آیت‌ا...علم الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد:

اقتصاد مقاومتی در اجرا منحرف شد

اشکال ما به مجلس بیش از دولت است
نویسنده : محمد جواد رنجبر
امام جمعه مشهد با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، گفت: در مرحله عمل آنچه   امسال انجام گرفت، یک بخش آن انحراف از اقتصاد مقاومتی بود، برنامه را برای اقتصاد مقاومتی ریختند؛ منتها اجرای برنامه به صورتی شد که از اقتصاد مقاومتی انحراف به وجود آمد، موارد انحراف از اقتصاد مقاومتی یعنی ما مجموعه عملیاتی که در حقیقت در تقابل با اقتصاد مقاومتی داشتیم در دو گروه بود. به گزارش خراسان رضوی، آیت‌ا... علم‌الهدی دیروز در خطبه‌های آخرین جمعه سال 95 در حرم امام رضا(ع)، با اشاره به فرارسیدن میلاد فرخنده حضرت صدیقه اطهر (س)، افزود: ان‌شاءا... امیدواریم نتیجه دو ماه عزاداری و عرض ارادت به ساحت ولایتمدار صدیقه اطهر(س)، در یک عیدی تازه‌ای که در جشن و عید ولادتشان برپا می‌کنیم، بهره ما مورد عنایت و توجه آن حضرت قرار بگیرد.
دعوت از مردم برای دیدار با یار
وی با اشاره به این که در هفته آخر سال و منتهی به اول فروردین و حلول سال جدید قرار داریم، ادامه داد: خوشبختانه نوروز مردم مشهد چه مجاور و چه زائر با همه نوروزها در بلاد دیگر متفاوت است و یکی از نقطه‌های تفاوت که از برکات و مزایای ملازمت با عتبه مقدس امام هشتم(ع) است، تشرف به محضر مقدس ولی امر مسلمین، رهبر معظم انقلاب در روز اول سال است، این امتیاز نوروز مشهد نسبت به نوروز دیگر بلاد است و این موقعیت را خواهران و برادران ما مغتنم بدانند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: روز سه‌شنبه، اول فروردین در ساعت 3 بعدازظهر در رواق امام خمینی(ره) و صحن‌های اطراف و دیگر رواق‌ها در پای رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب که راهبرد سیاسی و اجتماعی امت را طی یک سال تبیین می‌کنند، ان‌شاءا... زانو می‌زنیم، امیدواریم از این فیوضات ارزشمندی که مسیر وظیفه و خط شناسی سیاسی ما در طول یک سال در سایه این فرمایشات و رهنمودها مشخص می‌شود، ان‌شاءا... مسیر و خط حرکت خودمان را در دفاع از دین و در پایمردی پای این انقلاب و صیانت از خون شهدا بیاموزیم و توجه کنیم.
ارزیابی میزان تحقق «اقدام و عمل» در اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت:  سه روز دیگر به پایان سال مانده، ارزیابی کنیم که   کارنامه ما در این اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، به چه صورت در طول سال گذشته انجام گرفت.
وی با بیان این که مسئله اقتصاد مقاومتی تنها کارنامه دولت نیست، کارنامه ما نیز هست؛ افزود: مسیر زندگی و مسیر اقتصادی زندگی مان چه میزان در مسیر اقتصاد مقاومتی بود و اقدام و عمل کردیم؟ این به‌عنوان کارنامه عملیاتی  قوه مقننه و مجلس  هم بود؛ مجلس  که نمایندگان مورد اعتماد مردم در آنجا حضور دارند، چه مقدار توانستند اقتصاد کشور را در عرصه اقتصاد مقاومتی مدیریت و نظارت کنند و برای نمایندگان ما چه مقدار دغدغه اقتصاد مقاومتی آن‌هم اقدام و عمل   وجود داشت؟
وی ادامه داد: در کنار آن، کارنامه دولت از همه این‌ها مهم‌تر است؛ زیرا زمام اقتصادی کشور به دست دولت است، هم در فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی و هم در عملیات اقتصادی در کشور باید کارنامه خودش را در اقتصاد مقاومتی ارائه کند. لذا رهبر معظم انقلاب در اجلاس خبرگان که به محضر مقدسشان شرفیاب شدیم، در بین نکات برجسته‌ای که بیان کردند، مسئله اقتصاد مقاومتی را هم مطرح فرمودند. امام جمعه مشهد با اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر خبرگان درباره اقتصاد مقاومتی، گفت: در مقام تحلیل این جمله رهبر معظم انقلاب باید بگوییم چرا این اقدامات در زندگی مردم نشان داده نشد؟ ستاد اقتصاد مقاومتی که با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهور در دولت تشکیل شد، امسال فعالیت‌های زیادی در اقتصاد مقاومتی انجام دادند، در دو مرحله هم در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی این ستاد فعالیت کرد، در یک مرحله حدود 600 برنامه در اقتصاد مقاومتی و در مرحله دیگر، حدود 200 برنامه در اقتصاد مقاومتی تهیه کردند که از مجموع این‌ها، 120 برنامه عناوینی بود که باید در سال 95 اجرا شود.
