قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی :
تعداد بازدید : 39
فضای اطراف حرم مطهر باید حوزه علمیه و مراکزآموزشی باشد نه بازار و پاساژ
گروه جامعه/ فضای اطراف حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) باید دارای محوریت فرهنگی با فضاهایی مانند حوزه های علمیه و مکان های آموزشی باشد نه بازار و پاساژ که جلال و جمال دنیا را نمایان سازد.
به گزارش خراسان حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمندقائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی در دومین نشست گفتمان شهر با موضوع مولفه ها و شاخصه های شهر زیارتی که در پژوهشکده ثامن برگزار شد، افزود: شهر، دارای دو رکن کالبدی و محتوایی است که رکن کالبدی آن سیمای شهر را شکل می دهد و اعم از فضا، نور، صدا، تصویر و مولفه هایی مشابه آن است و محتوای شهر نیز روابط انسانی ، نگرش و رفتاری است که در ارتباط انسان ها با یکدیگر پدید می آید.
وی گفت: شهراسلامی شهری است که با محوریت حفاظت از محیط زیست شکل می گیرد و ذکر و بندگی خدا در آن جاری است، این شهرظرفیت مضاعفی برای محقق شدن این مفهوم دارد زیرا این ذکر و بندگی می تواند با ولایت و حضور امام انجام گیرد. قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: شهر با حضور و احساس حضور در محضر امام (ع) و با جریان ولایت امام در اقصی نقاط شهر هویت پیدا می کند و این هویت یعنی شناسنامه شهر و هر آنچه که شهر با آن معرفی می شود. وی افزود: شهر اسلامی و شهر زیارتی، شهری است که هویت خودش را از امام بگیرد و جریان ولایت در محتوا و کالبد آن شهر جاری شود و زمانی که شهری پذیرفت که بخشی از هویت آن را روشنگری حکومت سکولار تشکیل دهد، معلوم می شود که هویت 40 تکه دارد و هویت آن شهر بر هویت امام تعریف نشده است.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به مدل جامعه دینی ارائه شده توسط آیت ا... شاه آبادی، اظهار کرد:بر اساس این مدل شهر باید از دو خیط (ریسمان و پیوند) نبوت و ولایت و اخوت تشکیل شود و مولفه های ما با این مدل شباهت دارد با این تفاوت که مولفه کالبد را به آن اضافه کرده ایم و شکل گیری کالبد را بر محوریت امام تودیع می کنیم.
قدم هایی برای شهر اسلامی
وی با بیان اینکه محتوای روابط انسانی سطوحی دارد و نقطه آغاز این سطوح فرد است، گفت: فرد باید به سمت ما شدن برود و شهر اسلامی شهری است که رو به همگرایی باشد یعنی انسان قدم به قدم خودش را فراموش کند و خود را به امام و ولایت ملحق بداند.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی اظهار کرد: بعد از گذشتن از فرد گرایی قدم دوم و سوم به ترتیب خانواده،خویشان و همسایگی است که در فرهنگ اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جامعه شهری، امت واحد اسلامی، ارتباط و اتحاد با عالم خلقت، اتحاد و وحدت با نفس کل قدم های چهارم تا هفتم را در بر می گیرد. پیروزمند گفت: معنویت، بصیرت و موضع گیری شاخص های روابط انسانی شهر زیارتی محسوب می شود؛ به این معنا که روح، عین و روابط باید در حال ارتقا و در جهت مثبت باشد.
وی در توضیح موضع گیری خاطر نشان کرد: موضع گیری اقدامی است که انسان ها نسبت به هم بر محور امام و ولایت انجام می دهند.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی درباره ریز شاخصه های روابط انسانی شهر زیارتی عنوان کرد: محبت، آرامش، نشاط، عقلانیت، ایمان، ولایت،اعتماد، مسئولیت پذیری، مشارکت، عفت، تقوا، خلاقیت و صداقت بخشی از ریز شاخصه های روابط انسانی شهر زیارتی محسوب می شود.
پیروزمند با اشاره به شاخصه های کالبدی شهر زیارتی تصریح کرد: شهر زیارتی دارای شاخصه های کالبدی فرهنگی-اجتماعی(عبادی، زیارتی، آموزشی و پژوهشی)، سیاسی(مدیریت استانی، شهری و محلی) و اقتصادی(صنعتی، خدماتی، درمانی و کشاورزی) است. قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: حلقه اول بناهای اطراف حرم مطهر رضوی باید بر محور فضای فرهنگی باشد و سپس فضاهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در خود جای دهد و هرچه پول و سرمایه مداری از حرم دور شود ، محیط حرم سالم تر و معنویترخواهد بود.
وی اظهار کرد: همه چیز را نباید اقتصادی دید؛ شهر به اقتصاد نیاز دارد ولی لازم نیست اقتصاد محور باشد.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: منظره شهر باید به گونه ای باشد که حرم از همه جا نمایان باشد و از هر نقطه بتوان به حرم ا شراف داشت. وی دیگر ویژگی های شهر زیارتی را تشریح کرد و افزود: شهر زیارتی، شهری است که هر یک از شهروندان آن، یک خادم برای زائر باشند و صرفا خادم بودن محدود به حرم حضرت نباشد این امر می تواند اخوت، صداقت و مسئولیت پذیری را به همراه آورد. پیروزمند با بیان اینکه شهرهای ما زیبایی ندارد اظهار کرد: علت زیبا نبودن شهر عدم هماهنگی و تناسب در شهر است و این عدم تناسب نشات گرفته از اقتصاد محور بودن و فرهنگ خودنمایی است.