در این رابطه سکوت کند و نظاره گر این تخلف باشد.
معاون دادستان به افرادی که قانون را رعایت نمی کنند هم هشدار می دهد و تاکید می کند: گردانندگان واحدهای غیر مجاز بدانند اگر پس از اعمال قانون و پلمب واحد غیرمجاز، اقدام به فک پلمب کنند با برخورد قاطع و شدید قضایی رو به رو خواهند شد، مجازات حبس حداقل مجازاتی است که برای متخلفان در نظر گرفته می شود.
فعالیت 1195 نانوایی غیرمجاز قابل پذیرش نیست
قاضی بخشی محبی می افزاید: به اتحادیه اعلام شد، نسبت به اعمال قانون واحدهای غیر مجاز شهر اقدام کند، که متاسفانه نه تنها اتحادیه در این مدت زمانی نتوانست اقدامات لازم را انجام دهد بلکه شاهد افزایش 20 درصدی نانوایی های غیر مجاز هم بودیم، در این باره گزارشی ازسوی اتحادیه به دست ما رسید که آمار نانوایی های غیر مجاز یک هزار و 195 مورد اعلام شد، فعالیت این تعداد واحد غیرمجاز که به احتمال زیاد مسائل بهداشتی و...را هم رعایت نمی کنند، ناراحت کننده است و قابل پذیرش نیست.
با دستگاهی که همکاری نکند برخورد و به شهروندان معرفی خواهدشد
معاون دادستان  عمومی و انقلاب مرکز استان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ادامه تاکید می کند: دستور صادر شده از حوزه دادستانی برای این بود که سلامت مردم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، همین طور اتحادیه مربوطه مدعی بود برخی دستگاه های متولی همکاری لازم را در زمینه برخورد و اجرای دقیق قانون با آن ها نداشته اند، بنابراین طبق این دستور موضوع به طور خاص به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محول شد تا به صورت جدی تر موضوع سامان دهی شود. توقع ما این است که دستگاه های مربوطه هم همکاری لازم را در راستای سامان دهی نانوایی های غیرمجاز انجام دهند، در این باره اگر دستگاهی هم همکاری لازم را نداشته باشد طبق قانون با آن برخورد و به شهروندان معرفی خواهد شد.
اجرای طرح ضربتی سامان دهی نانوایی های بدون پروانه
در ادامه با کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان گفت و گو می کنیم. مقدسی در تشریح برنامه های سامان دهی نانوایی های غیر مجاز می گوید: باتوجه به اینکه معاون محترم دادستان طبق دستور قضایی، سازمان صنعت و معدن را متولی کار قرار داده، اولین هدف از اجرای طرح مذکور سامان دهی نانوایی های غیر مجازی است که بدون پروانه در سطح شهر فعالیت می کنند، پس از ابلاغ دستور قضایی به سرعت وارد عمل شدیم و جلساتی را با اتحادیه مربوطه برگزار کردیم و در نهایت تصمیم بر این شد طرح ضربتی ساماندهی و برخورد با نانوایی های غیر مجاز سطح شهر از شنبه (امروز) با همکاری دستگاه های متولی اجرا شود.
آمارهای اتحادیه به واقعیت نزدیک تر است
وی درباره ارائه آمارهای متناقض در این زمینه نیز می گوید: آمارهایی که اتحادیه به ما ارائه کرد به واقعیت نزدیک تر است و حکایت از آن دارد که بیش از 1000 نانوایی بدون پروانه و حدود هزار و 800 نانوایی مجاز در شهر فعالیت می کنند که عمده تخلفات هم مربوط به واحدهایی است که به صورت غیرمجاز در شهر به فعالیت می پردازند.
از اشتغال زایی قانون مدار حمایت می کنیم
کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان همچنین با تاکید بر حمایت از اشتغال زایی می گوید: در این طرح از اشتغال زایی حمایت می شود اما به شرطی که واحدهای تولیدی غیرمجازی که فاقد مجوزهای بهداشتی و هویتی هستند نسبت به دریافت مجوزهای قانونی فعالیت خود اقدام کنند. در این راستا از اتحادیه هم خواسته شده با واحدهای بدون پروانه ای که دارای شرایط قانونی هستند همکاری لازم را داشته باشد.
مقدسی تصریح می کند: گزارش عملکرد اجرای این طرح ضربتی طبق دستور معاون محترم دادستان، به صورت دوره ای به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.