آیت ا... علم الهدی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اقدام و عمل، نه برنامه‌ریزی؛ میدان جنگ است، در میدان جنگ که دشمن دارد می‌آید، نمی‌توان گفت فقط برنامه‌ریزی و نقشه بکشید، باید دفاع کرد، جلوی دشمن را گرفت، به دشمن پاتک زد و یا در مواردی به دشمن تک زد.
اقتصاد مقاومتی در اجرا منحرف شد
وی خاطرنشان کرد: علت این‌که نشان داده نشد، به خاطر این‌که در مرحله عمل آنچه در امسال انجام گرفت، یک بخش آن انحراف از اقتصاد مقاومتی بود، برنامه را برای اقتصاد مقاومتی ریختند؛ منتها اجرای برنامه به صورتی شد که از اقتصاد مقاومتی انحراف به وجود آمد، موارد انحراف از اقتصاد مقاومتی یعنی ما مجموعه عملیاتی که در حقیقت در تقابل با اقتصاد مقاومتی داشتیم، در دو گروه بود. امام جمعه مشهد افزود: یک گروه، اعمال و حرکاتی که در انحراف از اقتصاد مقاومتی بود، گروه دوم، برنامه‌ها، حرکات و اعمالی که در تضاد با اقتصاد مقاومتی بود؛ گروه اولی که در انحراف از اقتصاد مقاومتی بود، تأکید بیش‌ازحد در فروش بیشتر نفت و گاز است.
بزرگنمایی آثار تحریم در برنامه‌ها 
وی ادامه داد: دوم، بزرگنمایی آثار تحریم در برنامه‌ها بود؛ آن برنامه بر این بود که تحریم دشمن اثر نکند، نه این‌که برنامه بریزیم که دشمن تحریم نکند؛ این‌ها انحراف از اقتصاد مقاومتی است.
آیت ا... علم الهدی اضافه کرد: حساب سوم، حساب بیش‌از‌اندازه روی منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی است، مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون‌زاست در خودمان، روی پولمان، مالمان، قدرت انسانی‌مان، روی توانمندی‌هایمان کار کنیم.
وی ادامه داد: انحراف چهارم، نگارش برنامه‌ها با پیش‌فرض رفع تحریم‌هاست؛ یعنی برنامه را طوری ریخته‌اند که تحریم نباشد و ما برنامه اقتصاد مقاومتی انجام بدهیم، این‌که نمی‌شود، دشمن تحریمش را توسعه داده، برجام و غیر برجام هم نتوانستند جلوی تحریم دشمن را بگیرد و بیشتر هم کرد؛ همه تضعیف‌ها و جنایت‌هایی که دشمن در طول این یکی دو سال نسبت به ما انجام داده است با همه این 38 سال برابری می‌کند، دشمن دیگر دست‌بردار نیست، با پیش‌فرض رفع تحریم‌ها برنامه ریزی شد، دشمن دارد تحریم‌ها را اضافه می‌کند. امام جمعه مشهد درباره انحراف پنجم از اقتصاد مقاومتی گفت: انحراف پنجم، بی‌توجهی به مقاوم‌سازی اقتصاد در تقابل با تهدیدهای احتمالی است؛ ما نیامدیم قدمی برداریم که اقتصادمان را مقاوم کنیم که تهدید دشمن دیگر اثر نکند. وی "اقدامات تضعیف‌کننده تولید ملی" را از مواردی دانست که در تضاد با اقتصاد مقاومتی بود و افزود: ما در داخل کاری کردیم که تولیدمان تضعیف شد، افزایش واردات کالا در بخش دولتی؛ یعنی خود دستگاه‌های دولتی ما بیش از گذشته کالای خارجی وارد کردند، تشویق واردات با توافق برنامه‌های تجارت کشور و بازار کشور را به دست خارج دادن مثل ترکیه؛ صادرات امروز ما به ترکیه چیست؟ این ضد اقتصاد مقاومتی است.
