گزارش خراسان رضوی از پنجمین دوره مسابقات کشوری روباتیک «جام نور» در مشهد

وقتی روبات ها به کمک کودکان بی سرپرست می آیند

 محمد حسام مسلمی-  وارد سالن مسابقات می‌شوم، تعداد گزارشگرها زیاد است و در کنار هر میز یک نفر با صدای بلند بازی روبات های فوتبالیست را گزارش می کند. توپ که وارد یکی از دروازه ها می شود، بچه ها فریاد می زنند و هورا می کشند... . این جا محل برگزاری پنجمین دوره مسابقات روباتیک دانش آموزی و دانشجویی «جام نور» است. رقابتی علمی ورزشی که بیش از 200 شرکت کننده دختر و پسر در قالب 96 تیم از 9 استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، خوزستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و اصفهان در آن حضور یافته اند. دانش آموزان و دانشجویانی که در رقابتی جذاب و نفس گیر در سه لیگ مسیر یاب ساده، مسیر یاب ویژه و روبات های فوتبالیست توانایی های خود را به نمایش گذاشته و در این کارزار علاوه بر نشان دادن توانایی علمی در کمک به کودکان بی سرپرست سهیم شده اند.
سطح بالای مسابقات و داوری ها
«محمد نوید خالقیان» که هم گروهی های خودش را تشویق می کند و خودش هم به مرحله پایانی رسیده است، می گوید: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر هستم و در این مسابقات شرکت کرده ام و بیش از 18 بار است که در مسابقات روباتیک شرکت می کنم. «پرنیا ابراهیم زاده» هفت ساله که کوچک ترین شرکت کننده در لیگ مسیر یاب ساده این دوره از مسابقات است، با شور و هیجان به سمت پدرش می دود. از او درباره هیجانش و خوشحالی اش می پرسم که می گوید: خوشحالم که به مرحله پایانی رسیده ام و می خواهم در این مرحله هم حریفانم را شکست بدهم. «یوسف و یاسر پاکستانی» هم که دو برادرند  هر دو به مرحله پایانی رسیده اند و امیدوارند در مرحله نهایی برنده شوند. یاسر که برادر کوچک تر است، می گوید: به سختی به مرحله پایانی رسیدم و خدا را شکر داوران نگذاشتند حق ما ضایع شود. یوسف هم سال گذشته در مسابقات روباتیک مقام اول را کسب کرده و امیدوار است امسال هم به مقام اول دست یابد. اما بازی روبات ها روی دیگری هم دارد، «سید محمد رضا  حسینی» که از استان گلستان در این مسابقات شرکت کرده و نتوانسته به مرحله بعدی راه یابد، می گوید: در مرحله پنالتی حذف شدم ولی امیدوارم که دوستان و هم گروهی های من به مرحله پایانی راه یابند. «عزیزی» دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل هم که در لیگ مسیر یاب ویژه و ساده شرکت کرده سطح مسابقات را بالا قلمداد می کند و می گوید: علاوه بر این که سطح مسابقات بالاست داوران نیز به خوبی و حرفه ای عمل کردند. او که به همراه دوستانش تاکنون چهار روبات طراحی کرده، می افزاید: زمانی که فراخوان مسابقات داده شد و قرار بود عواید آن به کودکان بی سرپرست اختصاص یابد، خیلی خوشحال شدم و این که در این مسابقات جنبه علمی و عاطفی کنار هم قرار دارد باعث استقبال بیشتر شرکت کنندگان شده است. 
حمایت از 28 کودک بی سرپرست 
«مصطفی عباچی زاده» دبیر برگزاری پنجمین دوره مسابقات روباتیک کشوری جام نور مشهد درباره این دوره از مسابقات می گوید: این مسابقات علمی با هدف حمایت از کودکان بی سرپرست موسسه خیریه علی بن موسی الرضا(ع) که بیش از 28 کودک بی سرپرست در آن نگهداری می شوند برگزار می شود. وی با بیان این که تمام عواید حاصل از این مسابقات به این موسسه خیریه اختصاص می یابد، می افزاید: در سال گذشته تعدادی از کودکان این موسسه را برای شرکت در مسابقات مسیر یاب ساده و ویژه و فوتبالیست آموزش دادیم و خود این بچه ها نیز تیم روباتیک دارند و با بقیه تیم ها رقابت می کنند. عباچی زاده تصریح می کند: امسال 96 تیم در این دوره از مسابقات شرکت کردند که نسبت به دوره گذشته 10 تیم افزایش  داشته است. ضمن این که نهادهایی مثل شهرداری و بهزیستی برای برگزاری مسابقات همکاری خوبی داشتند. به گزارش خراسان رضوی، پنجمین دوره مسابقات روباتیک «جام نور» طی دو روز گذشته در مشهد مقدس برگزار شد و عصر دیروز با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد.