کارنامه خراسانی ها در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی زیر ذره بین"خراسان رضوی"

موفقیت تیمی،ناکامی انفرادی

نویسنده : بهروز

چهارمین دوره مسابقات ورزشی"بازی های همبستگی کشورهای اسلامی" شب گذشته در شهر "باکو" در کشور "آذربایجان" به پایان رسید. به گزارش"خراسان رضوی"  در این بازی ها ورزشکاران 54 کشور، از 22اردیبهشت ماه  در20رشته ورزشی بایکدیگر رقابت کردند که کاروان کشورمان نیزبا 127 ورزشکار مرد، 31ورزشکار زن و114 همراه(مربی،سرپرست،داور،تدارکات و...)در این رقابت ها حضور داشت.به بهانه پایان این مسابقات،امروز نگاهی داریم به کارنامه 10 ورزشکار و مربی اعزامی استان در این مسابقات که همان طور که اشاره می شود ،کارنامه ای توام با موفقیت و مدال های زرین"طلا" در بازی های "تیمی و گروهی" و تلخی  و ناکامی در "رقابت های انفرادی" است...
طلاهای ناب تیمی
پرونده خراسانی های اعزامی در بخش مسابقات تیمی،پرونده ای درخشان با چند مدال خوش رنگ"طلا" در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی است که در چند رشته مهم مثل:ورزش باستانی و زورخانه ای،والیبال،تنیس روی میز بانوان و...ورزشکاران خراسانی را در کنار سایر همبازیان خود،صاحب افتخارات قابل توجهی کرد.در این گزارش تحلیلی سعی کردیم به تفکیک رشته،  نگاهی به مهم ترین افتخارات کسب شده تیمی داشته باشیم.
 * ورزش های زورخانه ای: "محسن گلستانی زاده" باستانی کار سبزواری،نماینده استان در مسابقات زورخانه ای بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود که توانست با اقتدار به همراه تیم ملی زورخانه ای ایران،مدال طلای این رشته را به دست آورد.
*والیبال: در شرایطی که ایران در این رشته در اعزام تیم های ملی اصلی و"ب"در گذشته صاحب مدال طلا شده بود،این بار برای نخستین بار تیم ملی جوانان به این مسابقات اعزام شد و در نهایت نیز این تیم  با اقتدار کامل ،مدال طلا را در والیبال تصاحب کرد. در ترکیب تیم ملی اعزامی به باکو یک والیبالیست بلندقامت قوچانی عضویت داشت که با شماره20 هرگاه به میدان آمد،بازی قابل قبولی ارائه کرد."پوریا  یلی" جوان آینده دار والیبال استان، یکی از ستارگان طلایی مسابقات والیبال همبستگی کشورهای اسلامی بود.
*تنیس روی میز بانوان: در شرایطی که خراسان رضوی نماینده ای در تنیس روی میز آقایان در تیم ملی ندارد،در این روزها"مهشید اشتری" بانوی بااستعداد و جوان خراسانی،کاستی های موجود این رشته را در استان با درخشش خیره کننده خود، کاملا پوشانده است.این بانوی ورزشکار توانمند، روز گذشته در آخرین روز بازی ها،یک مدال طلای خوش رنگ  دیگری را به اتفاق هم تیمی اش در بخش دوبل برای کشورمان به ارمغان آورد.
*شنای تیمی:در رشته  شنا،خراسان رضوی 2شناگر به این رقابت ها اعزام کرد که نتیجه تلاش "آریا نسیمی شاد" و"سینا غلامپور"در بخش تیمی 2مدال برنز در مواد4در100متر آزاد و4در100متر مختلط به همراه دیگر شناگر تیم ملی بود.
نتایج ضعیف ورزشکاران خراسانی در مواد انفرادی:
اگر تک مدال طلای انفرادی ماده کباده "محسن گلستانی زاده" ورزشکار سبزواری رشته زورخانه (گلستانی زاده با کسب یک طلای تیمی ویک طلای انفرادی،موفق ترین چهره ورزش استان در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بود)را از حساب ورزشکاران خراسانی کسر کنیم؛خراسانی ها در مواد انفرادی،صاحب هیچ موفقیتی در این بازی ها نشدند که این آمار نشان از ضعف مفرط ورزشکاران خراسانی در این بخش دارد.پرامیدترین ورزشکار استان برای کسب مدال طلا  در این بخش،بی گمان"حسن تفتیان" بود که در مواد 100و200متر مدعی کسب مدال بود،اما یک آسیب دیدگی بی موقع،باعث شد تا دست این دونده ملی پوش اهل و ساکن"تربت حیدریه" از مدال کوتاه بماند. از وی که بگذریم به تنها شناگر ایرانی اعزامی به المپیک گذشته از خراسان رضوی می رسیم که  امید مدال آوری وی در مواد انفرادی وجود داشت؛اما"آریا نسیمی شاد" با نمایشی ضعیف،نتوانست هیچ مدالی در مواد اختصاصی خود کسب کند."سینا غلامپور"شناگر نیشابوری نیز مثل شناگر مشهدی توفیقی در کسب مدال در مواد انفرادی نداشت.همین ماجرا درباره"غزل پاک باطن"تنیسور خراسانی هم صدق کرد و وی  با حذف در مرحله"یک شانزدهم نهایی"حرف چندانی برای گفتن نداشت.در رشته تنیس روی میز نیز عملکرد"مهشید اشتری"مثل ماده تیمی درخشان نبود و با حذف وی دست این ورزشکار خراسانی نیز از مدال در بخش انفرادی کوتاه ماند.
ارزیابی مربیان  
در کاروان خراسانی های اعزامی به باکو نام 3مربی توانمند و با سابقه نیز به چشم می خورد که البته هریک در افتخارات کسب شده،سهم داشتند.در ردیف اول نام"امیر توکلیان" مربی تحصیلکرده و نام آشنای خراسانی به چشم می خورد که نقش وی در افتخارات کسب شده و مدال های رنگارنگ کشتی گیران جوان و با تجربه ایران ،متمایز بود. در ردیف دوم نام"مجید مشتاق عشق" رئیس هیئت شنا و سرمربی باسابقه تیم "سرزمین موج های آبی مشهد"دیده می شد که البته جایگاه وکرسی وی درفدراسیون  شنای ایران و کنفدراسیون شنای آسیا و  کادر برگزاری مسابقات شنا،به عملکرد وی وجاهت خاصی می بخشید.سومین چهره اما "حمید مزارزهی" بود که در کادر مربیگری تیم ملی دوومیدانی معلولان به این مسابقات اعزام شد و با توجه به عملکرد مطلوب این تیم در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی،عملکرد این مربی نیز مفید ارزیابی می شود.
سهم ارزنده شهرستانی ها
با ارزیابی عناوین و مدال های کسب شده،جایگاه شاخص ورزشکاران شهرستانی (نسبت به مشهدی ها) باردیگر بسیار متمایز به نظر می رسد و نشان می دهد در صورت توجه بیشتر به ورزشکاران با استعداد شهرستانی،می توانیم نتایج درخشان تری را در آینده در کنار توجه به مشهدی ها به دست آوریم. در پایان این گزارش اختصاصی، آرزو می کنیم،ورزش خراسان رضوی در سایه برنامه ریزی قوی تر در بازی های آینده همبستگی کشورهای اسلامی آینده ( در ترکیه)ورزشکاران و مدال آوران بیشتری در کاروان اعزامی ورزش ایران به این مسابقات داشته باشد... .