آیت ا... علم الهدی ادامه داد: واگذاری طرح‌های پیمانکاری به خارجی‌ها در بخش نفت و گاز؛ قرارگاه خاتم به‌عنوان یک تشکیلات فناور قوی و نیرومند بی‌نظیر نه در کشور بلکه در منطقه در مسئله نفت و گاز، این‌همه تجربیات و دستاوردها داشته است، در مقابل چنین دستگاه‌هایی، خارجی‌ها را بیاوریم با آنان پیمان ببندیم و جریان نفت و گاز را با آنان پیمانکاری کنیم؟!
وی با بیان این که واگذاری بعضی طرح‌های سازندگی به بعضی شرکت‌های خارجی، خلاف اقتصاد مقاومتی است؛ به صدور مجوز برای وارد کردن کالاهای لوکس اشاره کرد و افزود: برادران و خواهران! این واقعاً مشکل است که بنده در تریبون نماز جمعه بگویم مردم، کالا و پوشاک خارجی نخرید، مردم برای یک تی‌شرت و بلوزی که خارجی می‌خرند بگوییم نخرید، اما از آن‌طرف ماشین پورشه چند صد میلیونی به کشور وارد شود، چه کسی مجوز داده؟  ماشین‌های چند صد میلیونی بیاید بازار و خیابان‌های ما را پر کند و فرهنگ تجمل‌پرستی بر همین اساس بالا برود؟ فرهنگ تجمل‌پرستی در جامعه ما به دست یک اقلیت رفاه‌طلب پولدار گردن‌کلفت نمود پیدا کند و حسرت و ناراحتی و مضیقه و فشارش هم برای قشر آسیب‌پذیر، این ضد اقتصاد مقاومتی است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: حتی به تازگی برخی مقامات دولتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد گشایش فروشگاه‌های خارجی دادند  که از خارج بیایند فروشگاه‌های بزرگ در مملکت بزنند، این‌ها همه در تضاد با اقتصاد مقاومتی است.
درصدد دولت ستیزی نیستیم، حتی بحث نقد دولت را هم نداریم 
وی تصریح کرد: ما درصدد دولت ستیزی نیستیم، حتی بحث نقد دولت را هم نداریم، این درست نیست که شما بگویید آخر سال شده،  به‌جای خسته نباشید و تشکر از زحماتی که نیروهای اجرایی و دولتی کشیده‌اند، آمدی اشکال می‌گیری، حرف می‌زنی و نقد می‌کنی، این درست نیست، آنچه امروز ما دنبال آن هستیم در راستای مطالبات رهبری است، این تریبون متعلق به ولایت و رهبری است، بنده خطیب جمعه هم سرباز ولایت هستم، اینجا مطالبات رهبری باید مطرح شود، اول سال در همین شهر در همین سرزمین، همین مکان رهبر معظم انقلاب فرمودند «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، در این سال ما با این مسائل روبه رو بودیم؛ البته در کنار زحماتی که دولت در برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی کشید که آن‌ها را اول عرض کردم، خدا نکرده بنای تعریض به دولت یا نمک‌نشناسی از عزیزانی که با اخلاص  در این مملکت زحمت کشیدند، مدیریت اجرایی کشور را به عهده داشتند در این مسئله نیست، اشکال ما به مجلس بیش از دولت است.
اشکال ما به مجلس بیش از دولت است
آیت ا... علم الهدی با بیان این که اشکال ما به مجلس بیش از دولت است،  افزود: کمیسیون‌های مجلس، افرادی که در بین مردم تبلیغ کردند اقتصاددان هستیم، سیاستمداریم، از این مردم رأی گرفتند و رفتند به مجلس، این مسائل را می‌دانستند یا نمی‌دانستند؟ چرا حرکتی در مجلس انجام نگرفت؟ چرا دولت راهنمایی نشد؟ چرا نظارت نکردند؟ مسئله تنها دولت نیست، مسئله مجلس هم هست. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، رهبر این نظام است، اسلامیت نظام ما نه به اقتصاددانی، نه به سیاست دانی، به هیچ‌چیز نیست، اسلامیت نظام ما به حضور یک مرجع تقلید و مجتهد جامع‌الشرایطی است که در رأس نظام است.