معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بازآفرینی ایران، با اشاره به این که پیشنهادهایمان را برای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری به شهرداری مشهد ارائه دادهایم، گفت: اکنون نیز منتظر اعلام طرحها و اولویتهای مناطقی که نیاز به بازآفرینی دارند، از سوی مدیریت شهری مشهد هستیم تا به سرعت کار را آغاز کنیم. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، سید محمد پژمان افزود: برای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری مشهد، شهرداری باید مناطقی را که وضعیت حادتری دارند و مردم آمادگی مشارکت بیشتری در اجرای آن دارند، مشخص کند تا امکاناتی را که برای بازآفرینی آن ها داریم در اختیارشان بگذاریم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در جلسه قرار گاه رسانه ای استان که با حضورمدیران رسانهای خراسان رضوی و با هدف هم اندیشی درباره راهکارهای تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب»برگزار شد، حاضران، رسانهها را به مثابه موتور محرکه مطالبهگری این بیانیه دانستند و بر ضرورت تبیین جزئیات بیانیه برای اهالی رسانه تاکید کردند.
تجدید قوا برای برداشتن گام دوم
به گزارش فارس، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در این نشست تاکید کرد: اگر به تصویرکشیدن موفقیتهای مدیران جوان در کنار بیان کاستیها و نقد منصفانه در دستورکار رسانهها قرار گیرد، مهمترین راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب که امیدآفرینی است، به تحقق نزدیکتر میشود. «محسن نصرپور» یادآور شد: امیدآفرینی با تکرار این واژه اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ترسیم راههای رسیدن به زندگی مطلوب از طریق نمایش مصداقهای آن میتواند یک گام عملی برای امیدآفرینی باشد، اگر تولیدی در این مسیر هم انجام میشود نباید صرفا تولیدات گفتوگومحور یا مصاحبهای مدنظر قرار گیرد، بلکه فیلم، مستند و به طورکلی بیان غیرمستقیم آثار بهتری خواهد داشت. از نگاه نصرپور یک نکته کلیدی در گام دوم باید برای مخاطبان رسانهها تبیین شود و آن این که دستاوردهای موجود باوجود موانع بسیاری بهدست آمده که از سوی دشمنان در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
اهمیت تبیین گام دوم
«محمد سعید احدیان» مسئول قرار گاه رسانه ای استان نیزدر این نشست یک تاکید ویژه داشت و آن هم این که باید محورهای گام دوم انقلاب برای اهالی رسانه بهصورت دقیق تبیین شود. مدیرمسئول روزنامه خراسان نکات خود در اینباره را با این جمله که «تا خبرنگاران و دبیران رسانهها به ظرافتهای بیانیه اشراف نداشتهباشند خروجی باکیفیتی در حوزه تولیدات نداریم»ادامه داد و افزود: تبیین گام دوم برای اهالی رسانه جزو پیش نیازهای ورود رسانهها به زمین راهکارهای تحقق آن است، در زمینه ارائه راهکارها اساسا باید به پیشنیازها توجه کنیم. مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان مقصود خود از توجه به پیش نیازها را با یک مثال اینگونه توضیح داد: زمانی که از پژوهش بهعنوان یک محور در گام دوم انقلاب صحبت میکنیم باید به لوازم آن فکر کنیم، مطالبهگری رسانهها در زمینه بودجه پژوهش و گرههای ناکارآمدی پژوهشها مصداق توجه به پیشنیازهاست و این میتواند الگویی برای رسیدن به راهکارهای دقیقتر باشد. بهگفته احدیان تشکیل یک هیئت اندیشهورز برای تدوین راهبردهای رسانهای، استخراج شبکه مسائل ناظر به بیانیه و سپس دستیابی به سند اقدام، گامهایی است که اگر به دقت برداشته شود میتواند خروجی مناسبی درخصوص راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب داشتهباشد.
همآوایی برای پیگیری مطالبات مردم
رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز گفت: برای تحقق ماموریت رسانه در مسیر گام دوم انقلاب باید یک همآوایی در میان رسانهها شکل گیرد. «عباس محمدیان» هدف این همآوایی را رسیدگی به مشکلات مردم دانست و گفت: اساسیترین ماموریت رسانهها پیگیری مشکلات مردمی است و این همآوایی اگر در این مسیر شکل پیدا کند، میتوان امیدوار بود در آغاز گام دوم انقلاب اتفاقات مبارکی در حوزه رسانهای برای مردم بیفتد. وی به تحرکات رسانهای دشمن در گام دوم انقلاب اشاره کرد و اشراف بر اقدامات آنان را یکی از پیشنیازهای طراحی راهبردهای رسانهای برشمرد. قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دیگر مهمان این نشست بود که به پیش نیازهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد. «یوسف امینی» از فراخوانی سخن گفت که ازسوی این اداره کل برای مجموعههای فرهنگی خراسان رضوی ارسال و در آن خواسته شده تا برنامهها و ایدههای خود را برای تحقق بیانیه گام دوم ارائه کنند. وی افزود: علاوه بر موج نخست توجه به این بیانیه اگر در یک نگاه مستمر نقش هریک از رسانهها و نهادهای فرهنگی در تحقق آن مشخص و به محورهای آن توجه شود نتایج خوبی بهدست خواهد آمد، اینگونه بهجای هیجان یک بارهای که در اغلب اوقات در برخورد با مباحث گفتمانی از این دست وجود دارد به یک دستورکار مستمر خواهیم رسید.
بیانیه، صحیفه دوم انقلاب است
مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا نیز نکات خود را درباره راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب این طور بیان کرد: این بیانیه به مثابه صحیفه دوم انقلاب است و باید اذعان کرد که پس ازصحیفه امام این نقشه راه، مسیرپرکششی را برای علاقهمندان به انقلاب اسلامی ترسیم کرده است. «مجید خرمی» با هشدار درباره برخورد تشریفاتی با این بیانیه گفت: خوانش چندباره این متن دقیق، انسان را به این نتیجه میرساند که در بند بند آن نکاتی وجود دارد که برخوردهای تشریفاتی نمیتواند آن را به برنامه عملیاتی تبدیل سازد، باید در این زمینه دقت نظر لازم از سوی افراد دغدغهمند به انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.
نهضت ترجمه رسانهای در گام دوم انقلاب
مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی نیز با اشاره به نهضت ترجمه رسانهای بهعنوان یکی از ضروریات عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم، تاکید کرد: در چهار حوزه مفاهیم، پیشرفتها، نیازها و راهکارهای انقلاب اسلامی نیاز به نهضت ترجمه رسانهای داریم و اگر این ترجمه صورت نگیرد صرفا در یک سری کلیات و تکرارها باقی میمانیم. به گفته وی استخراج سوژههایی که مصداق نیازها و همچنین راهکارهای انقلاب اسلامی است یکی از کارهای ظریفی است که باید سردبیران رسانه های مختلف روی آن کار کنند.
بلوغ تحلیلهای مردمی در آغاز گام دوم
مدیرخانه مطبوعات خراسان رضوی اما از زاویه دیگری به تشریح دیدگاه خود پرداخت. «حسینعلی آریانی» با روایت مشاهدات خود از روز 22بهمن و راهپیمایی مردم مشهد اظهار کرد: فجر چهلمین سال انقلاب تفاوت عمیقی با سایر سالها داشت و آن هم این بود که مردم باوجود مشکلاتی که دارند پرشورتر از گذشته در راهپیمایی شرکت کردند. وی این اتفاق را نشانه بلوغ فکری و مرزبندی آنها میان مشکلات مربوط به عملکردهای نادرست و اصل انقلاب اسلامی دانست.
