شهری

پاسخ یک مسئول به گلایه های صاحبان وانت بارهای مشهد از دریافت مبلغی برای اعطای مجوز

نویسنده : علی بیات

«این طرح ساماندهی وانت بارها به چه معنی است؟ ما که دارای وانت هستیم 700 هزار تومان پول می دهیم، آن هم اجباری و در قبالش هیچ گونه خدماتی دریافت نمی کنیم و گویا فقط هم درمشهد این موضوع باب شده است. آیا واقعا کسی نیست به حرف دل مردم رسیدگی کند؟ چرا مردم باید برای مجوزی که هیچ خدمتی برای دارندگان وانت بارها ارائه نمی دهد، پول زور بدهند؟

این پیامک ادعای یکی از شهروندان دارای وانت بار است که با ارسال به سامانه حرف مردم روزنامه خراسان رضوی ضمن گلایه از دریافت مبالغ زیاد برای اعطای مجوز به وانت بارها و عدم ارائه هیچ خدمتی در قبال این مبلغ خواستار پیگیری موضوع از مسئولان و متولیان آن شده است.
قرار نیست خدمتی ارائه شود
در همین زمینه و برای پیگیری این موضوع با مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. حسین مختاری در گفت و گو با «خراسان رضوی» با اشاره به این که ساماندهی وانت بارها در شهر یک  طرح جدید است می گوید: بر اساس دستورالعمل وزارت کشوردر سال 94 باید وانت بارها در قالب شرکت های تعاونی ساماندهی شوند. وی می افزاید: مجوزی که برای وانت بارها صادر می کنیم به این معنا نیست که باید خدماتی در قبال آن به راننده ها بدهیم بلکه این مجوز به منزله آن است که این وانت بار می تواند در داخل شهر مشهد فعالیت کند و علاوه بر آن شهروندان با مشاهده آرم نصب شده در کنار در خودرو می توانند به این راننده وانت اطمینان کنند.وی با بیان این که برای رانندگان وانت بارها 15 ساعت آموزش تخصصی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه می شود، می گوید: علاوه بر آن بررسی می کنیم افراد گواهی بهداشت و عدم سوءسابقه داشته باشند و خودروی آن ها کیفیت لازم را داشته باشد. بعد از این که افراد شرایط اولیه را داشتند برای راننده و خودرو، مجوز فعالیت در کلانشهر مشهد صادر می شود و بعد از صدور مجوز این افراد قابلیت شناسایی و پیگیری دارند.
80 هزار تومان برای هر مجوز
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد همچنین ادعای مطرح شده در پیامک شهروند مبنی بر دریافت 700 هزار تومان برای اعطای مجوز را رد می کند و   می گوید: برای صدور مجوز و گواهی اشتغال برای وانت بارها و فعالیت آن ها 80 هزار تومان اخذ می شود. وی از فعالیت 13هزار وانت بار در شهر مشهد خبر داده و می گوید: پیش بینی می شود هنوز 40 هزار خودروی باربر سبک و نیمه سنگین در مشهد فعالیت کنند که باید نسبت به صدور مجوز اقدام کنند. در مجموع 9 هزار و 200 پروانه اشتغال تا کنون صادر شده است.
فعالیت رسمی 530 دفتر حمل و نقل بار
مختاری درباره دفاتر رسمی حمل و نقل بار در مشهد نیز یادآور می شود: تعداد کل دفاتر رسمی حمل و نقل بار در سطح شهر 530 مورد است که مجوزهای لازم را اخذ کرده اند و در حال خدمت‌رسانی هستند. وی با اشاره به 290 مورد بازدید از دفاتر شرکت‌های باربری که پروانه اخذ کرده‌اند، می افزاید: 24 هزار و 900 مورد اعمال قانون نیز توسط نیروی انتظامی ثبت شده و در سال گذشته 79 مورد پاسخگویی به شکایات داشته‌ایم.وی از همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد تقدیر می کند و می گوید: راهنمایی و رانندگی به همراه سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد هرکدام با برقراری سه اکیپ گشت در نقاط بارخیز و تردد بار و استقرار در این مکان‌ها، تذکرات لازم را به متخلفان می‌دهند و خودروهایی که بیش از 2 اخطار داشته باشند را جریمه و در مواردی مدارک خودرو و شاغل را ضبط می‌کنند. وی با بیان اینکه 10 خودروی گشت سازمان مدیریت حمل و نقل مسئولیت نظارت و بازرسی عملکرد شرکت‌ها و ناوگان تحت پوشش را دارد، تصریح می کند: 14 جلسه کمیته انضباطی در سال 94 برگزار و در همین راستا 157 مورد پرونده ارجاع شده و 60 دفتر حمل و نقل بار غیر مجاز نیز پلمب شدند.