مراسم اختتامیه جشن ملی نوروزگاه برگزار شد

مراسم اختتامیه جشن ملی نوروزگاه برگزار شد
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در این مراسم گفت: مامی توانیم از نوروز و نوروزگاه بهره بیشتری ببریم و به عنوان یک داشته و فرصت و ظرفیت ابعاد فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن را مورد کاوش قرار دهیم. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان،حسین زارع صفت اظهار کرد: ایام نوروز ایامی است که حال و هوای طبیعت متفاوت می شود و انسان ها نیز حال و هوای دیگری دارند ومیراث فرهنگی علاوه بر این که مسئولیت ستاد خدمات سفر استان را برعهده داشت به عنوان سازمان میراث فرهنگی متولی پرداختن به موضوعات آیینی و مناسبت ها و رویدادهای فرهنگی نیز بود. وی افزود: جشن های نوروزگاه دو سال است که در کشور به عنوان برنامه های سراسری مطرح می شود و ما این رسالت را داشتیم که جشن ملی نوروزگاه را در استان خراسان رضوی برگزار کنیم. 
زارع صفت گفت: با استقبال مردم و ایجاد شور و نشاط توانستیم بخشی از ظرفیت ها را در قالب برنامه های نوروزگاه به مردم معرفی کنیم و بازگشتی داشته باشیم به ریشه های کهن و تاریخی و هویتی خود که دراصلاح و کارکرد رفتار اجتماعی ما موثر است. وی تصریح کرد:خراسان رضوی بین استان های کشور جزو استان های برتر و رتبه بالا و پایگاه توس پایگاه برتر کشوری بود و به میزان ظرفیت های فرهنگی همه تلاش کردند و نتیجه بخش بوده است و امیدواریم در طول سال از این مناسبت ها بیشتر استفاده کنیم. مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: استان خراسان ظرفیت دارد و مفاخر و رویدادهای استان نیز این ظرفیت را دارند که مدام برنامه بزرگداشت مفاخر و نیز برنامه های رویداد محور در شهرستان داشته باشیم چرا که بخشی از نیاز هویتی مارا پاسخ می دهد و به عنوان یک ظرفیت گردشگری و مکمل حوزه گردشگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. زارع صفت افزود: داشته های استان بیش از این است و جشنواره نوروزگاه آغازی بود برای شناسایی داشته ها و مناسبت ها که مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد و مشهد در سال 2017 محلی باشد برای فرهنگ ها و گفت وگوی ادیان تا بتوانیم با استفاده از آن ها داشته هایمان را از دریچه نوروز و با جلوه های فرهنگی بیان کنیم.
 توجه به آیین و مناسک سنتی نوروزی سبب ارتقای هویت اجتماعی است
همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این مراسم گفت: از جمله کارکردهای آیین و مناسک سنتی نوروزی ارتقای هویت اجتماعی است، زمانی که ما این میراث گران بها را مورد توجه قرار دهیم، بی تردید هویت تاریخی کشور تقویت می شود.  سید کمال حسینی اظهار کرد:  نوروز یکی از آیین های جهانی بوده که توسط کشورهای مختلف ثبت شده و از نگاه جامع شناختی، کارکردهای بسیاری دارد. وی با اشاره به مناسک مختلف نوروزی در شهرها و روستاهای خراسان رضوی، بیان کرد: نوروزگاه با حضور هنرمندان و ارائه هنرهای مختلف می تواند کارکردهای مثبت بسیاری داشته باشد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که برگزاری این آیین و مناسک سبب ارتقای هویت و کاهش آسیب های اجتماعی می شود، متذکر شد: متاسفانه هنوز خیلی از مردم، درک درستی از هنر ندارند چراکه هنر ابزاری برای فرایند جامعه پذیری موفق، اثرگذاری مطلوب و جاری سازی رفتار مناسب در جامعه بوده، اما از این فرصت بی بدیل کمتر استفاده شده است.حسینی با اشاره به این که موسیقی مقامی دارای روایتی است که براساس آن  پیام های فرهنگی و اجتماعی دلنشین و اثرگذار را به مخاطب منتقل می کند، یادآور شد: کارکرد دیگر این نوروزگاه، ماندگاری آیین و فرهنگ کشور است. 
وی با اشاره به این که یکی دیگر از کارکردهای نوروزگاه حفظ هویت هر روستا و شهر است اضافه کرد: کارکرد دیگر آن، گردشگری و توسعه روابط اجتماعی کشورمان با جهان به دلیل ظرفیت های قابل توجه در گردشگری می تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد. آیین اختتامیه جشن های نوروزگاه خراسان رضوی در حالی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد که حاضران در سالن شاهد بخشی از آیین های نوروزگاه شامل اسب چوبی، رقص محلی، موسیقی مقامی و نقالی و شاهنامه خوانی بودند.