همافزایی، یک ضرورت رسانهای
مدیر خبرگزاری ایسنا و ایکنا در خراسان رضوی نیز به مصداقهای بیانیه گام دوم پرداخت و گفت: در بیانیه توجه به پژوهش جایگاه جدی دارد و در این حوزه تولیدات رسانهای بسیار خوبی در حال انجام است، چه اشکالی دارد رسانهها در این زمینه به بازنشر مطالب خوب یکدیگر بپردازند؟ «ابراهیم مروتی» رسانهها را از پرداختن به کلیات و تکرار کلیدواژهها بدون ورود به مصادیق پرهیز داد و همافزایی برای دیده شدن تولیدات باکیفیت را یکی از ضرورتهای رسانه ای در این مسیر دانست.
تضارب آرا؛ مهمترین کارکرد رسانهها
سردبیر «آخرین خبر» نیز به یکی از مهمترین کارکردهای رسانه ها اشاره کرد و فراهم ساختن بستر تضارب آرا درباره بیانیه را مهمترین اتفاقی برشمرد که باید در ابتدای طرح محورهای بیانیه مورد توجه اهالی رسانه باشد. «مجتبی سلیمی» خاطرنشان کرد: ماموریت رسانهها حضور در عرصه اجرا نیست، بلکه برای تبیین می توانند گامهای موثری بردارند، این تبیین باید از دیدگاههای متفاوت انجام شود و اگر بستر تضارب آرا برای گروههای مختلف فکری فراهم شود نتایج خوبی در ادامه حاصل خواهد شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی، از تجدید اجاره اراضی موقوفه این آستان مقدس بدون بازدید نقشهبرداری و با خوداظهاری مستأجران خبر داد. به گزارش آستان نیوز، مرتضی حقیقی با بیان این که سیاست این معاونت علاوه بر حفظ حقوق موقوفه، تکریم ارباب رجوع است، اظهار کرد: در راستای تسریع در پاسخ گوییها، تکریم و تسهیل در ارائه خدمات به ارباب رجوع، طرح تجدید اجاره اراضی شهری آستان قدس رضوی، با خوداظهاری مستأجران و بدون بازدید نقشه برداری در حال اجراست.
وی تصریح کرد: این طرح به صورت آزمایشی تا پایان سال 98 و با ارائه تعهدنامه رسمی مستأجران مبنی بر ایجاد نشدن هرگونه تغییر در وضعیت مورد اجاره بدون نقشهبرداری و با خود اظهاری صورت میپذیرد. معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: بر این اساس مدت زمان فرایند تجدید اجاره حدود 4 روز کاری کوتاهتر میشود و مردم با سرعت بیشتری میتوانند برای تنظیم سند اجاره مد نظر خود اقدام کنند. حقیقی با بیان این که تجدید به موقع اجاره به نفع مستأجران است، افزود: چنان چه مستاجران به هر دلیلی در زمان تعیین شده برای تجدید اجاره بهای اراضی موقوفه آستان قدس رضوی اقدام نکنند و مشمول گذشت زمان شوند، هنگام مراجعه برای تجدید اجاره بها، محاسبات بر اساس نرخ روز انجام میشود. وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد تاخیر در مراجعه مستاجران به منظور تجدید اجاره اراضی موقوفه در اختیار آنان، موجب بروز مشکلاتی از جمله اعتبار نداشتن سند اجاره، نبود امکان در رهن قرار گرفتن سند اجاره در نزد بانکها و موسسات مالی و اعتباری و ... برای مستاجران میشود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شجاعی مهر-معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش فیروزه گفت: هم اکنون ۳۹ آموزشگاه در شهرستان فیروزه از بخاریهای نفت سوز غیر استاندارد استفاده میکنند که با توجه به بهره مندی از نعمت گاز در منطقه به دنبال تغییر سیستم گرمایشی آنها هستیم. ایروانی افزود: ۳۰ آموزشگاه دارای سیستم گرمایشمرکزی نفت سوز بوده اند که با آغاز سال تحصیلی جدید گازسوز شده اند و ۱۱ مرکز جدید نیز به سیستم گرمایش مرکزی مجهز شده اند که برای آنها ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بناهای تاریخی و قدیمی بخشی از میراث گذشتگان ماست، این میراث نه تنها پیوند ما را با گذشته فراهم می کند، بلکه بیانگر هویت، نحوه زیست، شیوه تفکر و تاریخ گذشتگان است. میراث فرهنگی و تاریخی، سند و شناسنامه و ماحصل تجربه نسل های قبل در طی روزگار است و به گونه ای بخشی از زیربنای فرهنگی جامعه را شکل می دهد. با اتکا به این تجارب است که می توانیم افق های بینش گسترده ای را فرا روی خود قرار دهیم. پشت پا زدن به گذشته حاصلی جز تجربه کردن مجدد آزمودنی ها و در نهایت عقب ماندگی فرهنگی نخواهد داشت.
هرکه نامخت ازگذشت روزگار/ نیز ناموزد ز هیچ آموزگار
از طرفی امروزه با توجه به نقش بسیار پررنگ مرمت و احیای بناهای تاریخی در اقتصاد گردشگری و توسعه پایدار می توان به حق این آثار را ثروت فرهنگی نامید.
در زمینه ذخایر کالبدی کهن و ثروت های فرهنگی ایرانی و اسلامی و ملی نهفته در آن ها، کشور ما مقام والایی را به خود اختصاص می دهد و به همین جهت هم پذیرای اقداماتی است که بتوانند به نحوی سازنده، حفاظت و حراست از آن ها را تضمین کنند. تحلیل و شناخت فرهنگ معماری های گذشته این سرزمین می تواند
مهم ترین ابزار کار را برای معماری امروز فراهم کند. بنابراین مرمت و احیای بناهای تاریخی از جنبه های گوناگون از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است.به بیان دیگر اثر تاریخی علاوه بر ارزش های هنری و عملکردی که در زمان خلق آن مدنظر بوده، با گذشت زمان و تغییرات به وجود آمده، ارزش های دیگری را نیز به همراه می آورد. بنابراین پرداختن به آن ها به منظور احیا از بعد تاریخی، فرهنگی و گردشگری موجب شکوفایی اقتصادی و اجتماعی می شود، چرا که این فرایند باعث جلوگیری از تخریب بافت، حفظ سرمایه ملی و در نتیجه ارتقای ارزش های اقتصادی می شود.
