تکبر، این است که مردم را تحقیر کنی و حق را خوار شماری.
الکافی(ط-الاسلامیه)، ج2، ص310
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
الهی، وای بر آن که در شب قدر فرشته بر او فرود نیامده با دیو همدم و همنشین گردد!
الهی، یقینم را زیاد گردان و اضطرابم را به اطمینان مبدّل کن و آنی را که در آخر خواهی کنی در اول کن، که شفاعت آخرین از آنِ ارحم الرّاحمین است.
الهی، دل خوش بودم که گاهی گریه سوزناک داشتم و دانه های اشک آتشین می ریختم، ولی این فیض هم از من بریده شد که بیم زوال بصر است و امور مهمی که در آن ها امتثال فرمان توست در نظر. ولی بارالها، عاشق نگرید چه کند و بنده فرمان نبرد چه کند؟
الهی، مرا در سایه خاتم صلی ا... علیه و آله داشتی، که تو را یابم و بندگانت را دریابم؛ شکر این موهبت چگونه گذارم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه نمایشی نابینایان «اقیانوس» اولین گروه تئاتر در مشهد است که همه اعضای آن بچه های کم بینا و نابینا هستند. در سال 93 با حمایت زنده یاد «رضا جوان» پیش کسوت تئاتر مشهد در مجتمع خدمات بهزیستی شهید جلیلیان کارمان را شروع کردیم و در ادامه راه دیگر هنرمندان تئاتر مشهد هم یار و همراه ما شدند تا گروه «اقیانوس» قوت بگیرد و حالا به جایی رسیده ایم که فکر می کنم، تنها گروه نمایشی فعال کشور با هنرمندی نابینایان هستیم. طی این سال ها در جشنواره های مختلفی شرکت کردیم و بچه های گروه جوایز متعددی کسب کردند که شاید مهم ترین آن انتخاب به عنوان اثر برگزیده تئاتر منطقه ای کویر در سال 94 است. هدف ما از حضور روی صحنه تئاتر مشخص است، می خواهیم دیده و شنیده شویم، می خواهیم نگاه مردم و مسئولان را به سوی نابینایان بکشانیم. این هدف ماست، اما برای تحقق آن مشکلات و درد دل های زیادی داریم. درگیری شبانه روزی برای گرفتن مجوزها، دشواری ایاب و ذهاب هنرمندان نابینا، نداشتن جای تمرین مناسب و ... . در این راه البته عزیزانی یار و همراه ما بوده اند، همچون مسئولان بهزیستی و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، اما توقع زیادی نیست اگر بخواهیم دیگر مسئولان هم بیشتر به ما توجه کنند و درد دل های ما را بشنوند. گروه «اقیانوس» این شب ها خوانشی را در تماشاخانه اشراق روی صحنه برده است، اثری با موضوع مذهبی و درباره حضرت زهرا(س). این شب ها ساعت 18 در تماشاخانه اشراق، حدفاصل هاشمیه 20 و 22 میزبان شما هستیم. در این اثر، علاوه بر من، علیرضا منفردیان، حسن خوش هیکل، محمد امین بامری، حجت قلی زاده، فائزه محمد آبادی، لاله فاضلی، عاطفه محمد آبادی، عفت بیات و حکیمه زحمتکش دیگر هنرمندان روشندل گروه اقیانوس هستند و در کنار ما هنرمندان بینا، آتوسا سلیمانی، ایمان سلیح، احمد باقری یزدی، نجمه چلنگر، مهلا بهاری، لیندا شایسته، حسین عابدی و مهسا افشارزاده نیز ایفای نقش می کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
هرگز از سختی و رنج های زمانه ننالیده بودم و در برابر گردش دوران چهره در هم نکشیده بودم جز آن هنگام که کفش هایم پاره شد و توان مالی نداشتم که برای خود کفشی تهیه کنم. با همین وضع با کمال دلتنگی به مسجد جامع کوفه رفتم. کسی را آن جا دیدم که پا ندارد. خدا را شکر گفتم و بر نداشتن کفش صبر کردم.
