بررسی حضور خراسانی ها در 8 دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری

مشارکت خراسانی ها بیش از میانگین کشوری

انتخابات در ایران همیشه مظهر مشارکت مردم و نشانه جمهوریت نظام بوده است .در همه دوره های گذشته  انقلاب اسلامی از همان اولین همه پرسی در 12 فروردین 58 درباره نوع نظام سیاسی کشور تا 29 اردیبهشت امسال که دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا برگزار شد، مردم انقلابی ایران با حضور گسترده پای صندوق های رای در تعیین سرنوشت خود سهیم بوده اند. این درحالی بوده که دشمنان در این میان تلاش کردند با دلسرد کردن مردم مانع حضور گسترده آن ها در انتخابات شوند .در این میان خراسانی ها همیشه در این مشارکت مردمی سهم ویژه ای داشته اند. به همین دلیل شاید در همه این انتخابات به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها توجه خاصی به آرای مردم این خطه کرده اند. نگاهی کوتاه به میزان مشارکت مردم استان در مقایسه با میانگین کشوری از دوره پنجم تا 12 انتخابات ریاست جمهوری در جدول زیر بیانگر این شور و شعور است .بنا بر این آمار درحالی که میانگین مشارکت کشور در این 8 دوره 67.72 بوده است خراسانی ها با 73.28 درصد پای صندوق های رای حاضر شده اند .بیشترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در کشور مربوط به سال ۸۸ با حضور ۸۵ درصد واجدین شرایط بوده است و بیشترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در  استان مربوط به سال ۷۶ با حضور ۵/۸۹ درصد واجدین شرایط بوده است  .
***
رشد 2 و 3.4درصدی مشارکت مردم استان در۲ انتخابات اخیر
روز گذشته نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار درباره میزان مشارکت خراسانی ها و مشهدی ها گفت: میزان مشارکت مردم استان در انتخابات ریاست جمهوری 2 درصد و در انتخابات  شوراها 3.4 نسبت به دوره مشابه قبل رشد داشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در مصاحبه با سیمای استان، میزان  مشارکت مردم استان در انتخابات اخیر را 77.5 درصد دانست و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 میزان مشارکت مردم در استان  75.5 درصد بود و در انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت 96 این میزان به  77.5 درصد رسید که رشد 2درصدی داشت.
 وی افزود: در چهارمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سال 92 میزان مشارکت مردم استان 71.9 درصد بود و در انتخابات پنجمین دوره شوراها این میزان به 75.3 درصد رسید که 3.4 درصد رشد در این انتخابات داشتیم.
رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به آمار مشارکت مردم شهر مشهد گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 میزان مشارکت مردم مشهد  63.08 بود و در انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت 96 این میزان به 76 درصد  رسید که  نسبت به دوره قبل افزایش 13 درصدی داشت.
حسینی تصریح کرد: در چهارمین انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد در سال 92 میزان مشارکت مردم مشهد 60.8 درصد بود و در انتخابات پنجمین دوره شورا این میزان به 73 درصد رسید که 12.8 درصد رشد مشارکت مردم مشهد در انتخابات شورای شهر را شاهد بودیم.
 شایان ذکر است 3 میلیون و 456 هزار و 16 نفر از مردم استان در انتخابات 29 اردیبهشت شرکت کردند.وی گفت: در انتخابات اخیر به طور میانگین در هر دقیقه 3600 رای در استان اخذ شده است و این نشانگر سرعت مطلوب فرایند انتخابات است.
حسینی   با اشاره به این که 10 میلیون و 250 هزار تعرفه آرای ریاست جمهوری و شوراها در استان  توزیع شده است، گفت: چهار میلیون و 800 هزار تعرفه مربوط به  انتخابات ریاست جمهوری بود که  این میزان 10 درصد  بیشتر از جمعیت واجد شرایط استان است که چهار میلیون و 465 هزار و 695 نفر جمعیت دارد.