مرمت و احیای بناهای تاریخی، بنا به موقعیت جغرافیایی، تکنیک های ساخت، میزان مداخلات قبلی و فرسایش و ... دارای چالش ها و مشکلات خاص خود است. اما مهم ترین چالش، نبود شناخت در خصوص ضرورت نگهداری از این آثار چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی است. به گونه ای که این امر در کشورهایی که اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی ندارند و چشم به توسعه پایدار دارند، برعکس کشور ما در اولویت های نخست قرار دارد.نکته حائز اهمیت آن است که حفاظت یکپارچه از آثار تاریخی به حمایت قانونی، اداری، مالی و فنی بستگی دارد. بنابراین بدون همکاری همه جانبه نمی توان این حفاظت را انجام داد. این در حالی است که میزان سرمایه گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی به اندازه کافی نیست. باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اگر چه سازمان میراث فرهنگی کشور متولی حفاظت و نگهداری از بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی است اما با توجه به این که این آثار ثروت ملی قلمداد می شود و متعلق به همه مردم است، به همین مقدار نیز نیازمند مشارکت و همدلی همه جانبه است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که ارتقا و تشویق صنعت گردشگری یکی از مهم ترین اهدافی است که مرمت آثار باستانی بر مبنای آن انجام می گیرد که خوشبختانه استقبال و علاقه مندی مردم به ثروت های فرهنگی چه در قالب ابنیه و بناهای تاریخی و چه به شکل مجموعه های فرهنگی، با توجه به ایجاد حس علاقه به تاریخ و افتخار به داشته های فرهنگی خودشان بسیار در خور توجه است. بنابراین در جهت پاسخ شایسته به این علاقه مندی و همچنین برای حفاظت و حراست از ثروت های فرهنگی این مرز و بوم و ایجاد شناخت و معرفی، رسانه ها نقش اساسی دارند. قطعا وجود برنامه هایی که به معرفی جذابیت های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران می پردازند، موجب پویایی شایان توجهی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شوند. آسیب ها و کمبودها به خصوص در جایی خودنمایی می کند که نسل فعلی با نبود شناخت در خصوص پیشینه و مفاخر ایرانی و اسلامی خود تحت تاثیر افسانه ها و داستان سرایی های ممالک دیگر قرار می گیرد و پذیرای الگوهای رفتاری بیگانه می شود. درست همین جاست که اهمیت ضرورت معرفی داشته های فرهنگی و تاریخی خودنمایی می کند و این موضوع رسالت اصحاب رسانه و متولیان امر و مسئولیت سنگین ایشان را در جهت حفاظت و حراست از ثروت های فرهنگی بیش از پیش خواهد کرد.
در مجموع باید بیان کرد آثار تاریخی یک عامل اساسی در ایجاد وحفظ هویت ملی و فرهنگی است، از این رو حفظ و حراست و مراقبت از آثار هنری و باستانی به لحاظ منافع معنوی و مادی فراوانی که دارد یک ضرورت انکارناپذیر است و این موضوع در تمامی دنیا، یک اصل پذیرفته شده است. بنابراین جلب حمایت و مشارکت مردم در مرمت آثار تاریخی، عامل مهمی است که دستیابی به آن میتواند تاثیر زیادی در روند اجرای طرح ها و صرفه جوییهای اقتصادی درخصوص آن ها داشته باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سدها، سازههایی هستند که با هدف ذخیره آب، روی رودخانهها ساخته میشوند؛ «بند» هم سازهای شبیه سد است که هم منبع ذخیره آب است و هم برای انحراف مسیر رودخانه و کنترل جریان آب استفاده میشود. بند گلستان از جاذبه های دیدنی منطقه طرقبه است که در فاصله هشت کیلومتری مشهد قرار دارد. این بند آجری بوده و تاریخ احداث آن به دوره تیموری برمی گردد و اهمیت مهندسی آب را در زمان های دور، یادآور می شود. این مجموعه خاطره انگیز، روزگاری خاطرات خوشی برای مشهدیها رقــم می زد و یکی از مقاصد اصلی تفریحی و گردشگری منطقه ییلاقی طرقبه بود، اما هماکنون بیش از یک سال است که به دلیل مرمت، تعطیل است و هنوز به روی مردم بازگشایی نشده است. مجموعه ای که امروز پشت دیوار های بلند بتنی و در بزرگی، محصور شده است و بارها گردشگران و طبیعت دوستان از مسدود بودن این بند اظهار ناراحتی و گلایه کرده اند و حتی در فضای مجازی، ویدئوهایی با همین مضمون انتشار یافته که حاکی از خواست شهروندان برای بازگشایی مجدد این مجموعه تفریحی است. باید دید با نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز 98 و فرا رسیدن سال جدید، بازگشایی می شود یا نه؟ این مجموعه در گذشته در اختیار وزارت نیرو بود اما چند سالی است که به خاطر موقوفه بودن، مدیریت آن در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته است و برای بررسی بیشتر زمان و چگونگی بازگشایی این فضای دیدنی، به سراغ مسئولان مربوط رفتیم که در ادامه میخوانید.
آب منطقهای، فقط مسئول مسائل فنی
ابتدا به سراغ «محمد علایی»، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مشهد رفتیم که درباره بازگشایی بند گلستان با اشاره به انتقال مالکیت این مجموعه، می گوید: «بند گلستان قبلا در اختیار و مالکیت وزارت نیرو بود، اما سالها قبل به دلیل موقوفه بودن، مدیریت آن به آستان قدس رضوی سپرده شد و همچنان مسائل فنی مربوط به آب این مکان، در اختیار ما قرار دارد.» علایی درباره این که ترمیم و بازسازی بند و مسدودسازی چاه های غیر مجاز، انجام شده یا نه، می افزاید: «راستش من دقیقا اطلاع ندارم، اما حتما این کارها انجام شده است. چرا که آبگیری بند در حال انجام است و هم اکنون بند گلستان پرآب است.» وی در خصوص زمان بازگشایی این مجموعه نیز با اظهار بی اطلاعی، توضیح میدهد: «این سوال را باید از مالک مجموعه که آستان قدس رضوی است بپرسید. آستان قدس رضوی می تواند تصمیم بگیرد این مجموعه، چه زمانی به روی شهروندان بازگشایی شود.»
آمادگی آستان قدس رضوی برای ایجاد منطقه گردشگری در بند گلستان
در ادامه برای پیگیری زمان دقیق بازگشایی بند گلستان و سرنوشت آن با «سید نظام الدین موسوی»، معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تماس می گیریم که توضیح میدهد: «مجموعه بندگلستان به عنوان یکی از مجموعههای موقوفاتی متعلق به آستان قدس رضوی، به علت موقعیت جغرافیایی مناسب، همواره مورد بازدید زائران، گردشگران و مجاوران شهر مشهد قرار داشته که به دلیل ضرورت استحکام و استانداردسازی، برای اقدام پیشگیرانه از هرگونه حوادث، از چند سال قبل در دست ترمیم و بازسازی قرار گرفته است. مهم است یادآوری کنم حفظ بستر و حریم بند گلستان، امری لازم است و بهره برداری از آب بند در راستای نیات واقف محترم، دستگاه متولی را بر آن داشت تا با همکاری سازمان ها و دستگاههای مربوط، اقدامات قابل توجهی برای مسدود کردن چاههای آب غیرمجاز در بستر و حومه بند گلستان و آزادسازی و رفع تصرف از حریم قانونی این بند به عمل آورد تا از تضییع حقوق موقوفه مطابق موازین شرعی و قانونی جلوگیری شود. رفع تصرف و آزادسازی حریم و بستر بند گلستان، زمینه ایجاد طرح گردشگری مناسب برای بهرهمندی عموم مردم و بازدیدکنندگان از فضای پیرامونی این مجموعه تاریخی با قدمت طولانی (متعلق به آثار تاریخی دوره تیموری) را فراهم میآورد.»
طرحهای پیشنهادی، در دست بررسی است
موسوی با اشاره به تعامل و همکاری آستان قدس رضوی با سازمانها و نهادهای مرتبط برای بهرهبرداری عمومی از منطقه بند گلستان، میگوید: «آستان قدس رضوی آمادگی دارد با همکاری دیگر نهادها، دستگاهها و مجریان مربوط و همچنین بخش خصوصی، بهمنظور بهرهمندی عموم مردم، زائران و مجاوران از فضای پیرامونی این موقوفه، برای ایجاد منطقه گردشگری در بند گلستان همکاری و تعامل سازنده و مطلوبی را به عمل آورد. البته هرگونه اقدام به منظور ایجاد منطقه گردشگری، تفریحی و دیگر کاربریهای لازم در اطراف اراضی متعلق به موقوفه بند گلستان، باید با رعایت حقوق موقوفه، عمل به نیات واقفین و رعایت موازین شرعی و قانونی صورت گیرد. به این منظور، از سال قبل طرح ایجاد منطقه گردشگری در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته و مراتب به فراخوان گذاشته شده است و طرح های پیشنهادی در مرکز سرمایه گذاری و مشارکت های آستان قدس رضوی در دست کارشناسی قرار دارد. تعیین حریم کیفی مناسب در بستر بند گلستان، تعیین تکلیفِ ساختمانها و اراضی که در بستر بند قرار گرفتهاند، آزادسازی اراضی محدوده بند گلستان و... از جمله مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه جدی دستگاهها و مسئولان مربوط، به ویژه شرکت آب منطقه ای خراسان قرار گیرد.»