مرغ بریان به چشم مردم سیر
کمتر از برگ تره بر خوان است (۱)
وان که را دستگاه و قوَت نیست (۲)
شلغم پخته مرغ بریان است
۱_ تره: سبزی _ خوان: سفره
۲_ دستگاه: ثروت
حکایت های گلستان سعدی به قلم روان
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- پیروزی محرومان قطعی است. دل نگرانی ما از خودخواهی آدمی است که می خواهد به چشم خود شاهد پیروزی باشد.
پیروزی رؤیت خواهد شد حتی اگر در کاسه چشم های من و تو گیاه روییده باشد!...
هزاردستان – کارگردان: علی حاتمی
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حرف از خداحافظی زدن آسان است. باور کردن است، خداحافظی است که کار را سخت می کند. اگر باور نکنی رفتن آدمها را، اگر باور نکنی این "خداحافظی " که میگویند، واقعی است، هزاری هم که بگویند "خداحافظ "، هستند، تمام نمیشوند. با وجود جای خالی شان که قرار است تا همیشه بماند.
این هیولا تو را دوست دارد – نویسنده: لیلی مجیدی
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به رغم تجاری شدن موسیقی و توجه به این هنر نه به مثابه یک تخصص که به عنوان مهارتی سهل الوصول و ابزاری که به آسانی میتوان با آن به شهرت رسید، در چند سال اخیر شاهد ظهور خوانندگانی بوده ایم که در همین فضا با همت و البته تخصص و تجربه کافی در زمینه موسیقی به تولید آثار اصیل ایرانی پرداخته اند.
«وحید تاج»، خواننده جوان دزفولی یکی از مصادیق این حوزه است. او در سال های فعالیت خود، از جذابیتهای سلبریتی شدن چشم پوشیده و از گام برداشتن به سمت موسیقیهای عامهپسند پرهیز کرده است.
این جوان هنرمند، آواز را نزد استادانی همچون محمدرضا شجریان و پدرش علیرضا تاج آموخته و این روزها عمده اجراهایش با «کیوان ساکت» نوازنده برجسته خراسانی است. به استناد همین معاشرت های حرفه ای، در صحبت هایش هم بر اصالت هنرمند و تاثیر این موضوع بر کارنامه حرفه ای او، تاکید می کند.
«تاج» دانش آموخته در مقطع کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد آهنگ سازی از دانشگاه سوره تهران است و تاکنون در جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی افتخارات زیادی کسب کرده است.
با این هنرمند جوان و خوش آتیه از هنر موسیقی اصیل می گوییم و دغدغه هایش را درباره سطح سلیقه مخاطب می شنویم:
موسیقی مان تجاری شده است
با «تاج» از همان ابتدای صحبت، از خطر تجاری شدن موسیقی می گوییم و او نیز دلنگرانی هایش برای این هنر را مطرح می کند و می گوید: تصور کنید تلویزیونتان را روشن میکنید و با تبلیغ کالایی مواجه میشوید که همه میدانند برای سلامتی مضر است اما وقتی آن کالا برای 80 میلیون نفر پخش میشود، به پشتوانه این تبلیغات میتواند سطح گستردهتری از اطلاع رسانی را نیز در جامعه داشته باشد. مثلا، در سطح شهر بیلبورد بزند، در فضای مجازی صفحات اختصاصی داشته باشد و... . از طرفی، چون اعتماد مردم به رسانه ملی بالاست، در نتیجه دیگر مضرات آن کالای مخرب را در نظر نمیگیرند.
وی ادامه می دهد: در حوزه موسیقی نیز رسانه ملی عملکرد مشابهی داشته است. وقتی در فلان برنامه پر مخاطب تلویزیون میبینیم از خوانندهای دعوت میشود که مهارت و سواد کافی در زمینه موسیقی ندارد اما پرمخاطب بودن برنامه قرار است بستری شود تا او برای خودش شهرتی به هم بزند، باید نگران بشویم چون این فضای مساعد باعث می شود مردم نیز به راحتی او و کارش را با هر سطح کیفیتی، بپذیرند. همین موضوع، به نظر من، یک مصداق از تجاری شدن هنر موسیقی است.
این هنرمند جوان متذکر می شود: این روند به ضرر کسانی است که دغدغه هنر و فرهنگ اصیل ایرانی را دارند و بدون هیچ چشم داشتی در این حوزه فعالیت میکنند اما متاسفانه هنرشان دیده نمیشود. نقد جدی من به رسانه ملی، همین بها ندادنش به موسیقی اصیل ایرانی است؛ موسیقی که معرف فرهنگ و سنتهای خودمان است.
از صدا و سیما گلایه دارم
او با صراحت بیشتری نقدهایش به رسانه ملی در حوزه هنر موسیقی را بیان می کند: من هیچ خردهای به عزیزانی که در ژانر پاپ فعالیت میکنند نمیگیرم. آن ها هنرمندند و برای ارائه هنر به مردم سرزمینشان زحمت میکشند. گلایه من به صدا و سیماست که بین فعالان در زمینه موسیقی پاپ و سنتی توازن برقرار نمیکند. عمدتا میبینیم که تیتراژ سریالهای تلویزیونی را خوانندگان پاپ میخوانند. این در نوع خودش اصلا بد نیست. اما حرف من این است که برقراری توازن در این حوزه ضروری است. رسانه ملی باید با بها دادن به موسیقی سنتی، در مسیر معرفی این هنر اصیل ایرانی به مردم کشورمان و به ویژه نسل های جوان تر تلاش کند.
تاج خاطر نشان می کند: این برای فرهنگ ما پسندیده نیست که مردم مان با موسیقی سرزمین خودشان مانوس نباشند. متاسفانه این تلقی اشتباه وجود دارد که مسائل عمده کشور صرفا در حوزه های کلان اقتصادی، سیاسی و اجرایی متمرکز هستند و بخشی از مسائل مرتبط با حوزه مثلا هنر، لوکس تلقی می شود اما اهمیت این موضوعات کم نیست و بخشی از فرهنگ ما از دل این مباحث ساخته می شود.
خوانندگان یک شبه، ابزار پول سازی اسپانسرها
بخش بعدی اظهارات این خواننده جوان و موفق کشورمان بر کیفیت عملکرد شبکه توزیع محصولات هنری استوار است. او از اقداماتی که در این حوزه برای چهره سازی و سلیقه سازی انجام می شود، انتقاد می کند و می گوید: این اقدامات اصولا پایدار نیست، کسانی که صرفا با برندسازی های شخصی و تبلیغات چندین میلیاردی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی آن چنانی در پایتخت و شهرستانها به دنبال کسب شهرت هستند، خیلی زود از حافظهها پاک میشوند. هنری ماندگار است که در بطنش محتوای ارزشمندی به مخاطب عرضه کند. اما به هرحال به خاطر وجود افرادی که با موسیقی تجارت میکنند، هر از چندگاهی شاهد ظهور مدعیان دروغین در زمینه موسیقی هستیم. به عقیده من این افراد از این طریق به شهرت میرسند تا بعدها وسیله تولید پول برای اسپانسرها باشند.
فضای مجازی و خطر ترویج صورت مبتذلی از هنر
تاج نقبی هم می زند به نقش فضای مجازی در هویت بخشی به موسیقی های بی هویت و بیان می کند: فضای مجازی هرقدر که حسن و مزیت داشته باشد، به همان اندازه نیز آسیب تولید می کند. به عنوان نمونه کسی که حتی هنرمند هم نیست، یک رسانه در اختیار دارد که میتواند به راحتی از اتفاقات روزمرهاش ویدئو و تصویر بگیرد، منتشر کند و آرام آرام به شهرت برسد. بعد از این شهرت در جهت رویکردهای منفی استفاده کند. برای مثال در جمعهای دوستانه به او تلقین شده که صدای خوبی دارد، پس با انتشار یک ویدئو از خودش درحال آواز خواندن شکل مبتذلی از هنر را به مخاطبش عرضه می کند.
وی تاکید می کند: ضمن این که امروزه با پیشرفت فناوری و ابزار، هرکسی برای خودش یک استودیوی خانگی دارد و به راحتی با صداسازی رایانهای، بدون این که نیاز به نوازنده داشته باشد اثر فاقد اعتبار موسیقایی تولید میکند. پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از فضای مجازی در نوع خودش اصلا بد نیست. نکته آسیبزا این جاست که متاسفانه بعضی از ما از شیوه درست استفاده از آن آگاهی نداریم.
این خواننده موسیقی ایرانی بر این باور است که؛ «متاسفانه به هنر به مثابه یک علم یا یک تخصص توجه نمیشود مسئلهای که باعث میشود افراد باب خوانندگی را به بهانه کسب شهرت گشوده ببینند و این تصور غلط برای آن ها به وجود بیاید که میتوانند با اندک استعداد یا حتی بدون هیچ استعدادی به عرصه خوانندگی ورود کنند. درحالی که همان طور که یک پزشک برای متخصص شدن سال ها تلاش میکند و سختی و دشواری متحمل می شود، یک موسیقیدان و خواننده نیز باید برای رسیدن به درجه اعتبار، سال ها تمرین کند و زحمت بکشد و از همه
مهم تر، اصول این حوزه را بداند و بیاموزد.»
امیدوارم در آینده بگویند: به هنر کشورش خدمت کرد
این هنرمند که دارنده مقام اول آواز در هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران(1395) است، جایی به مفهوم هنر می پردازد و می گوید: هنر در هر شکلی که باشد مهم ترین رسالت اش تلطیف روح انسانهاست. برای مثال همین طرحها و نقشهایی که با آغاز هرسال روی دیوارهای شهر تازه میشوند، المانها، پارکها و گل کاریهایی که در سطح شهر میبینیم، همه برای این است که روح ما را حتی برای لحظهای از روزمرگیهای کسالت آورمان دور کند. تصور کنید اگر این ها وجود نداشت، چقدر چشم مردم شهر آزار میدید. در زمینه موسیقی نیز همین طور است. موسیقی شکل بارزی از هنر است و نوع مطلوب و درست آن روح انسان را تغذیه میکند.
تاج، بر اهمیت آموزش در حوزه موسیقی تاکید می کند و این مهم را بر ارتقای سلیقه جامعه نیز موثر می داند و یادآور می شود: خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات خوبی در زمینه آموزش موسیقی در مراکز آزاد هستیم. این که نه تنها نوجوانان و جوانان به یادگیری موسیقی در سبکهای مختلف اشتیاق نشان میدهند، بلکه در خانوادهها هم زمینه ای فراهم شده تا کودکان از سنین پایینتر امکان یادگیری موسیقی را داشته باشند.
وی خاطر نشان می کند: به نظرم امروزه ظرفیتهایی در معرفی موسیقی در فضای مجازی به وجود آمده که حداقل شناخت و آگاهی در این زمینه را از مخاطب می خواهد و با توجه به گستره وسیع استفاده از شبکههای مجازی افراد خواه ناخواه به یادگیری و آشنایی با سازها و سبکهای مختلف موسیقی روی میآورند.
حرف آخر ما با تاج از «امید» است. او بیان
می کند: امیدوارم در آینده در زمره کسانی قرار گیرم که به هنر و موسیقی ملی کشور خدمت کردهاند و آرزو میکنم که حتی اگر یک اثرم در ذهن مخاطبان ماندگار شد، از من به نیکی یاد کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بناهای تاریخی و قدیمی بخشی از میراث گذشتگان ماست، این میراث نه تنها پیوند ما را با گذشته فراهم می کند، بلکه بیانگر هویت، نحوه زیست، شیوه تفکر و تاریخ گذشتگان است. میراث فرهنگی و تاریخی، سند و شناسنامه و ماحصل تجربه نسل های قبل در طی روزگار است و به گونه ای بخشی از زیربنای فرهنگی جامعه را شکل می دهد. با اتکا به این تجارب است که می توانیم افق های بینش گسترده ای را فرا روی خود قرار دهیم. پشت پا زدن به گذشته حاصلی جز تجربه کردن مجدد آزمودنی ها و در نهایت عقب ماندگی فرهنگی نخواهد داشت.
هرکه نامخت ازگذشت روزگار/ نیز ناموزد ز هیچ آموزگار
از طرفی امروزه با توجه به نقش بسیار پررنگ مرمت و احیای بناهای تاریخی در اقتصاد گردشگری و توسعه پایدار می توان به حق این آثار را ثروت فرهنگی نامید.
در زمینه ذخایر کالبدی کهن و ثروت های فرهنگی ایرانی و اسلامی و ملی نهفته در آن ها، کشور ما مقام والایی را به خود اختصاص می دهد و به همین جهت هم پذیرای اقداماتی است که بتوانند به نحوی سازنده، حفاظت و حراست از آن ها را تضمین کنند. تحلیل و شناخت فرهنگ معماری های گذشته این سرزمین می تواند
مهم ترین ابزار کار را برای معماری امروز فراهم کند. بنابراین مرمت و احیای بناهای تاریخی از جنبه های گوناگون از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است.به بیان دیگر اثر تاریخی علاوه بر ارزش های هنری و عملکردی که در زمان خلق آن مدنظر بوده، با گذشت زمان و تغییرات به وجود آمده، ارزش های دیگری را نیز به همراه می آورد. بنابراین پرداختن به آن ها به منظور احیا از بعد تاریخی، فرهنگی و گردشگری موجب شکوفایی اقتصادی و اجتماعی می شود، چرا که این فرایند باعث جلوگیری از تخریب بافت، حفظ سرمایه ملی و در نتیجه ارتقای ارزش های اقتصادی می شود.
مرمت و احیای بناهای تاریخی، بنا به موقعیت جغرافیایی، تکنیک های ساخت، میزان مداخلات قبلی و فرسایش و ... دارای چالش ها و مشکلات خاص خود است. اما مهم ترین چالش، نبود شناخت در خصوص ضرورت نگهداری از این آثار چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی است. به گونه ای که این امر در کشورهایی که اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی ندارند و چشم به توسعه پایدار دارند، برعکس کشور ما در اولویت های نخست قرار دارد.نکته حائز اهمیت آن است که حفاظت یکپارچه از آثار تاریخی به حمایت قانونی، اداری، مالی و فنی بستگی دارد. بنابراین بدون همکاری همه جانبه نمی توان این حفاظت را انجام داد. این در حالی است که میزان سرمایه گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی به اندازه کافی نیست. باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اگر چه سازمان میراث فرهنگی کشور متولی حفاظت و نگهداری از بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی است اما با توجه به این که این آثار ثروت ملی قلمداد می شود و متعلق به همه مردم است، به همین مقدار نیز نیازمند مشارکت و همدلی همه جانبه است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که ارتقا و تشویق صنعت گردشگری یکی از مهم ترین اهدافی است که مرمت آثار باستانی بر مبنای آن انجام می گیرد که خوشبختانه استقبال و علاقه مندی مردم به ثروت های فرهنگی چه در قالب ابنیه و بناهای تاریخی و چه به شکل مجموعه های فرهنگی، با توجه به ایجاد حس علاقه به تاریخ و افتخار به داشته های فرهنگی خودشان بسیار در خور توجه است. بنابراین در جهت پاسخ شایسته به این علاقه مندی و همچنین برای حفاظت و حراست از ثروت های فرهنگی این مرز و بوم و ایجاد شناخت و معرفی، رسانه ها نقش اساسی دارند. قطعا وجود برنامه هایی که به معرفی جذابیت های طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران می پردازند، موجب پویایی شایان توجهی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شوند. آسیب ها و کمبودها به خصوص در جایی خودنمایی می کند که نسل فعلی با نبود شناخت در خصوص پیشینه و مفاخر ایرانی و اسلامی خود تحت تاثیر افسانه ها و داستان سرایی های ممالک دیگر قرار می گیرد و پذیرای الگوهای رفتاری بیگانه می شود. درست همین جاست که اهمیت ضرورت معرفی داشته های فرهنگی و تاریخی خودنمایی می کند و این موضوع رسالت اصحاب رسانه و متولیان امر و مسئولیت سنگین ایشان را در جهت حفاظت و حراست از ثروت های فرهنگی بیش از پیش خواهد کرد.
در مجموع باید بیان کرد آثار تاریخی یک عامل اساسی در ایجاد وحفظ هویت ملی و فرهنگی است، از این رو حفظ و حراست و مراقبت از آثار هنری و باستانی به لحاظ منافع معنوی و مادی فراوانی که دارد یک ضرورت انکارناپذیر است و این موضوع در تمامی دنیا، یک اصل پذیرفته شده است. بنابراین جلب حمایت و مشارکت مردم در مرمت آثار تاریخی، عامل مهمی است که دستیابی به آن میتواند تاثیر زیادی در روند اجرای طرح ها و صرفه جوییهای اقتصادی درخصوص آن ها داشته باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.