این آخر هفته، در دل دره‌ای زیبا سفره بیندازید:

بهشت ارغوانی

اردیبهشت است و جنونش... در این ماه طبیعت آن‌قدر زیبا می‌شود که ندیدن و ننشستن بر دامنش، حُکم «خسرالادنیا»ست . 
هوا حالا جان می دهد برای اینکه فرمان بدهید به مرکب تان تا آخر یک هفته شلوغ و پُرکار، سر بچرخاند سمت یکی از جاذبه های زیبای گردشگری استانمان .
اما اگر از یک «راه بلد» بپرسید که این روزها کدام سمتِ این سرزمین برای سیاحت مناسب تر است، حتما از فهرست بلندبالایش، اسم «ارغوان دره» را بیرون می‌کشد. این روزها «ارغوان دره» مقصد سفر گردشگران زیادی است، شما هم از این کاروان عقب نمانید:
 اینجا کجاست؟
مقصد، دره‌ای است که در دل آن انبوهی از درختان با شکوفه‌های ارغوانی رنگ روییده است. اینجا بی‌مانندترین رویشگاه طبیعی درختچه‌های ارغوان ایران است.
 چطور به مقصد برسیم؟
این دره در چهار کیلومتری طرقبه واقع شده است. برای رسیدن به آن  ابتدا به طرقبه بروید و بعد در مسیری سربالایی به سمت روستای «طرقدر» حرکت کنید. در ادامه به دوراهی «کلات آهن» و «دهبار» در نوک کوه می‌رسید . جایی که مشهد و طرقبه از فراز آن پیداست. بعد وارد جاده «کلات آهن» می شوید و یک جاده باریک و پرپیچ و خم که همه اش سرازیری با شیب تند است، مشاهده می‌کنید. از بالای آن، دره ارغوان دیده می شود، انتهای این راه به یک بهشت ارغوانی ختم می‌شود.
چی می بینیم؟
در دره ارغوان غیر از درختچه های ارغوان پوشش های گیاهی دیگری مثل انواع گل‌ها و درخت های کوهی دیگر هم وجود دارد ، ولی چیزی که به چشم می آید گل ارغوان است.ارغوان درختی است که بومی نواحی مدیترانه به شمار می‌آید و آن را بیشتر به عنوان گیاه زینتی می کارند. درختی گلدار که بیشتر به صورت درختچه است  اما ارتفاع آن گاهی به 12 متر نیز می رسد. ارغوان در خاک های آهکی پرقوت بهتر رشد می کند و گفته می‌شود که در برابر خشکی بسیار مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد. در ایران این درخت در مناطقی از خراسان رضوی، ایلام، سمنان، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس به صورت خود رو رشد می کند.اگر به انتهای دره بروید، چند چشمه جوشان آب را نیز خواهید دید. از نزدیکی این دره رودخانه ای نیز گذر می کند که «بار» نام دارد و در مسیر رفتن به طرف رودخانه که چندان هم طولانی نیست، از کنار یکی از سرچشمه های این رودخانه رد می شوید که دیدنش خالی از لطف نیست. بعد وارد مسیرهای باغی می شوید و در حصار درختان پُر شکوفه قرار می‌گیرید.
 چی ببریم؟
همراه خودتان تجهیزات یک پیک نیک جمع و جور را از زیرانداز تا مواد غذایی همراه داشته باشید. یادتان نرود که کیسه‌ای با خود ببرید و زباله‌هایتان را در آن بیندازید تا دامان طبیعت آلوده نشود. حتما لباس راحتی بپوشید چون پیاده‌روی در این دره دلچسب است. اما مهم‌ترین چیزی که باید همراه داشته باشید یک دوربین عکاسی است تا زیبایی‌های طبیعت این منطقه را برای خودتان ثبت کنید.