مشخصات فنی و تاریخی بند گلستان
بند گلستان در فاصله ۸ کیلومتری غرب مشهد و ۵ کیلومتری شمال شرق طرقبه و پایان اراضی روستای گلستان، بر روی رودخانه گلستان احداث شده و از آثار دوره تیموری است که با تغییراتی، امروزه مورد استفاده قرار گرفته است. این بند از نوع سدهای وزنی به طول تاج 130 متر است و مصالح اصلی به کار رفته در این بنا، آجر و سنگ و ملاط مخلوط از آهک و شن و خاک است. دیواره سد در سمت سر آب و مخزن، عمودی و شاقولی است در حالی که در سمت پایاب، شیب تندی دارد. در واقع برای این که فشار آب مخزن پشت بند نتواند دیواره بند را خراب کند، طرف پایاب دیواره را شیب دار ساختهاند تا هر گونه فشاری را خنثی کند. در منابع موجود، ساختمان بند گلستان را به شاهرخ میرزا، گوهرشاد خاتون و در تعدادی از منابع به دوره صفوی نسبت دادهاند، اما با توجه به سند ارزشمندی که متن آن در کتاب «اسناد و مکاتبات تاریخی ایران از تیمورشاه تا شاه اسماعیل» درج شده است، ساختمان بند مربوط به دوران سلطان ابوسعید بن محمد است که در سال ۸۶۱ هـ.ق بعد از تصرف هرات به حکومت رسید. بر این اساس، تاریخ بنای سد میتواند به سالهای آخر حکومت سلطان ابوسعید میرزا برگردد. بند گلستان اکنون در وقف و مالکیت آستان قدس رضوی قرار دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در روزهای اخیر تصاویری از محل انبار خودروهای شرکت ایران خودرو خراسان در محدوده شهر جدید بینالود برای تحریریه خراسان رضوی ارسال شد؛ تصاویری که در آن ها می توان تعداد قابل توجهی خودرو را دید که دپو شده اند.
از همین رو خبرنگار خراسان رضوی با عزیمت به محل این کارخانه این موضوع را از نزدیک بررسی کرد و پس از آن برای دریافت پاسخ های مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان در خصوص دپوی این میزان خودرو در این کارخانه، با وی تماس گرفت.
بیژن زاهدی فرد درباره دلیل دپوی خودروها در انبارهای شرکت ایران خودرو خراسان به خراسان رضوی گفت: همه این خودروها فروخته شده و صاحبانشان مشخص است و به ازای هر روزی که در تحویل آن ها تاخیر داشته باشیم، باید به صاحبان آن ها جریمه پرداخت کنیم. ما نیز از شما بیشتر پیگیر این موضوع هستیم تا خودروهای مشتریان را هر چه زودتر به آن ها تحویل دهیم، چرا که این افراد یا خرید قطعی نکرده اند و مانده حساب دارند و با تحویل خودرو می توان مانده حساب آن ها را دریافت کرد یا خرید قطعی کرده اند
و ما ملزم به پرداخت جریمه در قبال آن ها هستیم، همچنین نگهداری خودروها در انبار نیز برای ما هزینه بر خواهد بود.
وی با تاکید بر این که نظارت ها بر عملکرد این شرکت توسط دستگاه های ذی ربط و نظارتی استان به شدت انجام می شود، افزود: به طور منظم باید یک شنبه صبح هر هفته موجودی خودرو و وضعیت ارسال هایمان در هفته گذشته را به همه نهادهای مربوط استان، از جمله بازرسی استان، استانداری و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اطلاع دهیم و حتی مدتی هم بازرسان سازمان صمت در محل شرکت حضور داشتند و از نزدیک بر فرایند فعالیت شرکت نظارت می کردند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان درباره علت تاخیر در ارسال خودروها از شرکت برای تحویل به مشتریان، گفت: در این زمینه دو علت وجود دارد که اولین آن وجود مشکلات در تامین قطعات است؛ چرا که قیمت تولیدات قطعه سازان هنوز اصلاح نشده است و وضعیت ارزی آن ها نیز باید مشخص شود و به همین دلیل، روند تولید را تا سقف مشخصی انجام می دهیم تا قطعات آن ها تامین و تکمیل شود و تحویل مشتریان دهیم.
وی افزود: تعدادی خودرو در پارکینگ فروش داریم که آماده ارسال است، اما مدتی بود که مشکلاتی در زمینه حمل و نقل جاده ای وجود داشت و به همین دلیل در دو هفته گذشته از این طریق حتی نتوانستیم یک خودرو هم ارسال کنیم و همین موضوع سبب شد که خودروهای تولید شده در انبار باقی بماند و از چند روز گذشته براساس تفاهم هایی که انجام گرفته، حمل خودروها دوباره آغاز شده است و امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی خودروهای قابل تحویل، به دست مشتریان برسد. امکان ترخیص تا 1100 دستگاه خودرو در روز وجود دارد؛ اما این موضوع منوط به تامین خودروبر مورد نیاز است.
زاهدی فرد ادامه داد: تعداد خودروبرهای فعال در کشور تنها حدود 1200 دستگاه است و برخی مواقع رانندگان این خودروها، به حمل ترانزیت خودروهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مقصد افغانستان و آسیای میانه وارد کشور می شود، اقدام می کنند و چون پرداخت ها به رانندگان در این زمینه به دلار است و به نسبت پرداختی های به ریال تا 7 برابر بیشتر بوده، اقبال آن ها به فعالیت در آن زمینه است و این گونه دست ما از خودروبرها برای تحویل خودروها خالی
می شود و حتی گاهی برای ما شرط می گذارند که فقط خودروهای به مقصد بندر عباس را حمل می کنیم.وی با بیان این که از طرفی با توجه به این که از 25 اسفندماه تردد خودروبرها در جاده ها
ممنوع می شود، از دو روز قبل این تاریخ هیچ ارسال خودرویی انجام نخواهد شد، به روش حمل دیگر اشاره کرد و گفت: از حمل به وسیله قطار هم استفاده می کنیم و روزانه حدود 100 دستگاه هم با قطار ارسال می شود، اما جدای از محدودیت های ارسال که تنها به دو شهر تهران و تبریز قطار ارسال دارد، هزینه های مضاعفی مانند پیاده سازی در این دو شهر و بارگیری مجدد و انتقال خودروها به شهرهای دیگر نیز وجود دارد.
بازرسی استان: به موضوع ورود می کنیم
صحبت های مدیرعامل ایران خودرو خراسان در خصوص ارائه گزارش به صورت هفتگی به دستگاه های نظارتی استان در حالی بود که وقتی موضوع را از رئیس کل بازرسی خراسان رضوی پیگیر می شویم، پاسخ دیگری دریافت می کنیم. حجت الاسلام حسن درویشیان در این باره گفت: در مقطعی این اتفاق می افتاد اما این که هر هفته آماری ارائه شود، فکر نمی کنم چنین باشد.
وی درباره دپو ی خودروها در انبار شرکت ایران خودرو نیز گفت: حدود 7 ماه پیش چنین موضوعی مطرح شد و بر همان اساس ما و مراجع قضایی به موضوع ورود کردیم، چندین هزار خودرو در انبار موجود بود که به دلیل کمبود قطعه در انبار مانده بود. در آن مقطع ورود به این موضوع انجام شد، اما پس از آن دیگر ورودی به این شکل نداشتیم و با توجه به تصاویری که شما می گویید ما به این موضوع نیز ورود می کنیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به رغم تجاری شدن موسیقی و توجه به این هنر نه به مثابه یک تخصص که به عنوان مهارتی سهل الوصول و ابزاری که به آسانی میتوان با آن به شهرت رسید، در چند سال اخیر شاهد ظهور خوانندگانی بوده ایم که در همین فضا با همت و البته تخصص و تجربه کافی در زمینه موسیقی به تولید آثار اصیل ایرانی پرداخته اند.
«وحید تاج»، خواننده جوان دزفولی یکی از مصادیق این حوزه است. او در سال های فعالیت خود، از جذابیتهای سلبریتی شدن چشم پوشیده و از گام برداشتن به سمت موسیقیهای عامهپسند پرهیز کرده است.
این جوان هنرمند، آواز را نزد استادانی همچون محمدرضا شجریان و پدرش علیرضا تاج آموخته و این روزها عمده اجراهایش با «کیوان ساکت» نوازنده برجسته خراسانی است. به استناد همین معاشرت های حرفه ای، در صحبت هایش هم بر اصالت هنرمند و تاثیر این موضوع بر کارنامه حرفه ای او، تاکید می کند.
«تاج» دانش آموخته در مقطع کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد آهنگ سازی از دانشگاه سوره تهران است و تاکنون در جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی افتخارات زیادی کسب کرده است.
با این هنرمند جوان و خوش آتیه از هنر موسیقی اصیل می گوییم و دغدغه هایش را درباره سطح سلیقه مخاطب می شنویم:
موسیقی مان تجاری شده است
با «تاج» از همان ابتدای صحبت، از خطر تجاری شدن موسیقی می گوییم و او نیز دلنگرانی هایش برای این هنر را مطرح می کند و می گوید: تصور کنید تلویزیونتان را روشن میکنید و با تبلیغ کالایی مواجه میشوید که همه میدانند برای سلامتی مضر است اما وقتی آن کالا برای 80 میلیون نفر پخش میشود، به پشتوانه این تبلیغات میتواند سطح گستردهتری از اطلاع رسانی را نیز در جامعه داشته باشد. مثلا، در سطح شهر بیلبورد بزند، در فضای مجازی صفحات اختصاصی داشته باشد و... . از طرفی، چون اعتماد مردم به رسانه ملی بالاست، در نتیجه دیگر مضرات آن کالای مخرب را در نظر نمیگیرند.
وی ادامه می دهد: در حوزه موسیقی نیز رسانه ملی عملکرد مشابهی داشته است. وقتی در فلان برنامه پر مخاطب تلویزیون میبینیم از خوانندهای دعوت میشود که مهارت و سواد کافی در زمینه موسیقی ندارد اما پرمخاطب بودن برنامه قرار است بستری شود تا او برای خودش شهرتی به هم بزند، باید نگران بشویم چون این فضای مساعد باعث می شود مردم نیز به راحتی او و کارش را با هر سطح کیفیتی، بپذیرند. همین موضوع، به نظر من، یک مصداق از تجاری شدن هنر موسیقی است.
این هنرمند جوان متذکر می شود: این روند به ضرر کسانی است که دغدغه هنر و فرهنگ اصیل ایرانی را دارند و بدون هیچ چشم داشتی در این حوزه فعالیت میکنند اما متاسفانه هنرشان دیده نمیشود. نقد جدی من به رسانه ملی، همین بها ندادنش به موسیقی اصیل ایرانی است؛ موسیقی که معرف فرهنگ و سنتهای خودمان است.
از صدا و سیما گلایه دارم
او با صراحت بیشتری نقدهایش به رسانه ملی در حوزه هنر موسیقی را بیان می کند: من هیچ خردهای به عزیزانی که در ژانر پاپ فعالیت میکنند نمیگیرم. آن ها هنرمندند و برای ارائه هنر به مردم سرزمینشان زحمت میکشند. گلایه من به صدا و سیماست که بین فعالان در زمینه موسیقی پاپ و سنتی توازن برقرار نمیکند. عمدتا میبینیم که تیتراژ سریالهای تلویزیونی را خوانندگان پاپ میخوانند. این در نوع خودش اصلا بد نیست. اما حرف من این است که برقراری توازن در این حوزه ضروری است. رسانه ملی باید با بها دادن به موسیقی سنتی، در مسیر معرفی این هنر اصیل ایرانی به مردم کشورمان و به ویژه نسل های جوان تر تلاش کند.
تاج خاطر نشان می کند: این برای فرهنگ ما پسندیده نیست که مردم مان با موسیقی سرزمین خودشان مانوس نباشند. متاسفانه این تلقی اشتباه وجود دارد که مسائل عمده کشور صرفا در حوزه های کلان اقتصادی، سیاسی و اجرایی متمرکز هستند و بخشی از مسائل مرتبط با حوزه مثلا هنر، لوکس تلقی می شود اما اهمیت این موضوعات کم نیست و بخشی از فرهنگ ما از دل این مباحث ساخته می شود.
خوانندگان یک شبه، ابزار پول سازی اسپانسرها
بخش بعدی اظهارات این خواننده جوان و موفق کشورمان بر کیفیت عملکرد شبکه توزیع محصولات هنری استوار است. او از اقداماتی که در این حوزه برای چهره سازی و سلیقه سازی انجام می شود، انتقاد می کند و می گوید: این اقدامات اصولا پایدار نیست، کسانی که صرفا با برندسازی های شخصی و تبلیغات چندین میلیاردی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی آن چنانی در پایتخت و شهرستانها به دنبال کسب شهرت هستند، خیلی زود از حافظهها پاک میشوند. هنری ماندگار است که در بطنش محتوای ارزشمندی به مخاطب عرضه کند. اما به هرحال به خاطر وجود افرادی که با موسیقی تجارت میکنند، هر از چندگاهی شاهد ظهور مدعیان دروغین در زمینه موسیقی هستیم. به عقیده من این افراد از این طریق به شهرت میرسند تا بعدها وسیله تولید پول برای اسپانسرها باشند.
فضای مجازی و خطر ترویج صورت مبتذلی از هنر
تاج نقبی هم می زند به نقش فضای مجازی در هویت بخشی به موسیقی های بی هویت و بیان می کند: فضای مجازی هرقدر که حسن و مزیت داشته باشد، به همان اندازه نیز آسیب تولید می کند. به عنوان نمونه کسی که حتی هنرمند هم نیست، یک رسانه در اختیار دارد که میتواند به راحتی از اتفاقات روزمرهاش ویدئو و تصویر بگیرد، منتشر کند و آرام آرام به شهرت برسد. بعد از این شهرت در جهت رویکردهای منفی استفاده کند. برای مثال در جمعهای دوستانه به او تلقین شده که صدای خوبی دارد، پس با انتشار یک ویدئو از خودش درحال آواز خواندن شکل مبتذلی از هنر را به مخاطبش عرضه می کند.
وی تاکید می کند: ضمن این که امروزه با پیشرفت فناوری و ابزار، هرکسی برای خودش یک استودیوی خانگی دارد و به راحتی با صداسازی رایانهای، بدون این که نیاز به نوازنده داشته باشد اثر فاقد اعتبار موسیقایی تولید میکند. پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از فضای مجازی در نوع خودش اصلا بد نیست. نکته آسیبزا این جاست که متاسفانه بعضی از ما از شیوه درست استفاده از آن آگاهی نداریم.
این خواننده موسیقی ایرانی بر این باور است که؛ «متاسفانه به هنر به مثابه یک علم یا یک تخصص توجه نمیشود مسئلهای که باعث میشود افراد باب خوانندگی را به بهانه کسب شهرت گشوده ببینند و این تصور غلط برای آن ها به وجود بیاید که میتوانند با اندک استعداد یا حتی بدون هیچ استعدادی به عرصه خوانندگی ورود کنند. درحالی که همان طور که یک پزشک برای متخصص شدن سال ها تلاش میکند و سختی و دشواری متحمل می شود، یک موسیقیدان و خواننده نیز باید برای رسیدن به درجه اعتبار، سال ها تمرین کند و زحمت بکشد و از همه
مهم تر، اصول این حوزه را بداند و بیاموزد.»
امیدوارم در آینده بگویند: به هنر کشورش خدمت کرد
این هنرمند که دارنده مقام اول آواز در هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران(1395) است، جایی به مفهوم هنر می پردازد و می گوید: هنر در هر شکلی که باشد مهم ترین رسالت اش تلطیف روح انسانهاست. برای مثال همین طرحها و نقشهایی که با آغاز هرسال روی دیوارهای شهر تازه میشوند، المانها، پارکها و گل کاریهایی که در سطح شهر میبینیم، همه برای این است که روح ما را حتی برای لحظهای از روزمرگیهای کسالت آورمان دور کند. تصور کنید اگر این ها وجود نداشت، چقدر چشم مردم شهر آزار میدید. در زمینه موسیقی نیز همین طور است. موسیقی شکل بارزی از هنر است و نوع مطلوب و درست آن روح انسان را تغذیه میکند.
تاج، بر اهمیت آموزش در حوزه موسیقی تاکید می کند و این مهم را بر ارتقای سلیقه جامعه نیز موثر می داند و یادآور می شود: خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات خوبی در زمینه آموزش موسیقی در مراکز آزاد هستیم. این که نه تنها نوجوانان و جوانان به یادگیری موسیقی در سبکهای مختلف اشتیاق نشان میدهند، بلکه در خانوادهها هم زمینه ای فراهم شده تا کودکان از سنین پایینتر امکان یادگیری موسیقی را داشته باشند.
وی خاطر نشان می کند: به نظرم امروزه ظرفیتهایی در معرفی موسیقی در فضای مجازی به وجود آمده که حداقل شناخت و آگاهی در این زمینه را از مخاطب می خواهد و با توجه به گستره وسیع استفاده از شبکههای مجازی افراد خواه ناخواه به یادگیری و آشنایی با سازها و سبکهای مختلف موسیقی روی میآورند.
حرف آخر ما با تاج از «امید» است. او بیان
می کند: امیدوارم در آینده در زمره کسانی قرار گیرم که به هنر و موسیقی ملی کشور خدمت کردهاند و آرزو میکنم که حتی اگر یک اثرم در ذهن مخاطبان ماندگار شد، از من به نیکی یاد کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه درباره بازداشت یک آمریکایی در مشهد گفت: دستگیری وی به دلیل شکایت شاکی خصوصی است و مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح نیست.حسین پناهی آذر در بخشی از گفت و گوی تفصیلی با ایسنا در پاسخ به این سوال که چندی پیش در رسانهها خبری مطرح شد که یک نظامی سابق آمریکایی در مشهد بازداشت شده است، وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیهای این موضوع را تأیید کرد و همچنین پس از مدتی نقل قولی از سوی مقامات قضایی مطرح شد که این آمریکایی در ایران شاکی خصوصی دارد؛ آیا شما در جریان آخرین وضعیت وی هستید، گفت: قسمت اول را باید اصلاح کنم. وی نظامی آمریکایی نیست. یعنی در واقع آمریکایی است، ولی نظامی نیست، او سالهاست که به ایران به صورت شخصی تردد داشته است، چرا که گویی دوستانی در ایران دارد. دستگیریاش نیز مربوط به اخیر نیست. حدود شش تا هفت ماه پیش این دستگیری رخ داده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا در پرونده وی مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح است، گفت: تا آن جا که اطلاع داریم دستگیری او به دلیل شکایت شاکی خصوصی است، مسائل امنیتی و جاسوسی نیز مطرح نیست و همان موقع که وی دستگیر شد بر اساس مقررات بینالمللی و کنوانسیون وین، دستگیری این فرد به سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران گزارش شد.معاون ایرانیان و امور مجلس وزیر امور خارجه درباره صدور حکم برای این آمریکایی هم گفت: هنوز حکم قطعی برای وی صادر نشده و طبیعی است که اتباع خارجی نیز در ایران وقتی شاکی خصوصی داشته باشند، باید دوره معمول رسیدگی قضایی را طی کنند.وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی دفاتر کنسولی ایران و عربستان پس از توافق اخیر بین دو کشور اظهار کرد: اجرایی نشدن این موضوع به رفتار طرف مقابل یعنی عربستان باز میگردد. در توافقی که دو کشور با یکدیگر داشتند، قرار شد که دفتر کنسولی ایران در جده فعال شود و ما حتی در این زمینه مسئول دفتر خود را معرفی کردیم ولی آن ها
تاکنون ویزایی صادر نکردهاند. عربستان نیز در همان ابتدا مطرح کرد که دفتر کنسولیشان را در مشهد ایجاد کنند که ما با آن مخالفت نکردیم، ولی هنوز اقدامی عملی از سوی آن ها انجام نگرفته است و همچنان پیگیر هستیم که این زمینه فراهم شود که دفاتر کنسولی ایجاد شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو شورای شهر مشهد گفت: به شما وعده میدهیم در سال 98، شهر را به کارگاه عمرانی تبدیل کنیم، هشت پروژه شامل تقاطع غیر همسطح و بزرگراه با اعتباری بیش از 300 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته که در سال 99 افتتاح خواهد شد، همچنین هم اکنون بخش زیادی از مطالبات به بانکها پرداخت شده است. به گزارش ایسنا، بتول گندمی، در جلسه مشترک انجمن اسلامی مهندسان ایران شاخه خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از کارهایی که درسال 98 انجام خواهیم داد، ورود به عرصه محلات است که اتفاقی بی سابقه است و در نظر داریم 154 محله را پای کار بیاوریم و به مشکلات آن ها رسیدگی کنیم. وی تصریح کرد: از دیگر فعالیتهای انجام شده ایجاد کارگروه شفافیت برای جلوگیری از فساد است. ما به دنبال مچگیری و زندانی کردن کسی نیستیم بلکه معتقد به سالم سازی سیستم هستیم و همزمان با فعالیت دستگاههای قضایی، تمام اطلاعات املاک شهروندان را در اختیار همه قرار دادیم و سامانه فاش را راهاندازی کردیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده کوی گلستان واقع در مرکز شهر سبزوار با وجود ظرفیتهای بسیار خوب برای جذب گردشگر همچنان بلاتکلیف مانده است. به گزارش خراسان رضوی، کوی گلستان محلهای کوچک با اهالی خونگرم در قلب و مرکز شهر تاریخی سبزوار است که برای دیدن بافت فرسوده، خانههای در حال تخریب و نبود امکانات رفاهی مطلوب در این محله باید چندین پله پایین تر از سطح شهر قدم بگذاریم. بافت فرسوده کوی گلستان به وسعت هشت هکتار و با سکونت جمعیتی بیش از چهار هزار نفر سال هاست که مورد بیتوجهی مسئولان شهری قرار گرفته است و هم اکنون حدود 70 واحد خراطی و آهنگری در بازار سنتی این محله فعال است که در صورت به سازی و مرمت کوی گلستان علاوه بر توسعه کسب و کار اهالی، سبب رونق گردشگری نیز میشود. کوی گلستان سبزوار گنجینه ارزشمندی از هنر و صنایع دستی و فرهنگ کار و تلاش است و اهالی این محله چشم انتظار اقدام جهادی مسئولان شهری برای سامان دهی و به سازی هستند.
