خراسان به روایت خراسان

2 خرداد 1354

بقال به خاطر تخم مرغ فاسد کتک خورد

42  سال پیش در چنین روزی، روزنامه «خراسان» نوشت:
فروشنده‌ای تخم‌مرغ فاسد به مشتری فروخت و چند دقیقه بعد کتک مفصلی خورد و روانه بیمارستان گردید.
ساعت حدود یک بعد از ظهر بود که محمد مطابق معمول همه روزه، تندتند جواب مشتری‌ها را می‌داد و مرتبا در پشت میز کارش مشغول کشیدن اجناس در ترازو و دریافت و پرداخت پول بود. در همین اثنا جوانی به نام رحمان در حالی که یک ماهیتابه در دست داشت و داخل آن مقداری تخم مرغ گندیده بود، جلو آمد و به مغازه دار گفت: آقا! این تخم مرغ‌هایی که به من دادی فاسد بود، آن‌ها را عوض کن. صاحب مغازه در پاسخ گفت: به من مربوط نیست. من که داخل تخم‌مرغ‌ها نیستم تا از وضع آن‌ها اطلاع داشته باشم، هیچ‌گاه پس نمی‌گیرم. از مشتری اصرار و از مغازه‌دار انکار. سرانجام چون کار مباحثه بالا گرفت، رحمان ماهیتابه محتوی تخم‌مرغ‌های نیمه پخته را بر سر صاحب مغازه کوبید.
این اتفاق محمد را به خشم آورد و نامبرده برای جبران این اهانت، با سنگ ترازویی که در دستش بود، به مشتری حمله ور شد، سنگ ترازو به شانه مشتری خورد و او را مجروح نمود و رحمان که به شدت از این جریان برآشفته بود، با ماهیتابه به مغازه دار حمله کرد و آن قدر او را زیر ضربات پی در پی گرفت که محمد با حالتی وخیم در حالی که از سر و صورتش خون جاری بود، به روی زمین درغلتید. با مداخله چند مشتری که ناظر جریان بودند، منازعه فیصله یافت و مغازه‌دار مجروح به بیمارستان منتقل گردید.
اما جالب اینکه مشتری در عوض جنس فاسدی که تحویل گرفته بود، تا تخم مرغ تازه نگرفت، اجازه نداد صاحب مغازه را از مغازه بیرون ببرند. جالب تر اینکه هنوز مشتری جسور با تخم‌مرغ‌های سالم وارد خانه‌اش نشده بود که توسط مامورین انتظامی دستگیر شد و جهت روشن شدن وضع بحرانی مجروح، به کلانتری اعزام گردید ولی در این میان معلوم نشد که مغازه‌دار از مشتری شاکی شد یا بالعکس مشتری از صاحب مغازه شکایت کرد؟


*توفان شدید شهر مشهد را تاریک کرد
توفان و باران و تگرگ ناگهانی شهر مشهد را فراگرفت و خساراتی را وارد ساخت.
بیش از یکصد درخت ریشه‌کن شد و مردی در اثر اصابت شیشه مصدوم گردید. حدود ساعت چهار بعد از ظهر روز جمعه آسمان صاف و آرام مشهد ناگهان دگرگون شد و توفان و باد شدیدی مشهد و حومه آن را فراگرفت.
توفان دقایقی آن قدر شدید بود که همه جا را تیره و تار و آسمان را تاریک ساخت.
شدت توفان با آنکه در حدود 14دقیقه بود، باعث شد تا در همین دقایق تعدادی درخت بزرگ و کهنسال، در خیابان های احمدآباد و سعدآباد کمرشکن و ریشه‌کن گردد و سقوط آن‌ها خسارت‌هایی را به بار آورد.