با حضور معاون رئیس جمهوردر گناباد برگزار شد

جشن جهانی شدن قنات قصبه

اختصاص30میلیارد تومان از سوی یونسکو برای مرمت 11قنات ایران
نویسنده : صفری

 معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با ثبت جهانی 11 قنات ایرانی، 300 میلیارد ریال ردیف بودجه ای از سوی سازمان جهانی یونسکو برای مرمت و ساخت زیرساخت های این قنوات در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن، در سال آینده نیز بودجه ای برای این قنوات پیش بینی شده است.به گزارش خراسان رضوی، محمدحسین طالبیان در حاشیه مراسم ملی جهانی شدن قنات قصبه گناباد قنات افزود: اگر نیاکان ما قنات را حفر نمی کردند، در جنوب خراسان اصلا زیستی وجود نداشت.وی بابیان این که هم اکنون 37 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تنها 11 رشته قنات به صورت مشترک و در قالب قنات های ایرانی ثبت جهانی شد که محوریت ثبت جهانی این 11 رشته قنات با قنات قصبه گناباد بود. وی اظهار کرد: قنات های ایران حاصل دست رنج اجداد ما در سراسر کشور بوده است. اکثر قنوات در مکان های بیابانی ایجاد شده و دارای ساختار و فناوری پیچیده و ویژه ای است، لذا نوع مهندسی قنوات، کارشناسان یونسکو را بر ثبت جهانی این آثار متقاعد کرد. وی افزود: قنات قصبه گناباد به عنوان مادر قنات های ایران یکی از پدیده های خارق العاده بوده که توسط نیاکان ما خلق شده است.وی با اشاره به این که مطالعات اولیه برای ایجاد زیرساخت گردشگری قنات های ایرانی به یونسکو ارسال شده، افزود: با توجه به عظمت مهندسی در قنات قصبه گناباد طی سه ماه آینده طرح مطالعاتی جامع برای این قنات تهیه و به سازمان یونسکو ارسال می شود.
تبدیل به جاذبه مهم گردشگری کشور
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز پنجشنبه گذشته در مراسم جشن ملی ثبت قنات قصبه گناباد و 10 قنات ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو که در سالن همایش های کوثر دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد، با بیان این که قنات قصبه گناباد با توجه به ظرفیت های خاص خود، باید به جاذبه مهم گردشگری کشور تبدیل شود، گفت: پس از ثبت جهانی قنات قصبه گناباد، باید مراقبت و حفاظت از این اثر جهانی به عنوان یک اصل موردتوجه قرار گیرد و علاوه بر حفاظت از قنات، باید از این بستر به عنوان یک ظرفیت گردشگری استفاده شود. البته ایجاد ظرفیت گردشگری برای قنات قصبه گناباد زمان بر است. دکتر زهرا احمدی پور افزود: قنات قصبه از مهم ترین آثار تاریخی است که باید از آن برای رونق گردشگری استفاده کرد؛ بر همین اساس طرح گردشگری قنات قصبه گناباد به زودی اجرایی می شود. وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی قنات قصبه خطاب به مردم و مسئولان شهر گناباد گفت: این میراث متعلق به شماست و با ثبت جهانی آن قنات قصبه در دنیا شناخته شده است که بر توسعه و رونق گردشگری این منطقه تأثیر می گذارد. زهرا احمدی پور، در جمع خبرنگاران نیز افزود: اولین اقدام بعد از ثبت جهانی قنات قصبه گناباد استفاده از آن برای جذب گردشگر است. لذا باید زیرساخت های گردشگری در اطراف قنات ایجاد شود تا قنات قصبه به مقصدی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تقویت اقامتگاه های بوم گردی را یکی از اولویت های سازمان میراث فرهنگی در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: اقامتگاه های بوم گردی نقش مهمی در تحول صنعت گردشگری کشور دارد. چرا که این گونه اقامتگاه ها با رعایت شرایط زیست محیطی، باعث فعال شدن اقتصاد خانواده، محل و اشتغال جوانان می شود.
ایران، مهد قنات های جهان
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: با به کارگیری یک سیستم مدرن آبیاری زیرسطحی در قنوات گناباد به ویژه قنات قصبه می توان کشاورزی این شهرستان را که سال ها دچار خشکسالی شده است متحول کرد. علی مراد اکبری افزود: ایران مهد قنات های جهان است که حدود 8 میلیارد مترمکعب آب از این قنوات خارج می شود و با این میزان آب می توان 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را آبیاری کرد و با به کارگیری یک سیستم مدرن آبیاری زیرسطحی در قنوات گناباد به ویژه قنات قصبه، می توان کشاورزی این شهرستان را که سال ها دچار خشکسالی شده است متحول کرد.
رونمایی از لوح ثبت جهانی قنات قصبه
لوح ثبت جهانی قنات قصبه نیز در حاشیه این مراسم رونمایی شد. همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به شهرستان گناباد ابتدا بر مزار شهدای گمنام و مرقد علامه محمد تقی بهلول گنابادی حضور یافت و از قنات قصبه، مسجد جامع، موزه مردم شناسی و باستان شناسی و روستای تاریخی ریاب بازدید کرد. همچنین بزرگ ترین زنجیره انسانی با هدف حمایت از قنوات ایران با حضور 599 نفر در گناباد تشکیل شد. پروژه بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار در شهرستان گناباد نیز با کاشت نهال توسط معاون رئیس جمهور به طور رسمی آغاز شد.