شهرداری سبزوار در کوی گلستان کوتاهی کرده است
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی سبزوار در خصوص مشکلات اهالی کوی گلستان به خراسان رضوی گفت: در داستان کوی گلستان همه ما مقصر هستیم و نباید توپ را در زمین دیگری بیندازیم و باید در خصوص مشکلات کوی گلستان پاسخ گو باشیم. مسعود پسندیده با بیان این که طی پنج سال اخیر پیگیر مشکلات اهالی کوی گلستان سبزوار بوده ام، افزود: بنده به عنوان عضو شورای اسلامی شهر سبزوار به میراث فرهنگی کاری ندارم و با شهرداری سبزوار کار دارم. شهرداری سبزوار در خصوص کوی گلستان کوتاهی کرده است و کسانی که مخالف صحبتهای بنده هستند، هنگام بارش باران به محله کوی گلستان مراجعه کنند. وی ادامه داد: هیچ کدام از معابر این محله در شأن یک کوچه در محدوده خیابان اصلی شهر نیست و همچنین کوتاهی شهرداری سبزواردرخصوص جمع آوری زبالههای اهالی کوی گلستان مشهود است. وی بیان کرد: در گذشته پارک کوچکی در محله کوی گلستان وجود داشت ولی متاسفانه شهرداری سبزوار آن را اجاره داده و مانع استفاده اهالی از پارک شده است. پسندیده تاکید کرد: مدیران شهری از گذشته تاکنون در خصوص کوی گلستان کوتاهی کرده اند و شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار باید وظیفه خود را در خصوص کوی گلستان ادا کنند. وی گفت: در بازآفرینی، به سازی و نوسازی کوی گلستان موضوع تملک و تخریب این محله رد شده و هیچ فردی با این اقدام موافق نیست ولی میتوانیم به موضوع بازآفرینی ورود کنیم. این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: اگر بتوانیم در کوی گلستان تنها یک معبر را اصلاح کنیم، اهالی برای بازآفرینی پای کار میآیند. پسندیده با بیان این که در دوران دکتر طالبی شهردار سابق سبزوار به دنبال این بودیم که سرای معمارزاده واقع در کوی گلستان خریداری شود ولی اکنون بلاتکلیف مانده است، افزود: اگر سرای معمار زاده به صورت کامل از سوی شهرداری سبزوار تملک شود، رونق و توسعه کوی گلستان را به دنبال دارد ولی متاسفانه این موضوع جزو اولویتهای فعلی شهرداری نیست. وی با اشاره به جایگاه گردشگری کوی گلستان سبزوار، تاکید کرد: اگر مهمانی به شهرستان سبزوار مراجعه کند، پیشنهاد میکنم از کوی گلستان بازدید کند چراکه این محله جاذبه گردشگری بیشتری نسبت به دیگر آثار تاریخی این شهر دارد ولی باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. پسندیده گفت: در کوی گلستان با بافت زنده مواجه هستیم و هنری در این محله وجود دارد که در جهان کم نظیر است و پس از گذشت چندین سال پیشرفت فناوری در این محله کسانی حضور دارند که با زوربازو، آهن گداخته و پتک، میخ و داس میسازند بنابراین این مجموعه سبزوار بینظیر است. رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار نیز گفت: مشکلات کوی گلستان و دیگر محلات شهر سبزوار باید به صورت علمی بررسی و پیگیری شود و اگر هر کسی در خصوص کوی گلستان نظری دهد، نظرات سلیقهای نمی تواند برای این محله کارساز و موثر باشد. علی اکبر فروغی افزود: مطالعات علمی کوی گلستان از سوی دانشگاه حکیم سبزواری در دست انجام است و پس از بررسیهای علمی برای اجرایی شدن باید به مدیران شهری منتقل شود. وی بیان کرد: درباره کوی گلستان سبزوار باید نگاهی گردشگری با حفظ قابلیتهای میراث فرهنگی داشته باشیم و به صورت کارشناسی و علمی از لحاظ تاریخی، میراث فرهنگی و تاریخی تصمیم گیری کنیم.
مخالفت میراث فرهنگی با طرح تخریب و بازسازی شهرداری در کوی گلستان
معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار نیز با اشاره به طرح تفصیلی این شهر به خراسان رضوی گفت: در این طرح تخریب معابر کوی گلستان پیشبینی شده چراکه خیابانها و معابر 12 متری، 10 متری و 8متری دارد. مرتضی احمدی با بیان این که طرح شهرداری سبزوار در خصوص کوی گلستان تخریب و بازسازی است، افزود: برای بازگشایی کوچه ها، بنا باید تخریب شود و در نقشه طرح تفصیلی این گونه پیش بینی شده اما میراث فرهنگی اعلام کرده است که به دلیل اهمیت خاص کوی گلستان امکان تخریب و بازسازی در این محله وجود ندارد. وی ادامه داد: میراث فرهنگی در خصوص کوی گلستان به دنبال ارائه طرح مرمت و نوسازی است و در طرح میراث فرهنگی کوچههای کم عرض تخریب نمی شود و اجازه تعریض وجود ندارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون طرح میراث فرهنگی در خصوص کوی گلستان ابلاغ شده است یا خیر؟ گفت: میراث فرهنگی در یک سال گذشته قرارداد را منعقد کرده ولی تاکنون این طرح را به شهرداری سبزوار ابلاغ نکرده و تا زمانی که طرح ابلاغ نشود، براساس طرح تفصیلی در این محله اقدام میکنیم. احمدی افزود: متاسفانه ساکنان کوی گلستان به دلیل ارائه نشدن طرح میراث فرهنگی در بلاتکلیفی به سر میبرند. وی یادآور شد: در طرح میراث فرهنگی ساکنان این محله برای نحوه ارائه خدمات همانند اورژانس، آتش نشانی و ... با مشکل مواجه میشوند و مسئولان میراث فرهنگی باید به این موضوع توجه داشته باشند.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار نیز به خراسان رضوی گفت: اهالی کوی گلستان فرهنگی خاص دارند که باید همگی در کنار یکدیگر زندگی کنند. محسن برآبادی با اشاره به طرح شهرداری سبزوار برای کوی گلستان، افزود: این طرح تعداد زیادی از ساکنان این محله را در شهر پخش میکرد و همچنین در این طرح مقرر شده بود که در مدت مشخص خیابان اسرار مسدود شود که این کار امکان پذیر نیست. وی با تاکید بر این که طرح شهرداری سبزوار برای سامان دهی کوی گلستان قابلیت اجرایی نداشته و میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت کرده است، ادامه داد: همچنین با اجرای طرح بازسازی و بازآفرینی شهرداری سبزوار کل محله را با خاک یکسان و به ساختمانها و مجتمعهای تجاری و مسکونی تبدیل میکرد ولی کوی گلستان باید با همان فرهنگ فعلی و آداب و رسوم حفظ و به سازی شود. سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار کوی گلستان را یکی از قابلیتهای ویژه گردشگری در سبزوار دانست و بیان کرد: میراث فرهنگی نیز برای سامان دهی کوی گلستان طرحی در دستور کار قرار داده و هم اکنون در حال انجام مطالعات است و با مطالعات مشخص میشود که ما چقدر حق مداخله در این محله را داریم. برآبادی افزود: با توجه به حساسیت محله و فرهنگ حاکم متاسفانه تاکنون فردی به عنوان مشاور برای طرح گرفته نشده ولی قراردادی به زودی منعقد میشود