گزارش میدانی «خراسان رضوی» از ترافیک روزهای تعطیل جاده منتهی به «هفت حوض»

«خلج» ؛ ترافیک سرسام آور روزهای تعطیل و جای خالی پلیس راهور

رئیس پلیس راهور استان: اگر نیاز باشد محور را در روزهای پرترافیک یک طرفه خواهیم کرد
نویسنده : عقیل رحمانی
« جمعه گذشته همراه با خانواده به  کوه های خلج رفتیم. هنگام برگشت، ترافیک خیلی سنگین بود و از ماموران راهنمایی و رانندگی هم خبری نبود. چرا؟»
«با این حجم ترددی که مردم برای تفریح در روزهای تعطیل در منطقه هفت حوض ایجاد می کنند، جاده باریک و کم عرض آن بسیار دردسر ساز شده است. در مسیر رفت ساعت ۱۱ ظهر و ۶ و نیم عصر هنگام برگشت با ترافیک بسیار سنگینی روبه رو هستیم. بعضی از رانندگان هم  قانون را رعایت نمی کنند و موجب ایجاد گره ترافیکی می شوند. جمعه گذشته در تقاطع خلج ۱۲ ترافیک سنگینی ایجاد شده بود. در طول مسیرهم از ماموران راهور خبری نبود. چراغ فرماندهی هم هوشمند نبود که به ساماندهی ترافیک کمک کند. مسئولان محترم رسیدگی کنند.»
این پیام ها بخشی از گلایه های مردم درباره ترافیک روزهای تعطیل جاده «خلج» منتهی به منطقه گردشگری هفت حوض مشهد است؛ پیام هایی که در آن نسبت به ترافیک این منطقه گلایه و از جای خالی پلیس راهور برای کنترل و مدیریت ترافیک انتقاد شده است.
برای بررسی میدانی اوضاع جاده «خلج» و پیگیری گلایه های شهروندان، یک روز جمعه به این منطقه می رویم. ساعت 3 عصر است و جاده وضعیت آرامی دارد، این طور که یکی از کسبه این منطقه می گوید، ترافیک از ساعت 5 یا 6 عصر همزمان با خروج مردم از منطقه «هفت حوض» شدید و سرسام آور می شود، به حدی که ترافیک تا نزدیکی کوه نیز می رسد. این فروشنده می افزاید: گاهی ترافیک آن قدر شدید است که خیابان چهار لاینه و گره کوری در خیابان ایجاد می شود، واقعا خسته کننده است چرا که این ترافیک در روزی که اهالی نیاز به استراحت دارند تا نیمه شب هم ادامه دارد.
به مسیر ادامه می دهیم و برای بررسی وضعیت جاده و امکانات آن از انتهای خیابان خلج به سمت هفت حوض حرکت می کنیم. چند متر جلوتر درحاشیه جاده، تابلوهای کارگران مشغول کارند دیده می شود اما تا چشم کار می کند از کارگران خبری نیست. آنچه از برخی علامت گذاری ها روی جاده مشخص است قرار بوده فکری به حال جاده برداشته شود اما انگار همه چیز رها شده است، تابلوهای خطر برخورد با ماشین آلات راهسازی هم با پلاستیک پوشانده شده و مشخص است که فعلا خبری از کار عمرانی و تعریض جاده نیست.علاوه بر عرض کم جاده که خود عامل مهمی در ایجاد ترافیک است، چاله های فراوان جاده نیز  باعث آزار ترددکنندگان در این جاده شده است. هرچند در بخش هایی از جاده اثراتی از تعریض دیده می شود اما نه زیر سازی وجود دارد و نه آسفالت!
ترافیک سرسام آور و پلیس راهوری که نیست
حوالی ساعت 17 حجم خودروهایی که به سمت شهر روانه هستند، بیشتر و بیشتر می شود؛ شیب جاده و نبود سرعت گیر موجب افزایش سرعت خودروها شده و همین امر امنیت تردد خودروها در این مسیر را تهدید می کند. ترافیک سنگین شده  است و برخی رانندگان که صبر کمتری دارند، برای رهایی از ترافیک دست به هراقدامی می زنند؛ برخی از سمت راست سبقت می گیرند و برخی سبقت ممنوع را زیر پا می گذارند. ترافیک آنقدر طولانی شده است که انتهای آن اصلا دیده نمی شود. در طول مسیر هم دنبال اثری از ماموران پلیس راهور برای کنترل و مدیریت این ترافیک سنگین می گردیم اما از آن ها خبری نیست. ترافیک آنقدر سنگین شده که حتی انتهای خیابان خلج را می بندد و عبور از عرض خیابان را برای شهروندان با مشکل مواجه می کند.
نیاز باشد مامور مستقر خواهیم کرد
 سرهنگ گرایلی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان پیک ترافیک در منطقه خلج خبری از حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در منطقه نیست می گوید: معمولا برای کنترل ترافیک ماموران در منطقه مستقر می شوند اما باز هم شخصا پیگیر ماجرا خواهم شد و در صورتی که نیاز باشد نیرو در محل مستقر خواهیم کرد، همچنین بعد از کارخانه وابسته به صنایع دفاع به سمت کوه های خلج نیز جزو حوزه استحفاظی پلیس راه استان است که برای آن منطقه نیز موضوع را با همکاران پلیس راه در میان خواهیم گذاشت.
مسیر را یک طرفه خواهیم کرد
رئیس پلیس راهور استان تاکید می کند: قسمتی از ترافیک ایجاد شده به این دلیل است که برخی از رانندگان صبر کافی ندارند، اما برای کاهش بار ترافیکی در منطقه، ما در برخی ایام مانند 13 فروردین در محل محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم به این صورت که از ساعت 16 به بعد مسیر یک طرفه می شد و فقط خودرو هایی که قصد وارد شدن به شهر را داشتند اجازه تردد در مسیر را پیدا می کردند؛ در این زمینه نیز موضوع را بررسی خواهیم کرد و اگر در روزهای جمعه و سایر روزهای تعطیل هم نیاز باشد در محل، طرح ترافیکی اجرا خواهد شد و مسیر را یک طرفه خواهیم کرد تا بار ترافیکی کاهش یابد.
آغاز عملیات تعریض 4 روز دیگر
در ادامه با مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 7 گفت و گو می کنیم. اسماعیلی در پاسخ به گلایه های مردم و همچنین سوالات ما در زمینه ضعف های موجود در جاده «خلج» می گوید: فرآیند تعریض معبر از اسفند ماه 95 آغاز شد و در 20 فروردین ماه هم عملیات اجرایی پروژه مذکور کلید خورد، البته وقفه کوتاهی در این زمینه ایجاد شد که آن هم به دلیل دریافت مجوزهای لازم از پلیس راهور و واریز برخی وجوه بود که روز گذشته (دوشنبه) هردو مورد برطرف شد.وی می افزاید: با رفع این موانع امیدواریم از ابتدای هفته آینده عملیات تعریض معبر آغاز شود.
یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژه
اسماعیلی در رابطه با مدت زمانی که پروژه به طول خواهد انجامید، اظهار می دارد: در برنامه ریزی های صورت گرفته مدت زمان پیش بینی شده برای اتمام پروژه 10 ماه است که مسئولان پروژه به صورت شفاهی قول داده اند تا پایان فصل تابستان عملیات تعریض پایان پذیرد.مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 7 همچنین یادآور می شود: طول پروژه یک کیلومتر است که برای انجام آن اعتباری حدود یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در طرح اجرایی بحث ایمن سازی ورودی و خروجی پمپ گاز در این جاده نیز دیده شده است.