تا مطالعات اولیه در کوی گلستان سبزوار را انجام دهیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پروژه بازی در مدارس، یکی از پروژه های جدید آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود. 30 دی ماه جاری اولین گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مدیران کل 10 استان که مجری این طرح هستند و به صورت آزمایشی این طرح را اجرا می کنند، در وزارتخانه با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. البته سید محمد بطحایی قبل تر از آن اعلام و تاکید کرده بود که برای جذابیت بیشتر و نشاط و شادابی در مدارس، اتاق های بازی راه اندازی شود. اتاق های بازی ویژگی ها و اهدافی دارد و چند دستگاه و معاونت در این زمینه دخیل و مهم ترین بال های این طرح، معاونت آموزش ابتدایی، معاونت تربیت بدنی و سلامت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. استان های تهران، سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان و قزوین 10 استانی هستند که به صورت داوطلبانه این طرح را اجرا می کنند و اتاق بازی در 100 مدرسه استان های مذکور راه اندازی می شود. از نکات قابل تامل این طرح توجه به مناطق کم برخوردار است چرا که این طرح در تمامی مدارس استان و نه فقط مناطق برخوردار، راه اندازی و از مدارس روستایی مستقر هم انتخاب می شود. آموزش و پرورش خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های پیشتاز در راه اندازی این طرح و ناحیه 3 مشهد به عنوان دبیرخانه استانی پروژه، حدود دو هفته پیش اتاق بازی را در دبستان دخترانه ربابه اکبرزاده راه اندازی کرده اند. همین موضوع بهانه ای شد تا بازدیدی داشته باشیم از اولین اتاق بازی که در مدارس مشهد راه اندازی شده است. حدود ساعت 10 صبح به مدرسه اکبرزاده می رویم. اتاق نسبتا بزرگی را در این مدرسه به بازی فکری دانش آموزان اختصاص داده اند و دانش آموزان در گروه های 5-6 نفره مشغول بازی های فکری مختلف هستند. با چند نفرشان هم صحبت می شویم. یسنا، سارینا، شبنم و ستایش که بازی با اعداد را با استفاده از جدول ضرب و تقسیم و چندین صفحه و مهره انجام می دهند، از ساعاتی که در این اتاق به سر می برند ابراز خوشحالی می کنند. در طرف دیگر اتاق، چند دانش آموز با استفاده از طناب می خواهند سازه هایی را روی هم قرار دهند. مهدیه می گوید: اسم این بازی تعادل است و ما باید سازه ها را به وسیله طناب روی هم قرار دهیم تا تمرکزمان زیاد شود. اما در طرف دیگر اتاق چند دانش آموز، لباس حیوانات مختلف را پوشیده اند و در خصوص اطلاعات علمی این حیوانات با یکدیگر صحبت می کنند.
در جای جای اتاق بازی فکری که برای دانش آموزان این دبستان راه اندازی شده، می توان نشاط و سرزندگی دانش آموزان و یادگیری دلچسبی را که با چاشنی بازی به دانش آموزان ارائه می شود، دید؛ آموزش هایی که لذت یادگیری آن در رفتار و عملکرد دانش آموزان نیز به وضوح دیده می شود.
10 استان، 1000 مدرسه
بعد از بازدید از اتاق بازی، با معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 مشهد به عنوان مدیر این پروژه در استان گفت و گو می کنیم. مهران فر با اشاره به این که در مجموع 1000 مدرسه مجری این پروژه هستند و از تاریخ پیشنهاد طرح، به مرور استان های مختلف اتاق بازی را راه اندازی می کنند، اظهار می کند: در استان ما نیز 100 مدرسه در 26 شهرستان، مجری این طرح خواهند بود که 44 مدرسه در مشهد است و طی دو هفته اخیر، مراسم افتتاح نمادین اتاق بازی با حضور معاون و مدیر کل استان برگزار شد. به مرور 100 مدرسه تجهیز و آماده و اقدامات مختلف برای اجرای بهتر این پروژه انجام می شود. این 100 مدرسه قرار است تا پایان سال تحصیلی تجهیز شوند.
از او درباره هزینه های احتمالی راه اندازی این اتاق و تجهیزات لازم برای آن سوال می کنیم که پاسخ می دهد: ظاهرا قرار است اعتبار جداگانه ای برای تجهیز مدارس اختصاص داده شود که البته اعتبار ناچیزی خواهد بود اما تاکید وزارت این است که با استفاده از مشارکت های مردمی، خیران، انجمن اولیا و مربیان و توسط ایده های معلمان و دانش آموزان، دست سازه هایی تعبیه شود که این دست سازه ها اسباب بازی هایی برای یادگیری دروس و ساعات مختلف تربیتی است و تاکید بر این نیست که اسباب بازی هایی لوکس و گران قیمت خریداری و به صورت نمایشی در اتاق های بازی ارائه شود بلکه هدف این است که با اندک هزینه و ساده ترین وسیله و ابزار، این کار انجام شود.
دست سازه هایی از جنس نوآوری
وی می افزاید: در این مدرسه ما از دست سازه های بچه ها کمک گرفتیم و اسباب بازی هایی را که نیاز نداشتند، به شکل های مختلف و با فکر خودشان به بازی تبدیل کردیم، در مجموع هزینه ای که تاکنون شده 250 هزار تومان است البته برای تامین هزینه ها، معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش نیز کمک هایی کرده است.
مهران فر در خصوص اهداف این طرح نیز یادآور می شود: یکی از اهدافمان این است که به معلمان که مجری اصلی طرح هستند، ایده بدهیم که اگر می خواهند یاددهی بهتری داشته باشند و خلاقیت را در دانش آموزان نهادینه کنند، از ذات کودک که همان بازی کردن است، در این سن استفاده کنند. به همین دلیل این بازی روشی کمک کننده برای یادگیری خواهد بود و کلاس هم از جذابیت برخوردار می شود. از دیگر اهداف این طرح، افزایش نشاط و شادابی دانش آموزان در مدرسه، کاهش استرس، افزایش انگیزه دانش آموزان در کلاس درس، تسهیل فرایند یادگیری با استفاده از ظرفیت های بازی و... است.
تاکید بر افزایش خلاقیت دانش آموزان
سعیدی مدیر مدرسه اکبرزاده نیز اشاره ای به استقبال دانش آموزان و اولیا از این طرح می کند و می گوید: در این دوره بچه ها به شدت به فضایی برای بازی کردن نیاز دارند تا انرژی شان تخلیه شود و بدون استرس از درس لذت ببرند. این طرح خشکی فضای کلاس را از بین می برد و هدف فقط بازی کردن صرف نیست، بلکه آموزش و خلاقیت دانش آموزان نیز لحاظ می شود. تا امروز دانش آموزان و والدینشان از اتاق بازی استقبال کرده اند.
در ادامه نرگس ثالث، معاون آموزشی مدرسه نیز می گوید که دانش آموزان در هفته از 25 ساعت، یک ساعت را در اتاق بازی می گذرانند. وی می افزاید: البته ما ساعات خالی هم داریم و دانش آموزان در این زمان هم می توانند از اتاق بازی استفاده کنند. همزمان که معلم تدریس دارد به اتاق بازی نیز می روند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.